Jump to content

Golden globe race: Are Wiig har fått en knockdown og båten er uten mast

Havgap

Recommended Posts

Den gangen jeg var ute og seilte uttaskjærs, så sa man det at enten så seiler man raskt, eller så seiler man trygt. 

Race og turseiling er to helt forskjellige ting, og selv har jeg aldri kommet først i mål. Dog har jeg alltid kommet helskinnet frem, med både båt og mannskap i behold. Enda jeg er en komplett idiot og helt uten kompetanse på seiling. 

Synd med mastebrekk, og sikkert en dramatisk situasjon, men det er nok dessverre en naturlig konsekvens av å ha kronisk dårlig tid. God tur videre, jeg håper alt står bra til med hele mannskapet. 

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

Akvanauten skrev 26 minutter siden:

Synd med mastebrekk, og sikkert en dramatisk situasjon, men det er nok dessverre en naturlig konsekvens av å ha kronisk dårlig tid. God tur videre, jeg håper alt står bra til med hele mannskapet. 

Du har åpenbart ikke lest linken. Han seilte ikke raskt når uhellet skjedde. Hele mannskapet håper jeg forresten er fraværende, det er ikke lov med mer enn en person ombord i denne regattaen. 

Leit, men det eneste rette å gjøre, å kaste inn håndkleet og si game over:

https://www.seilmagasinet.no/innhold/regatta/?article_id=51005

"..........Han forteller at Are Wiig ironisk nok nettopp hadde lest i boken «The voyage of madmen», om at under Fastnet-stormen i 1979 der 15 seilere omkom, hadde alle båtene som der valgte å legge bi, klart seg og ikke gått rundt.

– Men forholdene der nede Are er har nok vært atskillig tøffere, mener Amtrup.

Når sterk vind og kraftig strøm møtes, slik de gjør i området rundt Cape Town, blir det dannet svært høy og krapp sjø.

Uhellet betyr at Golden Globe er over for Are Wiigs del. Det er ikke snakk om å sette opp ny rigg og fortsette....."

pacuare skrev for 5 timer siden:

Du har åpenbart ikke lest linken. Han seilte ikke raskt når uhellet skjedde. Hele mannskapet håper jeg forresten er fraværende, det er ikke lov med mer enn en person ombord i denne regattaen. 

Det er helt sant, jeg har ikke lest linken og uttalte meg på generelt grunnlag, uten kjennskap til denne saken spesielt. Det var kanskje litt dumt...

Arne Henriksen skrev for 5 timer siden:

Det vet jeg ingenting om - men det mangler ihvertfall innsikt i saken du kommenterer her.

Arne Henriksen skrev for 5 timer siden:

Det vet jeg ingenting om - men det mangler ihvertfall innsikt i saken du kommenterer her.

Nå har jeg lest linken.... min uttalelse var ment mer generell, da de fleste som mister masta til havs har gjort det for å komme fort frem. Denne saken, denne båten og denne seileren kjenner jeg ikke, og jeg er enig i at det kom feil ut fra min side. 

Havgap skrev for 3 timer siden:

Når sterk vind og kraftig strøm møtes, slik de gjør i området rundt Cape Town, blir det dannet svært høy og krapp sjø.

Uhellet betyr at Golden Globe er over for Are Wiigs del. Det er ikke snakk om å sette opp ny rigg og fortsette....."

Alltid lett å være "sofaklok" her . Dette området regnes for et av de farligste å seile på en slik tur rundt jorda - fordi lavtrykkene kommer uhindret opp fra sør - og strømmen på flere knop setter fra nord - og langs kysten av Sør Afrika og i sundet mellom Madagaskar og Sør Afrika blir det mye krefter som jobber mot hverandre som skaper svært grov sjø. Bommer man på timingen her (disse folka har vel ikke lov til å ha satelitt kommunikasjon som gir værmeldinger ombord kanskje?) så er man i shitty forhold.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Husker fra en Seilmagasinet artikkel fra da han kjøpte båten at han var forberedt for å bli slått rundt flere ganger. Etter en kraftig storm i nordatlanteren hvor en Swan måtte oppgis  og en katamaran kullseilte med noen menneskeliv tapt, var OE32 en av de båtene som greide seg best. Og var ifølge Are en av grunnene til at han valgte den båttypen. Men som sagt så kullseilte den i Atlanterhavet flere ganger og Are var forberedt på at det kunne skje med "Oleanna". 

Jeg er en slags gjest

Guest Avmønstret#

Etter hva jeg leste på sidene til Golden Globe så rapporterte han vel mange knockdowns døgnet i forveien også. 

Har ikke helt klart for meg hva som skjedde.. om det var en usedvanlig hard knockdown eller om båten faktisk ble kastet rundt. 

