WGM36 Startet 27.August.2018 Del på Facebook Startet 27.August.2018 Noen som har erfaring med Simrad ap 28 Autopilot.? Min veler drøyt mye synes jeg, kursen varierer med over 20 grader, hva er akseptabelt i avik.? Skal sies at jeg ikke har prøvd meg på kalibrering enda.. Sitér dette innlegget Link to post
-Luna- Svart 28.August.2018 Del på Facebook Svart 28.August.2018 Det kan også være verdt å sjekke instillingene på denne. Mulig den ligger inne med stort avvik? Ellers opplever jeg også avvik på våre pilot. Størst blir avviket i lav fart og med en del sjø. Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
Bitteliten Svart 28.August.2018 Del på Facebook Svart 28.August.2018 (redigert) Prøv kalibrering først. om det ikke hjelper kan det være rorgiveren på drevet som må byttes. De kan få slark +/-20 grader er langt utafor normalen Redigert 28.August.2018 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 28.August.2018 Del på Facebook Svart 28.August.2018 20 grader avvik på kurs er langt utenfor jeg har opplevd før. På de seilbåtene jeg har brukt autopilot på er kursavviket noen få grader når jeg får for motor. Under seil med veldig varierende vind opplever jeg mer, men det er enten fordi skrogformen endrer seg med ulik krengning (rett frem er ikke lenger rett frem), eller store bølger som vipper båten ut av kurs. Kjørte motor i mye sjø med en båt, da økte vi følsomheten på autopiloten for at den skulle jobbe mye mindre. Selv da var vi innenfor 5 grader. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 28.August.2018 Del på Facebook Svart 28.August.2018 Har AP24, men AP24 og AP28 er bare navnet på kontrollpanelet (forskjellig størrelse) så piloten er den samme. Piloten min holder seg innenfor +/- 2-3 grader. Hvis piloten, både autopilot computer og kontrollpanel, ikke er minst på software 1.3.02 så oppgrader software. Siste versjon er 1.3.03. Sjekk hva respons nivået er satt til. 4 er standard setting, hvis du reduserer responsnivået skal den vandre mindre. Dette er bare en test, ikke en permanent løsning. Sjekk at det ikke er slark i styring, luft i hydraulikksystem. Sjekk også at det er like mange omdreininger på rattet fra senter til styrbord og babord. Siden du ikke har kjørt kalibrering så bør det utføres. Jeg kjenner mange settinger som kan forbedre ytelsen, men det er ingen vits å starte med det før både dockside og sjøtest er gjennomført. Du bør også kalibrere kompasset. Sitér dette innlegget Link to post
WGM36 Svart 29.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2018 Takk takk, for prøve litt forskjellig i kveld, kommer tilbake med resultat. Sitér dette innlegget Link to post
Foe Svart 29.August.2018 Del på Facebook Svart 29.August.2018 Kan være så enkelt som å kalibrere kompass og ta en rortest. Hvis du tar feil av høyre og venstre når du tar denne testen vil båten oppføre seg slik du beskriver. Har erfart det selv... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.