Arne Henriksen Svart 21.September.2018 Link til dette innlegget Svart 21.September.2018 Ouch... han er vel verre stilt enn Are også, når det gjelder avstand til land.. Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Euklid Svart 21.September.2018 Link til dette innlegget Svart 21.September.2018 "ROLLED. DISMASTED. SEVERE BACK INJURY. CANNOT GET UP" https://goldengloberace.com/day-82-breaking-news/ Nok en båt har vært rundt. Middelvind på rundt 50 knop i det verste av været ifølge GFS; ikke noe mer enn en må forvente på de kanter, men det gjør det jo ikke enklere. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 22.September.2018 Link til dette innlegget Svart 22.September.2018 Full redningsaksjon i gang nå: https://goldengloberace.com/ggr-day-83-code-red-alert-update/ Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 22.September.2018 Link til dette innlegget Svart 22.September.2018 tøffe tak ? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Popeye70 Svart 22.September.2018 Link til dette innlegget Svart 22.September.2018 Tøffe tak og tøffe folk, ja. ? Opp med hånda de som vil være med på neste runde med GGR..? Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Midtpinne Svart 22.September.2018 Link til dette innlegget Svart 22.September.2018 10 minutes ago, Popeye70 said: Tøffe tak og tøffe folk, ja. ? Opp med hånda de som vil være med på neste runde med GGR..? Nope, det de driver med er galskap. Gøy og følge med fra sofakroken. Håper noen kommer seg fram til Thuriya. Akkurat nå er ting for skremmende, det ser ikke bra ut. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 23.September.2018 Link til dette innlegget Svart 23.September.2018 Hadde gode moderne havseilere klart seg bedre i dette været? Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 23.September.2018 Link til dette innlegget Svart 23.September.2018 Et fly fra den indiske marinen har fløyet over ham, og har tatt disse bildene. Båten flyter høyt i vannet, og det virker som om riggen går klar av skroget (og kanskje også gir en drivankereffekt?). Men en redning er ennå et stykke unna – en annen deltager (nå med nødrigg) er et døgn eller så unna, en fransk fiskeriinspeksjonsbåt kommer frem på tirsdag, og et par dager senere kommer en australsk fregatt. Da vi var virkelig langt unna sivilisasjon og forholdene var røffe prøvde jeg å ikke tenke for mye over realiteten i hva en slik redningsaksjon krever av tid og innsats. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 23.September.2018 Link til dette innlegget Svart 23.September.2018 41 minutes ago, Maika said: Hadde gode moderne havseilere klart seg bedre i dette været? Moderne design i samme størrelse klarer jeg ikke se ville gjøre noen voldsom forskjell – men en veltrimmet båt med våkent mannskap eller hyperaktiv autopilot kunne kanskje redusere sjansen for å bli rullet rundt en smule? Det som virkelig monner er å gå opp i størrelse – det skal enormt mye mer til før en båt på 60-70 fot går rundt. Det skal veldig mye mer til før en stor båt blir rullet rundt av en brytende bølge, men de kan fremdeles falle ned fra toppen av en monsterbølge og knuses idet en treffer bunnen av bølgen. Der er eneste løsning i mitt hode en så voldsom brems at en ikke faller utfor stupet i første omgang. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.September.2018 Link til dette innlegget Svart 23.September.2018 Det er fysikk. Forsøk viser at når et brått er 30 % av vannlinjelengden, ruller fartøyet. Uansett. Fartøy med 20 meter vannlinje er stort sett sikret mot rulling, fordi bråttene stort sett ikke når 6 meter høyde. Skrogformen har liten eller ingen invirkning på utfallet. Så kommer sikkert noen til å kverulere om feillastede lastebåter og katameraner, etc. De får heller lese seg opp vedr. metasenterhøyder osv. Sitér dette innlegget Link to post
Landcrab Svart 23.September.2018 Link til dette innlegget Svart 23.September.2018 Euklid skrev for 5 timer siden: Et fly fra den indiske marinen har fløyet over ham, og har tatt disse bildene. Båten flyter høyt i vannet, og det virker som om riggen går klar av skroget (og kanskje også gir en drivankereffekt?). Men en redning er ennå et stykke unna – en annen deltager (nå med nødrigg) er et døgn eller så unna, en fransk fiskeriinspeksjonsbåt kommer frem på tirsdag, og et par dager senere kommer en australsk fregatt. Da vi var virkelig langt unna sivilisasjon og forholdene var røffe prøvde jeg å ikke tenke for mye over realiteten i hva en slik redningsaksjon krever av tid og innsats. Huff og huff. Tenk å ligge nedi der med brukket rygg, ute av stand til å kunne bevege seg. Får håpe han holder seg i live frem til hjelpen er der. Sitér dette innlegget Link to post
