Jump to content

Golden globe race: Are Wiig har fått en knockdown og båten er uten mast


Havgap

Recommended Posts

2023C0C1-BFC2-4245-B2B8-995F51C8EDDE.jpeg.c747ed0b27507a23928b2fcf7dfaa30b.jpeg

88CABC55-C196-48D2-85B9-A3C38DB3227E.jpeg.b8c89fa54677d0949d9dac176f1cf2e1.jpeg

 

Et fly fra den indiske marinen har fløyet over ham, og har tatt disse bildene. Båten flyter høyt i vannet, og det virker som om riggen går klar av skroget (og kanskje også gir en drivankereffekt?).

 

Men en redning er ennå et stykke unna – en annen deltager (nå med nødrigg) er et døgn eller så unna, en fransk fiskeriinspeksjonsbåt kommer frem på tirsdag, og et par dager senere kommer en australsk fregatt. Da vi var virkelig langt unna sivilisasjon og forholdene var røffe prøvde jeg å ikke tenke for mye over realiteten i hva en slik redningsaksjon krever av tid og innsats.

Link to post
41 minutes ago, Maika said:

Hadde gode moderne havseilere klart seg bedre i dette været? 

Moderne design i samme størrelse klarer jeg ikke se ville gjøre noen voldsom forskjell – men en veltrimmet båt med våkent mannskap eller hyperaktiv autopilot kunne kanskje redusere sjansen for å bli rullet rundt en smule? Det som virkelig monner er å gå opp i størrelse – det skal enormt mye mer til før en båt på 60-70 fot går rundt.

 

Det skal veldig mye mer til før en stor båt blir rullet rundt av en brytende bølge, men de kan fremdeles falle ned fra toppen av en monsterbølge og knuses idet en treffer bunnen av bølgen. Der er eneste løsning i mitt hode en så voldsom brems at en ikke faller utfor stupet i første omgang.

Link to post

Det er fysikk. Forsøk viser at når et brått er 30 % av vannlinjelengden, ruller fartøyet. Uansett. Fartøy med 20 meter vannlinje er stort sett sikret mot rulling, fordi bråttene stort sett ikke når 6 meter høyde. Skrogformen har liten eller ingen invirkning på utfallet. Så kommer sikkert noen til å kverulere om feillastede lastebåter og katameraner, etc. De får heller lese seg opp vedr. metasenterhøyder osv.

Link to post
Euklid skrev for 5 timer siden:

2023C0C1-BFC2-4245-B2B8-995F51C8EDDE.jpeg.c747ed0b27507a23928b2fcf7dfaa30b.jpeg

88CABC55-C196-48D2-85B9-A3C38DB3227E.jpeg.b8c89fa54677d0949d9dac176f1cf2e1.jpeg

 

Et fly fra den indiske marinen har fløyet over ham, og har tatt disse bildene. Båten flyter høyt i vannet, og det virker som om riggen går klar av skroget (og kanskje også gir en drivankereffekt?).

 

Men en redning er ennå et stykke unna – en annen deltager (nå med nødrigg) er et døgn eller så unna, en fransk fiskeriinspeksjonsbåt kommer frem på tirsdag, og et par dager senere kommer en australsk fregatt. Da vi var virkelig langt unna sivilisasjon og forholdene var røffe prøvde jeg å ikke tenke for mye over realiteten i hva en slik redningsaksjon krever av tid og innsats.

Huff og huff. Tenk å ligge nedi der med brukket rygg, ute av stand til å kunne bevege seg. Får håpe han holder seg i live frem til hjelpen er der.

Link to post
17 minutes ago, Ironivarsel said:

https://goldengloberace.com/day-85-rescue-update/

 

Han har blitt reddet opp av båten. Får håpe skaden ikke er alvorlig, men det høres jo alvorlig ut. 

 

Som @Ironivarsel sier er Abhilash Tomy hentet ut av båten sin, og Gregor Mcguckin blir også hentet ut (dvs han er vel plukket opp når dette skrives). Håper begge er sikre, og at Tomy sine skader kan heles 100% med skikkelig pleie.

 

18 minutes ago, Ironivarsel said:

Er mange som har gått rundt nå i denne konkurransen, var det antatt at dette ville skje eller har det vært helt ekstreme forhold?

 

Jeg tror dette har vært mer ekstremt enn det man hadde sett for seg, men når man skal rundt jorden og ned i "the roaring fourties" må man jo forvente alt.

 

I retrospekt kan man kanskje si at Are Wiig ikke burde lagt bi, men heller prøvd å få baugen opp mot vinden og bølgene eller motsatt - seilt vekk fra bølgene i kontrollert form. Da hadde han kanskje ikke blitt slått rundt. Kanskje det andre også gjelder de andre - de burde kanskje tatt ned seil og konsentrert seg om å holde båten med kjølen ned i stedet for å seile og konkurrere mer på tvers av vinden og bølgene.

 

Men det er lett å sitte i sofaen (eller kontorstolen!) og synse og mene. Jeg var ikke der, og kan ikke annet enn å anta at alle deltagere har foretatt korrekte valg ut fra deres situasjon der og da. Å spekulere noe mer i dette skal ikke jeg gjøre.

