Jump to content

Er batteriet mitt dødt?


Vestlending

Recommended Posts

Har et batteri som jeg lurer på om er gått til det hinsidige....

 

Ladet det med enn 5 amp. hjemmelader helt til grønn diode for "ferdig ladet" lyste. Deretter lot jeg det stå et døgn uten noen belastning. Nå er spenningen nede i 12.3 volt. Gjentok prosedyren med lading, og spenningen falt til 12.3 volt nok en gang.

 

Bare å kaste eller er det håp?

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Du kommer nok med litt for lite opplysninger. Etter at batteriet har fått hvile et par døgn etter lading burde spenningen for et helt friskt, og toppladet(!) batteri være 12,6 - 12,7volt.

 

Så ut fra de knappe opplysningene:

 

1. Batteriet kan være ganske dårlig.

2. Voltmeteret ditt kan være feil, mange er det.

3. Laderen din har ikke gjort jobben.

 

Hva nå? Dersom du vet at voltmeteret viser rett, ta en ny laderunde. Følg med ladespenning (og helst strøm også dersom du har mulighet) med jevne mellomrom og noter det ned. Kom så tilbake med måleresultatene.

 

Hva kan du forvente dersom laderen er OK? Litt forskjellig etter om det er en billig "bensinstasjonlader" eller en 2 eller 3 trinns lader. Men uansett skal spenningen opp i 14,4 volt ved 25grader en periode. Ved 2 og 3-trinns ladere skal den på slutten gå ned til 13,3 - 13,7volt. Er det en av disse to sistnevnte "intelligente" laderne, skal du ikke koble fra før batteriet har stått med denne fasen aktiv i 16 - 24 timer.

Lykke til!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Takk for bra svar!

 

Jeg har også ladet et annet batteri og det kom greit opp i 12.7 volt og har ligget på 12.65 siden topplading.

 

Laderen er av typen vanntett, rød lader til 500 kr med 3 stk dioder. "lading pågår", feil og ferdig ladet.

Link to post
Share on other sites

Jeg har også ladet et annet batteri og det kom greit opp i 12.7 volt og har ligget på 12.65 siden topplading.

Da tror jeg nok batteriet ditt har sett sine beste dager. Er det gammelt? Har det fått bra stell, ikke dyputladet til langt under 12 volt og og ikke manglet vann? Gir dynamoen riktig ladespenning (14,4volt ved 20-25 gradert)? Har du foresten målt syrevekten?

 

"Ein skigard kan'kje vara evig" vet du. Men gidder du, kan du jo prøve en runde til som foreslått, med målinger?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Mest sansynligt er batteriet passert sine "beste dager".

Sjekk med syremåler over samme tidsrom, denne lyver skjelden.

Er vesken i batteriet tilgriset (svart) ??????

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Alternativt til å kjøpe et nytt batteri er å investere i en Europulse. Her var i mars en diskusjon om dette produktet, og jeg kan opplyse at jeg siden det har testet produktet på et ca 8 år gammelt 180Ah batteri som var helt kassabelt. Fra fullt oppladet gikk det til 9,6V på en time med 100W belastning. Ved ny test etter tre uker med Europuls var det fremdeles ca 12V på batteriet etter samme belastningen i 4 timer. Etter fem timer var spenningen fallt til 11.2V. Dette er i tråd med erfaringer flere av mine kolleger har på både hytte og båt.

 

Skal i løpet av sommeren teste ut Europuls også på et normalt slitent bilbatteri og et gelebatteri som etter ca 7 måneder er nede på ca 70% kapasitet. Skal komme tilbake med resultatene.

 

Har ellers hørt at Europuls ikke nødvendigvis går så godt sammen med Ladac, som reagerer på pulsene og kan oppføre seg litt rart. Den går imidlertid utmerket sammen med mer moderne høyfrekvente ladere. Men dette er som sagt bare noe jeg har hørt og kan ikke gå god for det.

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...