Ironivarsel Svart 24.September.2018 Link til dette innlegget Svart 24.September.2018 https://goldengloberace.com/day-85-rescue-update/ Han har blitt reddet opp av båten. Får håpe skaden ikke er alvorlig, men det høres jo alvorlig ut. Er mange som har gått rundt nå i denne konkurransen, var det antatt at dette ville skje eller har det vært helt ekstreme forhold? Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 24.September.2018 Link til dette innlegget Svart 24.September.2018 17 minutes ago, Ironivarsel said: https://goldengloberace.com/day-85-rescue-update/ Han har blitt reddet opp av båten. Får håpe skaden ikke er alvorlig, men det høres jo alvorlig ut. Som @Ironivarsel sier er Abhilash Tomy hentet ut av båten sin, og Gregor Mcguckin blir også hentet ut (dvs han er vel plukket opp når dette skrives). Håper begge er sikre, og at Tomy sine skader kan heles 100% med skikkelig pleie. 18 minutes ago, Ironivarsel said: Er mange som har gått rundt nå i denne konkurransen, var det antatt at dette ville skje eller har det vært helt ekstreme forhold? Jeg tror dette har vært mer ekstremt enn det man hadde sett for seg, men når man skal rundt jorden og ned i "the roaring fourties" må man jo forvente alt. I retrospekt kan man kanskje si at Are Wiig ikke burde lagt bi, men heller prøvd å få baugen opp mot vinden og bølgene eller motsatt - seilt vekk fra bølgene i kontrollert form. Da hadde han kanskje ikke blitt slått rundt. Kanskje det andre også gjelder de andre - de burde kanskje tatt ned seil og konsentrert seg om å holde båten med kjølen ned i stedet for å seile og konkurrere mer på tvers av vinden og bølgene. Men det er lett å sitte i sofaen (eller kontorstolen!) og synse og mene. Jeg var ikke der, og kan ikke annet enn å anta at alle deltagere har foretatt korrekte valg ut fra deres situasjon der og da. Å spekulere noe mer i dette skal ikke jeg gjøre. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Hulda Svart 24.September.2018 Link til dette innlegget Svart 24.September.2018 Kan vel være enig i sofabtraktningene dine. Jeg kan vel legge til at man må bli vanvittig sliten når man er flere døgn i noe som må oppleves som inni en vaskemasin. Da kan selv rutinerte ta feil avgjørelser. Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 24.September.2018 Link til dette innlegget Svart 24.September.2018 Are hadde vel ikke allverdens valg, han måtte reparere vindroret etter å ha styrt for hånd i mange timer, og været hadde bedret seg vesentlig. Sier nok også noe om hvor ille det var på det verste... Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Krimart Svart 24.September.2018 Link til dette innlegget Svart 24.September.2018 Ironivarsel skrev for 4 timer siden: Er mange som har gått rundt nå i denne konkurransen, var det antatt at dette ville skje eller har det vært helt ekstreme forhold? Slik jeg forstår det er det ikke spesielt ekstremt, i forhold til hvordan det vanligvis er i Sørishavet. Leste en artikkel som sammelignet været nå og da GGR ble seilt i 1969 - og konklusjonenen er at været er mye røffere nå enn det var da. At de velger å seile med vindror - ikke autopilot, ikke ha værmelding og gps, og ganske små og trege båter med lang kjøl som ikke kan seiles unna været forsterker ekstremiteten. Popeye70 skrev for 4 timer siden: I retrospekt kan man kanskje si at Are Wiig ikke burde lagt bi, men heller prøvd å få baugen opp mot vinden og bølgene eller motsatt - seilt vekk fra bølgene i kontrollert form. Da hadde han kanskje ikke blitt slått rundt. Kanskje det andre også gjelder de andre - de burde kanskje tatt ned seil og konsentrert seg om å holde båten med kjølen ned i stedet for å seile og konkurrere mer på tvers av vinden og bølgene. Hvordan skulle han fått baugen opp mot vinden?? Da måtte han enten ha gått for motor eller lagt ut et para-anker. Det siste er svært omdiskutert, fordi båten svinger jo fra side til side som når man ligger på ekte anker, og da vil man kunne får bølgende fra siden. lense med vinden med et jourdan-serie-drivanker kunne være en strategi, men igjen, å sette denne type ting i sjøen er ikke rett frem tidkrevende, store krefter og delvis farlig.Å dreie bi sies å være en god strategi for de som har seilt mye i ekstrem t vær som f.eks. Skip Novak (se Yachting Worlds videoserie) Slik jeg forstår beskrivelsen av hendelse hadde vinden egentlig løyet ganske mye, og Are var i ferd med å gjennomføre reparasjoner på det ødelagte vindroret, når en freak-wave (fra en uventet kant ?) snudde båten rundt. