Jump to content

Amfibie lastebil!


kapptein

Recommended Posts

Neida - dette er ikke OT i det hele tatt!

Er nettopp inne etter en herlig kveldstur i 5 knop, flau vind, overskyet, godt vær. Men etter midnatt blir det jo ganske så mørkt på disse breddegrader. Gikk med åpne styrehusdører, og på et tidspunkt syntes jeg å kunne høre feststemte rop og litt høylytt sang ganske nær samtidig med en kraftig og brølende motorlyd. Jeg gikk ut på fordekket med stive ører og kikkert, men kunne ikke se noe, hørte bare ovennevne lyder enda tydeligere. Og det merkelige var at jeg var langt fra land og lyden flyttet seg, ikke så raskt, men dog.

Lurte fælt på dette mens jeg fortsatte turen med ekstra god utkikk, og etter en stund var fenomenet forsvunnet for meg.

Da jeg senere på kvelden/natta kom meg i havn, fikk jeg forklaringen:

"Fartøyet" jeg utvilsomt hadde vært i nærheten av var da i ferd med å bakse seg ut av havna:

En lastebil, altså av amfibietypen med kun lasteplan og knapt halve styrehuset synlig.

Har absolutt sansen for merkelige doninger både til lands, til vanns og i luften med, men....

"Lanterneføringen" var begrenset til en liten lyskaster som lyste rett ned foran bilen.... ehh "båten" samt en liten rød lykt akter (...bakerst blir det vel), men denne var under vannlinja....

Og festen var stadig i full gang på akterdekket (les: lasteplanet) med 8 - 10 meget glade ungdommer!

 

Håper de kom seg trygt hjem uten å bli pårent og at de holder seg til dagseilas heretter.

Link to post
Share on other sites

Det må vel ha vært en DUCK, altså en ombygd GMC lastebil fra krigen... Vet det finnes et par tre av disse i norge, men den ene som har vært mest omtalt har en veldig ansvarsfull skipper/sjåfør...

 

I London brukes disse i ombygd versjon faktisk på Themsen:

 

http://www.londonducktours.co.uk/

 

Det jeg kan tenke meg er forklaringen på dette, er at noen innen veteranbilmiljøet har kjøpt seg en slik - og deretter lagt til sjøs uten helt å tenke over hva det innebærer...

 

Dette er biler som krever mye vedlikehold - og jeg kan tenke meg at det skal ikke store uhellet/feilen til før de går ned ganske så raskt...?

 

Kunne godt tenkt meg en selv, forresten...

Link to post
Share on other sites

For det første.. DUCK er vel faktisk bygd som en amfibiebil i utgangspunktet, det er ikke en ombygd bil.

 

For det andre, den har en konstruksjon som gjør at den ikke vil flyte av seg selv særlig lenge, det er ei vannpumpe ombord som pumper ut noe sånt som godt over 1m³ vann i minuttet!

 

DUCKen er egentlig ikke no særlig hverken som bil eller båt..

Link to post
Share on other sites

Det stemmer at en original DUCK ikke er ombygd, det dreier seg om en modifisering av de ordinære GMC-ene som ble produsert med tanke på D-dagen. Er ingen ekspert på militærhistorie, men det var jo en mengde mystiske kjøretøy som ble bygd om på mer eller mindre improvisert vis. Mange av disse gikk jo også ned under overfarten.

 

De som brukes i London er vel kraftig modernisert - og overbygget er jo nytt. De originale blir liggende veldig lavt i sjøen, så det kan nok godt være en slik original en du har sett...

 

Om det virkelig stemmer at en slik farkost er helt avhengig av kraftig lensing, så blir jo den turen bare enda farligere... Det er ikke slik at pumpa har høy kapasitet mens bilen skal være noenlunde tett når den er godt vedlikeholdt???

Link to post
Share on other sites

Først kom DUKW

 

Bilde

 

D.U.K.W.s"

 

" The letters in the name D.U.K.W. each are a designation for a specific identity component. "D" stands for 1942, "U" stands for utility (amphibian), "K" stands for front wheel drive, and "W" indicates two rear-driving axles"

 

 

Deretter kom LARC

 

"L.A.R.C.s"

 

Bilde

 

"L.A.R.C. - stands for Lighter, Amphibious, Re-Supply, Cargo. Recently some people have employed poetic license and referred to the L.A.R.C. as meaning Lighter, Amphibious, Rescue, Craft"

 

Så kom Britene med Stalwarts..

 

Bilde

 

Og hybrider har blitt laget av alle......

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Etter bildene å dømme (meget interessante forresten), må det ha vært en Starwarts jeg møtte i mørket midtfjords. Lavt styrehus og fin festplass på akterdekket! :yesnod:

Ser mest ut som en bil som til nød kan klare seg i sjøen, og ikke en båt som ved behov kan gå på land.

Hva med framdrift og styring? Skovler på/ved hjulene som kan styre fartøyet (med "delt" aksling), eller er det propell og ror?

Link to post
Share on other sites

Takker for flotte bilder av ulike sjøuhyrer. Jeg har en gang hatt den heller tvilsomme gleden av å svømme med en Sisu XA-180, 6x6 og to propeller. Usikkerheten om 15 tonn panserstål ville flyte var den værste når vi kjørte uti. Sjøegenskapene var vel ikke de sterkeste, men vi svømte over et vann, fingerneglene var bitt bort innen vi var over....

Link to post
Share on other sites

Takker for flotte bilder av ulike sjøuhyrer. Jeg har en gang hatt den heller tvilsomme gleden av å svømme med en Sisu XA-180, 6x6 og to propeller. Usikkerheten om 15 tonn panserstål ville flyte var den værste når vi kjørte uti. Sjøegenskapene var vel ikke de sterkeste, men vi svømte over et vann, fingerneglene var bitt bort innen vi var over....

<{POST_SNAPBACK}>

Var sjåfør på en M113 (pansret personellkjøretøy) engang i oldtiden.

Bilde

Prøvde også svømmeegenskapene på denne med skrekkblandet fryd :smiley:

Bilde

 

Her var det ingen propell eller ror, kun beltene ga framdrift gjennom vannet. Kombinert med relativt stor masse, var ikke presisjonsnavigering dens sterkeste side.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

DUKW/DUCK som mange faktisk kaller den har da propelldrift.

<{POST_SNAPBACK}>

Yessus .... min feil ...mente jo selvsagt propell.... Borg Warner utviklet fremdriften for disse to...

 

Haugevis av hybrider, og ombygde rundtomkring.....

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...