Popeye70 Svart 10.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2018 Dette? Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Euklid Svart 10.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2018 Jeg ser værforholdene de har vært gjennom i flere omganger har blitt beskrevet som helt ekstraordinære og ekstreme. Det er jo helt klart ekstremt sammenlignet med hva den jevne ferieseiler bør regne med å bli utsatt for, men jeg har tatt meg selv i å lure på om det egentlig er særlig unormalt gitt sesong og havområde. Jeg har ikke vært borti bølger fullt så store og brutale som det har vært beskrevet her, men det har heller ikke vært særlig langt unna – og det i mer ordinære farvann med et aktivt øye på værmelding og i rett sesong. Uten å ha seilt i Sørishavet selv klarer jeg altså ikke skjønne annet enn at dette bare er slikt vær en må belage seg på, og om en vil være noenlunde sikker på å bli rullet rundt må en sikre seg med stor nok båt, alternativt rett kombinasjon av utstyr og taktikk. Det finnes nok de som er mer risikoaverse enn meg, men tror likevel jeg skulle hatt minst 30 fot båtlengde til før jeg hadde lagt ut på denne ruta. Jeg synes GGR er en fascinerende utfordring, men jeg håper det ikke er alt for mange sofaseilere som følger med på nett og tenker «dette kan da jeg også gjøre» uten allverden av erfaring eller forberedelser. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2018 Euklid skrev 18 minutter siden: Det finnes nok de som er mer risikoaverse enn meg, men tror likevel jeg skulle hatt minst 30 fot båtlengde til før jeg hadde lagt ut på denne ruta. Jeg synes GGR er en fascinerende utfordring, men jeg håper det ikke er alt for mange sofaseilere som følger med på nett og tenker «dette kan da jeg også gjøre» uten allverden av erfaring eller forberedelser. Er helt på linje med Euclid. Jeg har selv aldri seilt havene. Dog merker meg at enkelte betegner 15 m/s som storm. Det er ikke mer enn solgangsbris. Jeg har seilt i over 20 m/s, uten at det var noen greie. Min erfaring er at man må takle 35 m/s uten at det er noe spesielt. Det er bølgene som er farlige. På en slik seilas må man regne med å bli rullet rundt. Dess kortere båt, dess lettere å bli rullet rundt. Og helst bør riggen være slik at den blir med opp igjen. Når jeg ser på båten til Wiig, virker det som at overbygget har fått skader som trolig kommer fra riggen. Således ikke noe for en sofaseilerseilas med båt av typen 'Sun-ett-eller-annet'. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 24.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2018 Enda en seiler ute: https://www.seilmagasinet.no/innhold/batfolk/?article_id=51181 Én av ni gjennomførte sist, åtte av atten er foreløpig igjen i år. Vanskelig å motsi de som mener at slike båter ikke er egnet for en slik seilas.. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 7.November.2018 Link til dette innlegget Svart 7.November.2018 Og så var de syv: https://www.seilmagasinet.no/innhold/regatta/?article_id=51222 Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 7.November.2018 Link til dette innlegget Svart 7.November.2018 Snart vinner Susie Goodall! ;-) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 7.November.2018 Link til dette innlegget Svart 7.November.2018 Går forholdsvis rolig med de to som danner baktroppen. Kanskje de vinner. Har vært en rimelig heftig avskalling av deltakere i roaring 40s Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Duppe Svart 7.November.2018 Link til dette innlegget Svart 7.November.2018 6 hours ago, Maika said: Og så var de syv: https://www.seilmagasinet.no/innhold/regatta/?article_id=51222 "11 meter høye bølger og 65 knops vind" Helt vanvittige greier. Dette må være en av de tøffeste konkurransene som er. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 6.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2018 Og der forsvant enda en deltager: Susie Goodall har tatt forlengs salto med båten, og har mistet masten. https://goldengloberace.com/day-157-susie-goodall-dismasted-2000-miles-west-of-cape-horn/ Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Popeye70 Svart 6.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2018 Statusoppdatering, Susan Goodall: https://goldengloberace.com/day-158-update-on-susie-goodall-rescue/ Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 6.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2018 Kjedelig. Hun var en fargeklatt. Og det var litt spennende den fighten mellom henne og Uku Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Popeye70 Svart 6.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2018 Ja, dette var dumt. Jeg har hatt et håp om at hun skulle avansere på resultatlisten, men nå ryker dette. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 7.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2018 Planlagt redning straks. Skipet er ved siden av henne nå. Skal heises direkte fra seilbåten og opp på dekk. 4 meter bølger. Skummel affære Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Popeye70 Svart 7.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2018 1 hour ago, Bjørn Løvjomås said: Planlagt redning straks. Skipet er ved siden av henne nå. Skal heises direkte fra seilbåten og opp på dekk. 4 meter bølger. Skummel affære Satser på at de vet hva de holder på med, men at det er skummelt er det ingen tvil om. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 7.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2018 Nå er hun ombord på skipet. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
shipahoy Svart 7.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2018 Sitér dette innlegget Link to post
Goodwill Svart 7.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2018 shipahoy skrev 18 minutter siden: Godt å se. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.