jma001 Startet 14.August.2005 Del på Facebook Startet 14.August.2005 Mistet styringa fordi sylinderen til styringa var løsnet fra festet. For ett år siden ble ny motor og aggregat satt inn av forhandler. Jeg mener at kostnaden med å reparere denne styrefeilen ligger innenfor garantien, som er 2 år. Firma har brukt 8 timer a 450kr + diverse olje og kjøring (over 5500kr). Hva mener ekspertene om dette? Er det motor/aggregat-leverandørens oppgave/ansvar å sørge for at styresylinder er festet skikkelig i forbindelse med montering av ny motor? I tilfelle må vel denne reparasjonen komme innenfor garantien? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Slagskibet Svart 14.August.2005 Del på Facebook Svart 14.August.2005 Feilmontert,eller rettere sagt ikke ordentlig montert utstyr må være garanti jobb for dem mener jeg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pete Svart 14.August.2005 Del på Facebook Svart 14.August.2005 Dette må ligge innenfor garantiansvaret til den som har gjort montasjen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Blue_Dragon Svart 14.August.2005 Del på Facebook Svart 14.August.2005 Problemet er at du må ta det opp med firmaet som gjorde monteringen før du går i gang med og få det utbedret. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
saga Svart 14.August.2005 Del på Facebook Svart 14.August.2005 (redigert) Hva som eventuelt dekkes av en garanti er ikke så interessant. Det er reklamasjonsretten som gjelder og denne er opp til 5 år enkelte produkter. En garanti er kun en forpliktelser selger gir utover reklamasjonsloven som f.eks. lån av tilsvarende gjenstand ved reparasjon, eller reparasjon av feil som kan ligge utenfor reklamasjonsloven. Hvis du har fått et annet firma til å foreta reparasjoner uten at forhandleren som leverte utstyret er orientert og har godkjent dette så er det ikke sikkert du stiller så sterkt. Ved alle feil og mangler så klager/reklamasjoner stilles direkte til det fima/forhandler du kjøpte utstyret fra, slik at de får muligheten til å vurdere mangelen og utbedre den slik de finner det nødvendig. De har i tillegg gjerne en importør som refunderer utlegg ved slike reparasjoner, men da må nok de du kjøpte produktet av få det inn til gjennomsyn for å dokumentere mangelen. Redigert 14.August.2005 av saga (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Baltic Svart 14.August.2005 Del på Facebook Svart 14.August.2005 Hvordan er det egentlig med reklamasjonsrett, kjøpsloven, garanti etc. etc. ved kjøp av ny båt i Norge? Er det forskjell på om båten er produsert i Norge eller et annet land? Hvilke rettigheter og trygghet har man hvis det etterhvert skulle oppstå problemer med båt, motor, utstyr...? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
saga Svart 14.August.2005 Del på Facebook Svart 14.August.2005 Hvordan er det egentlig med reklamasjonsrett, kjøpsloven, garanti etc. etc. ved kjøp av ny båt i Norge? Er det forskjell på om båten er produsert i Norge eller et annet land? Hvilke rettigheter og trygghet har man hvis det etterhvert skulle oppstå problemer med båt, motor, utstyr...? <{POST_SNAPBACK}> Så lenge du har kjøpt båten av en norsk forhandler så spiller det ingen rolle om hvorvidt båten er produsert i Norge eller i utlandet. Hvis man tenker etter så er jo de fleste produkter man kjøper produsert i utlandet og solgt av en norsk forhandler. Det er den norske forhandleren du forholder deg til og han må igjen forholde seg til de norske lovene og reklamasjonsrett, kjøpsrett m.m. Noe annerledes er det nok om du selv importerer båten til landet. Da må du forholde deg til selger i det landet du kjøpte båten såfremt det ikke er en veldig velvillig norsk importør/forhandler av samme merke her i landet som kan hjelpe deg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jma001 Svart 14.August.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2005 Problemet er at du må ta det opp med firmaet som gjorde monteringen før du går i gang med og få det utbedret. <{POST_SNAPBACK}> Det er samme firma som har levert/montert motor/aggregat som har reparert skaden. Er det da åpenbart at dette er en garantisak? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Baltic Svart 14.August.2005 Del på Facebook Svart 14.August.2005 (redigert) Det er den norske forhandleren du forholder deg til og han må igjen forholde seg til de norske lovene og reklamasjonsrett, kjøpsrett m.m. <{POST_SNAPBACK}> Når man snakker bilkjøp er det h.h.v. ett, tre og fem års garantier som gjelder,- på de forskjellige merkene. Hvilken rolle spiller to års garanti og fem års reklamasjonsrett etter kjøpsloven inn her da,- f.eks. i det tilfellet der det kun er ett års garanti fra produsent/forhandler??? Hvilken rolle spiller kjøpsloven når det gjelder nybåtkjøp? Hva kan man forvente av garantier etterhvert som årene går? Jeg kjøpte ny båt som jeg hentet 03.05.05 og kom til å tenke på denne kjøpsloven og garantier forøvrig på nybåtkjøp i Norge? Hvilke ting er det denne kjøpsloven skal dekke de to første årene og hva har man fem års reklamasjonsrett på og hvordan virker denne? Er det noen her som kan svare på dette For ordens skyld må jeg vel nevne at det så langt ikke er noenting som ikke Scand Boats A/S har ordnet opp i med en gang. De har vært svært imøtekommende på de småting jeg har bedt "justert" så langt, men jeg tenkte bare i tilfelle noe av alvorlig karakter skulle skje etterhvert som årene går (f. eks. m/motoren eller noe annet). Redigert 14.August.2005 av Baltic (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Svart 14.August.2005 Del på Facebook Svart 14.August.2005 Baltic, det du spør om bruker jusstudenter flere år på å lære seg! I all enkelhet: Kjøpsloven eller forbrukerkjøpsloven gjelder for ethvert salg, uansett garantier eller annet. En garanti er intet mer eller mindre enn et utsagn fra selgeren som gir deg bedre rettigheter enn loven allerede gjør. Etter loven har du en absolutt lengste frist for å reklamere på fem år, når tingen er ment å vare vesentlig engre enn to år. Hva som er en mangel bestemmes av avtalen dvs. i hovedsak kontraktsspesifikasjoner, dessuten selvsagt selgers markedsføring etc. For mangler som faller utenfor det som er avtalt eller ikke avtalt blir spørsmålet mer komplisert. Bl. a. kan det bli spørsmål om feilen ligger innenfor det påregnelige alt etter tingens alder, buk, slitasjegrad m.v. Det formueres gjerne som et spørsmål om tingen var "vanlig god vare". I tillegg kommer selvsagt de mer spesifikke spørsmål om selgers kunnskap, opplysningssvikt etc., de samme spørsmål som er sentrale ved kjøp "som den er". Sist jeg så etter var det en instruktiv innføring i reglene omkring bruktkjøp på www.tangedal.no. Til trådens tema: Det er neppe tvil om at verkstedet må ta dette om reklamasjon, med mindre de kan påvise at problemet skyldes noe du har gjort eller noe som har skjedd etter at de leverte båten fra seg. Dette følger forøvrig ikke Kjøpsloven men Håndverkertjenesteloven men vurderingen av mangelsspørsmålet blir den samme. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.