 

 

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Ironivarsel skrev for 4 timer siden:

Er mange som har gått rundt nå i denne konkurransen, var det antatt at dette ville skje eller har det vært helt ekstreme forhold?

 

Slik jeg forstår det er det ikke spesielt ekstremt, i forhold til hvordan det vanligvis er i Sørishavet. Leste en artikkel som sammelignet været nå og da GGR ble seilt i 1969 - og konklusjonenen er at været er mye røffere nå enn det var da. At de velger å seile med vindror - ikke autopilot, ikke ha værmelding og gps, og ganske små og trege båter med lang kjøl som ikke kan seiles unna været forsterker ekstremiteten. 

 

Popeye70 skrev for 4 timer siden:

I retrospekt kan man kanskje si at Are Wiig ikke burde lagt bi, men heller prøvd å få baugen opp mot vinden og bølgene eller motsatt - seilt vekk fra bølgene i kontrollert form. Da hadde han kanskje ikke blitt slått rundt. Kanskje det andre også gjelder de andre - de burde kanskje tatt ned seil og konsentrert seg om å holde båten med kjølen ned i stedet for å seile og konkurrere mer på tvers av vinden og bølgene.

 

 

Hvordan skulle han fått baugen opp mot vinden??  Da måtte han enten ha gått for motor eller lagt ut et para-anker. Det siste er svært omdiskutert, fordi båten svinger jo fra side til side som når man ligger på ekte anker, og da vil man kunne får bølgende fra siden. lense med vinden med et jourdan-serie-drivanker kunne være en strategi, men igjen, å sette denne type ting i sjøen er ikke rett frem tidkrevende, store krefter og delvis farlig.Å dreie bi sies å være en god strategi for de som har seilt mye i ekstrem t vær som f.eks. Skip Novak (se Yachting Worlds videoserie)

 

Slik jeg forstår beskrivelsen av hendelse hadde vinden egentlig løyet ganske mye, og Are var i ferd med å gjennomføre reparasjoner på det ødelagte vindroret, når en freak-wave (fra en uventet kant ?) snudde båten rundt. 

Link to post

Hvis man virkelig hører etter hvs Skip Novak egentlig sier, så er det å legge bi noe som passer for hans båter i hans farvann med hans besetning. Og så sier han at det er ikke alle båter som vil legge bi. 

 

Om man eksempelvis titter på en Youtube som heter Mingming og Mingming II, finner man en engelskmann som tydeligvis i stor grad behersker diverse teknikker i liten båt over store distanser. Dog seiler han ikke regatta.

Link to post
Hulda skrev for 21 timer siden:

Hvis man virkelig hører etter hvs Skip Novak egentlig sier, så er det å legge bi noe som passer for hans båter i hans farvann med hans besetning. Og så sier han at det er ikke alle båter som vil legge bi. 

 

Om man eksempelvis titter på en Youtube som heter Mingming og Mingming II, finner man en engelskmann som tydeligvis i stor grad behersker diverse teknikker i liten båt over store distanser. Dog seiler han ikke regatta.

 

Joda, men det er jo nervøse regattebåter med kort kjøl som gjerne er vanskelig å få dreis på å legge bi, mens langkjølede båter skal jo være mer retninggstabile og dermed båter som skal være enkelere å legg bi. 

Link to post
Hulda skrev for 4 timer siden:

Helt klart. Og seilplanets plassering. Har hver sommer tenk å teste Hulda, har aldri kommet så langt.

 

Quote:The dilemma is that every boat heaves to in different ways and some designs don’t heave to at all. Older, traditional designs with a bigger keel surface are generally more responsive, whereas more modern designs struggle to get any bite into the wind and tend to lay off, making an unacceptable amount of leeway. There is also a risk of damaging a high-aspect spade rudder when ‘back pedalling’ with a big wave, so beware all of you with performance cruiser
Read more at https://www.yachtingworld.com/video/storm-sailing-techniques-part-4-heaving-to-460#cPoL18FvBquqwuQz.99

Link to post
  • 2 uker senere...
Gunga Din skrev for 8 timer siden:

 

Takk for at du legger ut, dette var noe annet enn NRKs svulstige-metaforer-skolestil. Det er interessant å lese om hans meniger om dreie bi i forhold til å taue et drivanker fra hekken. Den beste strategien mener han viset er  å seile aktivt, godt revet? men da må jo selvstyringen fungere.  Å sette et drivanker fra baugen er tydeligvis så hinsides at det blir ikke engsng diskutert ? Også i interessant  at han i likhet med Skip Novak satser på kraftig, dypt revet storseil fremfor tryseil. 

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post

Det viser vel hvor lite som skal til før det blir katastrofe i slikt ekstremvær.  Hvis ikke selvstyreren hadde røket hadde han neppe lagt bi og dermed hadde dette sannsynligvis ikke skjedd.  Det finnes et berømt bile av Robin Knox Johnson  fra sydishavet hvor en monsterbølge løfter båten bakfra og bryter over, men han selv ikke rekker ned luka, men klatrer opp i riggen for å redde seg.  Dette skal beskrive en virkelig hendelse og forteller litt om forholdene.  Fant det ikke i farta, men er ganske beskrivende. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...