Jump to content

Golden globe race: Are Wiig har fått en knockdown og båten er uten mast

Havgap

Recommended Posts

Jeg ser værforholdene de har vært gjennom i flere omganger har blitt beskrevet som helt ekstraordinære og ekstreme. Det er jo helt klart ekstremt sammenlignet med hva den jevne ferieseiler bør regne med å bli utsatt for, men jeg har tatt meg selv i å lure på om det egentlig er særlig unormalt gitt sesong og havområde.

Jeg har ikke vært borti bølger fullt så store og brutale som det har vært beskrevet her, men det har heller ikke vært særlig langt unna – og det i mer ordinære farvann med et aktivt øye på værmelding og i rett sesong. Uten å ha seilt i Sørishavet selv klarer jeg altså ikke skjønne annet enn at dette bare er slikt vær en må belage seg på, og om en vil være noenlunde sikker på å bli rullet rundt må en sikre seg med stor nok båt, alternativt rett kombinasjon av utstyr og taktikk.

Det finnes nok de som er mer risikoaverse enn meg, men tror likevel jeg skulle hatt minst 30 fot båtlengde til før jeg hadde lagt ut på denne ruta. Jeg synes GGR er en fascinerende utfordring, men jeg håper det ikke er alt for mange sofaseilere som følger med på nett og tenker «dette kan da jeg også gjøre» uten allverden av erfaring eller forberedelser.

Euklid skrev 18 minutter siden:

Det finnes nok de som er mer risikoaverse enn meg, men tror likevel jeg skulle hatt minst 30 fot båtlengde til før jeg hadde lagt ut på denne ruta. Jeg synes GGR er en fascinerende utfordring, men jeg håper det ikke er alt for mange sofaseilere som følger med på nett og tenker «dette kan da jeg også gjøre» uten allverden av erfaring eller forberedelser.

Er helt på linje med Euclid. Jeg har selv aldri seilt havene. Dog merker meg at enkelte betegner 15 m/s som storm. Det er ikke mer enn solgangsbris. Jeg har seilt i over 20 m/s, uten at det var noen greie. Min erfaring er at man må takle 35 m/s uten at det er noe spesielt. Det er bølgene som er farlige. På en slik seilas må man regne med å bli rullet rundt. Dess kortere båt, dess lettere å bli rullet rundt. Og helst bør riggen være slik at den blir med opp igjen. Når jeg ser på båten til Wiig, virker det som at overbygget har fått skader som trolig kommer fra riggen. 

Således ikke noe for en sofaseilerseilas med båt av typen 'Sun-ett-eller-annet'.

• 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 5 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...