Jump to content

Golden globe race: Are Wiig har fått en knockdown og båten er uten mast

Havgap

Recommended Posts

5 hours ago, Sahara said:

Finnes jo andre metoder i ekstreme forhold også. Drivanker feks. Så slipper man å ha seil oppe. Seil oppe vil medføre mye større krefter på mast når båten blir slått rundt. Men har overhode ingen erfaring med slike ekstreme forhold så skal være den siste som skal belære noen om emnet.. Særlig ikke Are Wiig..

Et vanlig drivanker under slike forhold gjør sakene bare værre, du vil bare drive sidelengs... Man kan sette et såkalt Jourdan Serie-drivanker fra hekken. Det er et tau på 150m eller mer med en serie små drivankre langs tauet. Hovedpoenget er å unngå surf og ungå salto. Det finnes et type «drivanker» som kalles para-anker  - et gedigent fallskjermaktig anker man kan sette fra baugen. Men under slike forhold er det usikkert om det vil holde særlig lenge før noe ryker. Uansett  er en slik løsning tidkrevende, slitsomt og farlig, ikke minst å få det inn igjen. Så så lenge man ikke er i overlevelsesmodus men trenger en hvil før du seiler videre, er det nok bedre å legge bi. 

Les og se hva Skip Novak sier både om å ligge bi og drivankre i denne serien (del 4 og 8) :

https://www.yachtingworld.com/storm-sailing-techniques

Redigert av Krimart (see edit history)
Krimart skrev for 7 timer siden:

Et vanlig drivanker under slike forhold gjør sakene bare værre, du vil bare drive sidelengs... Man kan sette et såkalt Jourdan Serie-drivanker fra hekken. Det er et tau på 150m eller mer med en serie små drivankre langs tauet. Hovedpoenget er å unngå surf og ungå salto. Det finnes et type «drivanker» som kalles para-anker  - et gedigent fallskjermaktig anker man kan sette fra baugen. Men under slike forhold er det usikkert om det vil holde særlig lenge før noe ryker. Uansett  er en slik løsning tidkrevende, slitsomt og farlig, ikke minst å få det inn igjen. Så så lenge man ikke er i overlevelsesmodus men trenger en hvil før du seiler videre, er det nok bedre å legge bi. 

Les og se hva Skip Novak sier både om å ligge bi og drivankre i denne serien (del 4 og 8) :

https://www.yachtingworld.com/storm-sailing-techniques

Tja, kanskje noen variasjoner. Skip Novaks minste båt er vel på et par-og-femti fot, stål, utstyrt med senkekjøl. Den andre er på  over 60 fot, i alu, utstyrt med senkekjøl. Og noe av det herr Novak fremholder er at båter reagerer forskjellig på det å legge bi. Noen konstruksjoner fikser dette helt greit, andre er komplett umulig å få til å legge bi. En annen sak er at det å bli slått ned er en funksjon av lengde i vannlinjen og brytende sjø samt hvordan brottet treffer. Således er det en rekke variabler som påvirker. Ser man på de forskjellige, så har man diverse metoder for å redde seg ut av situasjoner. Tar man en titt på 'Emerald Steel', mann-og-kone-båt, så bruker de kjetting, svivel, anker og to bilhjul over sentralt punkt på hekken som drivanker. Disse folkene har bodd om bord i 30 år og seiler Stillehavet mellom San Diego, Hawaii, Alaska etc. Det avhenger mye av båt og mannskap. Seiler man en 32-foter i de farvannene, må man vel regne med å bli slått ned. De eneste jeg har snakket med som har vært utsatt for 'Barrel Roll', er et samboerpar fra Bua på svenskekysten. De seilte en 30 fot stålbåt ved navn 'Ash' og rullet rundt mellom Grønnland og Island om natten. Hun sto til rors, hektet fast i bunnen av cockpit, han befant seg plutslig kravlende rundt på taket inne i båten. 'Ash' rettet seg opp med riggen intakt og etter en snau uke ankom de Reykjavik. Bortsett fra at alt var klissvått og beinkaldt, gikk det greit, iflg. damen. Dette var vel et par- tre år siden. Personlig har jeg ikke noe særlig erfaring med brott. En av gangene jeg var ute i slikt vær ble Hulda krenget til 45 grader. Det var ikke 22 m/s vind som gjorde utslaget, det var brottene. I de timene det sto på innen jeg kom i le, var en ren sportsprestasjon. Om høsten, våt til skinnet. Noen døgn i slikt vær ville gjort meg temmelig defekt med svekket dømmekraft.

'Ash' hadde forresten fallskjerm-anker. Det ble slitt til filler og skitt i løpet av få timer. Så de la ut det før de gikk rundt.

