Jump to content

Impregnering av båtkalesje

Nauster

Recommended Posts

Passbåten skrev 1 time siden:

Jeg bruker Stabil impregnering. Selges bl.a på Jernia. Bruker den på havnepresenningen hvert år og den holder alltid sesongen ut.

En impregnering som kun holder 1 år kan ikke være noe å satse på.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev 56 minutter siden:

En impregnering som kun holder 1 år kan ikke være noe å satse på.

Haha. Det er jeg helt enig i Lars. Den holder trolig betydelig lenger enn det, men med fargen snø-hvit på havnepresenningen min må den vaskes grundig og impregneres på nytt hvert år. Jeg kan nesten ikke skylde på leverandøren av impregningen for at jeg har en sær farge og må gjøre det på den måten. Jeg kan derfor naturlig nok ikke si noe om holdbarheten ut over egen bruk...

Ah ha, vasker du presenningen ødeleger du den jo både angående sømmer og impregnering. Jeg har aldri vasket noen kalesje på båten i de 31 årene jeg har hatt båten, og da varer kalesjen leeenge. Helt på slutten av levetiden har jeg foretatt imptegnering. Jeg har riktignok mørk blå kalesje, så utvendig har den hele tiden sett helt fin ut. Innvendig opppe, er den nok ikke like pen med to røykere ombord. Nå går kalesjen mot slutten, men holder nok en del år til etter impregnering med noe som het "Seilmakerens impregnering", anbefalt av produsenten av kalesjen, Måløy industrisøm.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

MR Swe skrev 4 minutter siden:

lars. kansje din kalesje er så full av nikotin så du ikke trenger impregnering :-). ellers kan jeg rekommendere seilmakerens impregnering men tror det er silikon i den og.

Var en tråd i fjor hvor det framkom at det var silikon i den også. Her er link til den jeg bruker som er helt uten silikon og slikt. 

Ja, det er silikon i den, men det er greit for en engangsimpregnering på slutten av levetiden for kalesjen. Ellers fester silikon dårlig på silikon, forsøkt å legge silikon rundt et vindu med gammel silikon? Da får du problen med feste for den.

Kanskje Lars sin kalesje er den ultimate kalesjen ? Rett farge for å tørke fort, perfekt form for rask avrenning, sømmer og kanter sydd riktig slik at vann ikke ledes inn eller samles opp mellom kant, vindu og duk. 

Gjennomluftet og tørr båt, havneplass som ikke ligger i nedslagsfeltet for veistøv og uten vegetasjon som gir rusk og rask. 

Kanskje nettopp fordi han røker, røker høres finere ut en røyker, så er han flinkere enn folk flest til å lufte. 

Og ikke minst, han bruker båten. 

Redigert av Eureka (see edit history)

Min erfaring er også at jo mindre man vasker og herjer med kalesjen, jo bedre holder den seg. Å stå og tråkke på den i badekar med Biotex har jeg ikke noe tro på at er så lurt. Vasker heller av med børste og vann om det legger seg fuglemøkk på den. Unngår impregnering så lenge den er tett. Om den etterhvert må ha på noe så har jeg best erfaring med Stabil sin jeg også. 

Får meg til å mimre... 

-Husker det var en hellig regel, som man bare brøt en gang, hva angikk Forsvarets lagstelt og at det kunne samle seg vann oppå duken, rett over der du lå og sov. Berør ikke duken når den er våt, ellers kom det vann gjennom selve duken. 

Så lå du der da, titta opp på det som kunne være en vanndam, og venta på din fyringsvakt... du bare måtte sette fingeren oppi for å teste. Så begynte det å dryppe, rett i fleisen... og angeren var stor. 

Ellers holdt duken tett.

Eureka skrev 28 minutter siden:

Får meg til å mimre... 

... Forsvarets lagstelt ..... du bare måtte sette fingeren oppi for å teste. 

:lol: Sånn var det bare. Bare måtte ! Men var det ikke Acapella Forsvaret brukte på de teltene ? Hvorfor er det så lite snakk om det til båtkalesjen ? Noen som bruker denne ?

https://www.marineonline.no/acapella-impregnering-til-kalesje.html

Redigert av Worry II (see edit history)
Guest Avmønstret#
Eureka skrev 1 time siden:

Kanskje nettopp fordi han røker, røker høres finere ut en røyker, så er han flinkere enn folk flest til å lufte. 