Ser noen bruker ordet "kullseile", vet ikke helt hva folk legger i det lengre. I mine dager som jolleseiler var det kun noe vi brukte om joller, som da ble krenga så mye over at en til slutt "velta". Hvorpå en måtte rette opp og tømme jolla for vann før en kunne fortsette. For ballastbåter så regner jeg "knockdown" som å bli blåst eller "bølget", eller kombinert så hardt over på siden at en mister styringa og seil/rigg tar i  sjøen, så retter båten seg opp igjen. 

---

Å bli kasta rundt, da mener jeg at båten faktisk blir kastet rundt av sjø på en sånn måte at masten på ett eller annet tidspunkt peker nedover i sjøen. 

Men det er nå pirk, det har gått hardt for seg og en får håpe at han berger seg i land på en grei måte. Trist det endte sånn. 

Pinkvin skrev 10 minutter siden:

Ser noen bruker ordet "kullseile", vet ikke helt hva folk legger i det lengre. I mine dager som jolleseiler var det kun noe vi brukte om joller, som da ble krenga så mye over at en til slutt "velta". Hvorpå en måtte rette opp og tømme jolla for vann før en kunne fortsette.

vi sa 'kapseise', da vi seilte jolle

S/Y Gunga Din

3 hours ago, Bitteliten said:

Alltid lett å være "sofaklok" her . Dette området regnes for et av de farligste å seile på en slik tur rundt jorda - fordi lavtrykkene kommer uhindret opp fra sør - og strømmen på flere knop setter fra nord - og langs kysten av Sør Afrika og i sundet mellom Madagaskar og Sør Afrika blir det mye krefter som jobber mot hverandre som skaper svært grov sjø. Bommer man på timingen her (disse folka har vel ikke lov til å ha satelitt kommunikasjon som gir værmeldinger ombord kanskje?) så er man i shitty forhold.

Ganske mye ugreie strømmer i området, selv om en holder seg klar av hovedstrømmen ned fra Madagaskarstredet:

357477995_ScreenShot2018-08-28at17_48_04.png.ea460cc5c5482cce157d3da196314765.png

Trist slutt på et imponerende forsøk. Jeg har aldri vært fortrolig med tanken på å skulle legge bi når været er alvorlig dårlig, nettopp på grunn av risikoen for dette. Men jeg har ikke særlig peiling på seiling, så jeg vil på ingen måte mene noe om hva som var rett strategi her – også umulig å si særlig mye uten å ha sett forholdene slik de faktisk var.

Synd. Håper det går bra. Som det står gikk båten helt rundt, dvs 360 grader. Are hadde, som flere andre fått ødelagt vindror-mekanismen. De er nok veldig utsatt der bak på hekken i slike forhold. Han hadde ikke så mye andre muligheter enn å legge bi, du orker ikke å styre manuelt lenge i slikt vær. 

Interessant fra sofakroken å se den enorme forskjellen fra disse båtene opp til IMOCA-60. GGR-båtene ha nå brukt 58 døgn siden starten, og er nå ved Cape Town. Alex Thomson brukte 17 døgn på den samme strekningen i siste Vendee Globe. For ikke å snakke om Francois Gabarts som i sin trimaran brukte 42 døgn på hele runden. 

Mike Golding skrev en artikkel i siste Yachting Word der han kalte GGR en av de tøffeste seilingsutfordringene på mange tiår. Han mener GGR med seiling offshore, alene, uten GPS og skikkelig autopilot er ren selvpining. Han skrev påstanden om at denne typen langkjølede båter skal våre så mye mer sjøsterke bare er en myte, og trodde det ikke ble mange som ville fullføre. 

Fra Are Sailing på Face:

Sitat

Oppdatering fra Are: Hei. Kom under seil 1645. Mye skader på Olleanna. Var jo en skikkelig smell. Hovedskott revnet og slått løs styrbord, skott foran revnet, vindu over kartbord slått inn og revner i overbygget, sprekker i cockpit - med mer, i tillegg til tap av rigg og seil, og jeg er gul og blå og har hakk i øret og vondt i hodet, alt er vått, men humøret på god vei opp.

Are er en tøffing, dette er ikke for hvem som helst og etter beskrivelsen av skadene å dømme har det vært voldsomt !

1 hour ago, Krimart said:

Synd. Håper det går bra. Som det står gikk båten helt rundt, dvs 360 grader. Are hadde, som flere andre fått ødelagt vindror-mekanismen. De er nok veldig utsatt der bak på hekken i slike forhold. Han hadde ikke så mye andre muligheter enn å legge bi, du orker ikke å styre manuelt lenge i slikt vær. 

Finnes jo andre metoder i ekstreme forhold også. Drivanker feks. Så slipper man å ha seil oppe. Seil oppe vil medføre mye større krefter på mast når båten blir slått rundt. Men har overhode ingen erfaring med slike ekstreme forhold så skal være den siste som skal belære noen om emnet.. Særlig ikke Are Wiig..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...