Redigert av Hulda (see edit history)

Ser ut som han har flaks med vinden , og foreløpig også med strømmen. imponerende av Uku å legge turen om Are, han seiler nå motstrøms, men det ser ut som han har grei vind. Are seiler nå raskere med nødrigg, enn det Uku gjør motstrøms.

Av en eller annen grunn, ser det ut til at vinden lager en grei kanal til ham, og han kan være fremme i Cape Town på søndag eller mandag om han klarer å holde farten han har nå. Men det går nok senere når han kommer ut av strømmen han er i nå. Bølgene ser ut til å være rolige fremover, ser ut som det er rundt 4 meter bølger der  nå, minkende til 2-3 meter etterhvert. Neste helg øker bølgehøyden igjen, men håper han er i CT innen det.

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Ser han har god fart nå selv om det er relativt lite vind. Han er også i ferd med å bevege seg ut av strømmen. Lurer på om han bruker motor nå, for å komme til neste gunstige strøm. Var en stund bekymret for at strømmen skulle dra han sydover igjen, men han beveger seg i riktig retning.

Siste posisjon med den gamle (originale) tracker var det 397nm til Cape Town. siden da, har han seilt tilbakelagt ca 185 nm , og er nå 157 nm fra siste posisjon med mast, Han har nå 242 nm igjen til CT, det vil si at han har "tapt" ca 30 nm. Jeg synes det er imponerende. Snittfart på 3.7 knop de siste 4 timene.

(OK, jeg sjekker litt for ofte, og synes regneark er morsomt... )

Vifa - Bruce Roberts 35

Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Ca 4:30 ut sier han at han har hatt motor igang mens det var vindstille, men har nå fått tilbake vind igjen. Viktig at han kommer seg ut av strømmen, og opp til neste strøm som går nordover.

Regnearket mitt sier at han er fremme omtrent på mandag.

Medvind og medstrøm omtrent hele veien inn om han seiler litt sikk-sakk.

Vifa - Bruce Roberts 35

Nå er han over halvveis mellom rundkastet og Cape Town. Mistenker at han har brukt litt motor igjen, for å komme til "neste havstrøm" som går nordover. Gjennomsnittsfart de siste 11 timene er drøye 3 knop, og det har vært tildeles vindstille. Håper han kommer til land før det neste "uværet" kommer på mandag/tirsdag, men er redd for at han havner i endel sjø da. 30-40 knops vind, og litt strøm imot. Regner med at "hjemme-kontoret" gir han gode værmeldinger, som inkluderer strømmer, og kanskje anbefalinger om hvilken retning han skal seile.

Som det ser ut nå, er han i CT mandag kveld, eller tirsdag morgen.

Vifa - Bruce Roberts 35

Ved siste rapporterte posisjon , er han 107 nm fra Cape Town, og da har han hatt en snittfart på ca 4.3 knop de siste 9 timene. Med den hastigheten, er han inne i morgen tidlig norsk tid. Han vil miste litt fart når han går ut av strømmen, men det er ikke umulig at han er inne  i løpet av morgendagen. Håper han kommer seg inn før det blåser opp igjen fra nord vest. Det positive er at han nå snart er ute av de sterke havstrømmene.

Vifa - Bruce Roberts 35

8 hours ago, Gunga Din said:

tror ikke det er mange jordomseilere som prøve-seilt nødriggen hjemme innen de stikker

Jeg har ikke hørt om et eneste annet tilfelle av noen som faktisk har testet dette skikkelig – skal litt til for å ta seg bryet med å løfte av masta for å rigge opp slikt. Jeg klødde meg i hodet og prøvde ut litt småtteri når jeg uansett hadde masta av for riggskiftde, men tror det skulle blitt mye bannskap og kaving før vi hadde klart å få en fungerende nødrigg på plass. Og når jeg første hadde klart å få opp elendigheten tviler jeg sterkt på om det hadde fungert særlig godt på kryss.

Det er vanskelig å gi noe fornuftig perspektiv på hvor mye mer utfordrende denne regattaen er enn å bare plaske seg rundt jorda. Det der med GPS og mangel på værvarsler betyr ikke allverden, men å skulle komme seg østover forbi Kapp det Gode Håp på vinterstid uten landopphold er noe ganske annet enn å gjøre noen korte hopp fra havn til havn når været tillater det, og det attpåtil i sommersesongen.

• 2 uker senere...

Interessant hvis man setter på «journalist som egentlig ville være forfatter»-filter, men klarer likevel ikke å lese dette uten å bli irritert. Dette er en dramatisk historie, så hvorfor skal journalisten krydre dette med svulstige skolestil-metaforer?  «skadeskutt sjøfugl», « knakk som en fyrstikk» og «brølende orkan» m.fl. Det siste er jo heller ikke sant, vinden hadde jo løyet til kuling når bølgen traff. Der gjør jo ikke sjømannskapet til Are noe mindre. 

Redigert av Krimart (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...