Man sier "røker" i Østfold, og Son er vel knappe tusenmetern unna Østfold, dvs så godt som Østfold. Må være helt innafor å "røke i Son" syns jeg ;-) Ellers må en vel ut i Askertraktene for begynne å "røke" igjen eller?

---

Har samme erfaring som Lars. Minst mulig og så skånsomt som overhodet mulig behandling av kalesje. Begynner de å lekke etter xx år så starter en impregneringsyklus for å få ut de siste få årene. 

---

Men har jo lest utallige tråder her inne om temaet hvor det virker som om mange kjører full kjemisk "ødelegg" og så "fikse" runde på kalesjene hvert år. Dvs vaske hardt med kjemikalier, så prøve å få den tett igjen etterpå med impregnering. Om en gjør der årlig så må en jo kverke kalesjen relativt fort, for den er jo tett i utgangspunktet, og i veldig mange år selv om man ikke gjør noe som helst med den. 

Litt som intens teakbehandling hos motorbåtfolket dette, ødelegge med syre og kjemikalier, så prøve å bygge opp igjen med nye kjemikalier ;-) 

Pinkvin skrev 11 minutter siden:

Man sier "røker" i Østfold, og Son er vel knappe tusenmetern unna Østfold, dvs så godt som Østfold. Må være helt innafor å "røke i Son" syns jeg ;-) Ellers må en vel ut i Askertraktene for begynne å "røke" igjen eller?

Nå e eg ikkje fra Son elle bor der. Eg bor på Skjetten, men e ekta Siddis, fødde og oppvokste i Stavanger. Og der sies de:  "å ta seg ein røyg".

Redigert av Lars H. (see edit history)

Generelt er regelen at impregnering sitter/tar/virker bedre på noe som er rent enn noe som er skittent. Jeg jobber i en bedrift som lager telt,gammer og lavvoer i bomull/polyesterduk, og vi selger og anbefaler Seilmakerens kalesjeimpregnering. Om våre produkter blir brukt mye, anbefaler vi årlig vask pg impregnering. Hadde vi laget kalesjer kan jeg ikke forestille meg annet enn at årlig vask og impregnering hadde vært anbefalingen. 

morpho79 skrev 5 minutter siden:

Hadde vi laget kalesjer kan jeg ikke forestille meg annet enn at årlig vask og impregnering hadde vært anbefalingen. 

Måløy Industrisøm som produserer kalesjene for Sagaboats (jeg har en Saga 27) anbefaler ikke stadig vask og impregnering. Men en øker jo salget av kalesjer om en utsetter de for slik behandling stadig vekk.

Ja, jeg vet ikke hva de lager kalesjene sine av, og ikke selger vi kalesjer heller, men vi ser at våre produkter har godt av årlig vask og impregnering om de blir brukt mye. Like viktig er lagring når produktet ikke er i bruk. 

Når det er sagt varer våre telt gjerne 20 år eller mer. Med jevnlig impregnering ?

Nå er vel gammer ol. laget av noe grovere tekstiler en kalesjer til båt. Jeg mener at leverandøren min bruker noe som heter Marilux eller noe slikt.

Worry II skrev for 2 timer siden:

Acapella Forsvaret brukte på de teltene ? Hvorfor er det så lite snakk om det til båtkalesjen ? Noen som bruker denne ?

https://www.marineonline.no/acapella-impregnering-til-kalesje.html

Har prøvd acapella blå. Den frisket opp  fargen litt men syntes ikke den var så bra impregnering. 

Min kalesje er nok 20år. Så i fjor og i år har jeg brukt impregnering som jeg kjøpte på Byggtorget. Den inneholder silikon men brydde meg ikke om det siden kalesjen er gammel. Penslet det på utsiden og rømmer da den lukter helt jævlig:giggle: men kalesje ble potte tett. Gjentok i år. Merket ikke noe til at ikke den satte seg i forhold til silikonen. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...