Jump to content

Ap28 autopilot som ikke holder kursen.

WGM36

Recommended Posts

20 grader avvik på kurs er langt utenfor jeg har opplevd før. På de seilbåtene jeg har brukt autopilot på er kursavviket noen få grader når jeg får for motor. Under seil med veldig varierende vind opplever jeg mer, men det er enten fordi skrogformen endrer seg med ulik krengning (rett frem er ikke lenger rett frem), eller store bølger som vipper båten ut av kurs.

Kjørte motor i mye sjø med en båt, da økte vi følsomheten på autopiloten for at den skulle jobbe mye mindre. Selv da var vi innenfor 5 grader.

Har AP24, men AP24 og AP28 er bare navnet på kontrollpanelet (forskjellig størrelse) så piloten er den samme. 

Piloten min holder seg innenfor +/- 2-3 grader. 

Hvis piloten, både autopilot computer og kontrollpanel, ikke er minst på software 1.3.02 så oppgrader software. Siste versjon er 1.3.03. 

Sjekk hva respons nivået er satt til. 4 er standard setting, hvis du reduserer responsnivået skal den vandre mindre. Dette er bare en test, ikke en permanent løsning. 

Sjekk at det ikke er slark i styring, luft i hydraulikksystem. Sjekk også at det er like mange omdreininger på rattet fra senter til styrbord og babord. 

Siden du ikke har kjørt kalibrering så bør det utføres. Jeg kjenner mange settinger som kan forbedre ytelsen, men det er ingen vits å starte med det før både dockside og sjøtest er gjennomført. Du bør også kalibrere kompasset. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...