Summer_dreams Startet 27.August.2018 Link til dette innlegget Startet 27.August.2018 Heisann. Har akkurat skaffet meg båt. Nå ser jeg att pakkboksen er begynt og lekke. Siden jeg er ganske ny båteier og ikke har lært alt ennå lurer jeg på om noen kan hjelpe meg og svare på ett par ting. 1. Hvilken type pakkboks har jeg? 2. Kan dette fikses mens båten står på sjøen? 3. Kan jeg åpne smørekoppen og fylle på mer grease mens båten står på sjøen? Jeg må og si at jeg har hatt noen turer med båten uten og hatt grease i smørekoppen. Og har ikke gidd noen tørn på smørekoppen siden jeg ikke visste om dette før nylig. Kan dette være en del av problemet? Sitér dette innlegget Link to post
Traale Svart 27.August.2018 Link til dette innlegget Svart 27.August.2018 Ser ut som en pakkboks med talgpakning og grease. Bare pass på at det er nok grease i koppen og gi den en omdreining etter hver tur så går dette helt fint. Går den tom vil det nok piple litt vann ut når du skal fylle på mer grease. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 27.August.2018 Link til dette innlegget Svart 27.August.2018 Ser mer ut som pakkboks med simmering. Ingen stramming i forkant slik som på pakkboks med talgpakning. Det skal IKKE gis en omdreining etter hver tur på pakkboks med talgpakning. Greasen skal ikke tette. Den skal smøre. Er en ørliten flate inni der som aksling ligger mot som trenger grease. Presser du for mye går det inn i hylse. Nok med en kvart turn i ny og ned med talgpakning. Og da skal det lekke litt under gange. Ingen fare og ta av lokk og fylle på litt grease. Kommer bittelitt vann bare. Ved simmeringer så er vel simmeringene dårlige vist det lekker. Sitér dette innlegget Link to post
Rune Totland Svart 27.August.2018 Link til dette innlegget Svart 27.August.2018 Enig i at det ut fra dette bildet ser ut som det er simmring i denne. Et lite søk vil gi deg "alt" om pakkbokser Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 27.August.2018 Link til dette innlegget Svart 27.August.2018 Det er pakkboks med simmerringer og den skal ikke lekke. Lekker den er ringene defekte. Sannsynligvis vil lekkasjen minske om du fyller opp med fett. Aksling må løsnes og trekkes ut for å få av pakkboksen, båten må på land. Om ikke lekkasjen er betydelig kan det vente til opplag. Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 27.August.2018 Link til dette innlegget Svart 27.August.2018 Kan være greit med litt smøring også. Ser ut som det er lite fett i den koppen,virker som den er skrudd helt ned. Ville skrudd den opp og fylt den med fett. Sitér dette innlegget Link to post
Rune Totland Svart 27.August.2018 Link til dette innlegget Svart 27.August.2018 Joda, litt greas vil redusere lekkasjen. Men dette vil ikke fikse problemet. Simmringen må skiftes. Akslingen må ikke nødvendigvis trekkes ut, klarer seg å løsne den å trekke den bakover så mye at man får tredd innpå ny ring. Kan være lurt å skifte "gummidelen" til en ny med litt annen lengde så man unngår evt slitasjespor i akslingen etter den gamle ringen. Sitér dette innlegget Link to post
Summer_dreams Svart 28.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2018 Oioioi. Det var mange svar over natten. Kjempe side me masse hjelpsomme mannesker. Takker. Eg ska få fylt på litt grease i koppen. Er bare noen dråper som kommer. Så bytter pakning når jeg tar båten opp neste gang om ikke det blir mer. Men kan Eg åpne smørekoppen mens den står på sjøen? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 28.August.2018 Link til dette innlegget Svart 28.August.2018 Ja det kan du, fyll koppen med grease, men vær forsiktig å ikke stram den for mye og for ofte. Det er ofte slik simmerringene blir sprengt. Det er minimalt med fett som skal til. Jeg brukte å stramme noen få ganger i året en halv tørn på koppen. Mange overdriver og resultatet blir gjerne at simmerringene ryker og hylserøret fylles med grease noe som hindrer vannkjølingen av hylsa. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.August.2018 Link til dette innlegget Svart 28.August.2018 Smørekoppen kan du trygt åpne på sjøen ja. Ikke noe problem det. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Roger jo Svart 28.August.2018 Link til dette innlegget Svart 28.August.2018 Gratulerer med ny båt. Ville også sjekket opprettingen motor aksel først. Og når du kommer på land og må skifte simmeringer , sjekk at aksel er i senter på hylserøret, før du løsner flens/motor. Har du for mye penger er denne bra. men må ha lufteskrue for å lufte ut luft av hylserøret etter sjøsetting. il Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.