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.September.2018 Link til dette innlegget Svart 24.September.2018 Hvis man virkelig hører etter hvs Skip Novak egentlig sier, så er det å legge bi noe som passer for hans båter i hans farvann med hans besetning. Og så sier han at det er ikke alle båter som vil legge bi. Om man eksempelvis titter på en Youtube som heter Mingming og Mingming II, finner man en engelskmann som tydeligvis i stor grad behersker diverse teknikker i liten båt over store distanser. Dog seiler han ikke regatta. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 25.September.2018 Link til dette innlegget Svart 25.September.2018 Hulda skrev for 21 timer siden: Hvis man virkelig hører etter hvs Skip Novak egentlig sier, så er det å legge bi noe som passer for hans båter i hans farvann med hans besetning. Og så sier han at det er ikke alle båter som vil legge bi. Om man eksempelvis titter på en Youtube som heter Mingming og Mingming II, finner man en engelskmann som tydeligvis i stor grad behersker diverse teknikker i liten båt over store distanser. Dog seiler han ikke regatta. Joda, men det er jo nervøse regattebåter med kort kjøl som gjerne er vanskelig å få dreis på å legge bi, mens langkjølede båter skal jo være mer retninggstabile og dermed båter som skal være enkelere å legg bi. Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 25.September.2018 Link til dette innlegget Svart 25.September.2018 Ta dere tid til å høre hva som blir sagt i videoen fra arrangørene Forklaring på vind og bølger kommer i videoen etter ca 4:30 Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Hulda Svart 25.September.2018 Link til dette innlegget Svart 25.September.2018 Krimart skrev 10 minutter siden: Joda, men det er jo nervøse regattebåter med kort kjøl som gjerne er vanskelig å få dreis på å legge bi, mens langkjølede båter skal jo være mer retninggstabile og dermed båter som skal være enkelere å legg bi. Helt klart. Og seilplanets plassering. Har hver sommer tenk å teste Hulda, har aldri kommet så langt. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 25.September.2018 Link til dette innlegget Svart 25.September.2018 Hulda skrev for 4 timer siden: Helt klart. Og seilplanets plassering. Har hver sommer tenk å teste Hulda, har aldri kommet så langt. Quote:The dilemma is that every boat heaves to in different ways and some designs don’t heave to at all. Older, traditional designs with a bigger keel surface are generally more responsive, whereas more modern designs struggle to get any bite into the wind and tend to lay off, making an unacceptable amount of leeway. There is also a risk of damaging a high-aspect spade rudder when ‘back pedalling’ with a big wave, so beware all of you with performance cruiser Read more at https://www.yachtingworld.com/video/storm-sailing-techniques-part-4-heaving-to-460#cPoL18FvBquqwuQz.99 Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 9.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2018 http://pakryss.se/retter-hun-seg-opp-synker-vi-hvordan-skal-dette-ende/ Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Krimart Svart 10.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2018 (redigert) Gunga Din skrev for 8 timer siden: http://pakryss.se/retter-hun-seg-opp-synker-vi-hvordan-skal-dette-ende/ Takk for at du legger ut, dette var noe annet enn NRKs svulstige-metaforer-skolestil. Det er interessant å lese om hans meniger om dreie bi i forhold til å taue et drivanker fra hekken. Den beste strategien mener han viset er å seile aktivt, godt revet? men da må jo selvstyringen fungere. Å sette et drivanker fra baugen er tydeligvis så hinsides at det blir ikke engsng diskutert ? Også i interessant at han i likhet med Skip Novak satser på kraftig, dypt revet storseil fremfor tryseil. Redigert 10.Oktober.2018 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 10.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2018 Ser att han hade ønsket en båt i ”Moitessier-klassen”........hvilke båter ingår i denne ? Joshua ! en Joshua har en Lwl på 10,25 jmf OE 32 8,40....så det bør ju gjøre ett par knop viktig att ta ned spinnakerbommen da man kommer ut i disse ekstremvær, der man risikerer å miste riggen...... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Sail S Svart 10.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2018 Det viser vel hvor lite som skal til før det blir katastrofe i slikt ekstremvær. Hvis ikke selvstyreren hadde røket hadde han neppe lagt bi og dermed hadde dette sannsynligvis ikke skjedd. Det finnes et berømt bile av Robin Knox Johnson fra sydishavet hvor en monsterbølge løfter båten bakfra og bryter over, men han selv ikke rekker ned luka, men klatrer opp i riggen for å redde seg. Dette skal beskrive en virkelig hendelse og forteller litt om forholdene. Fant det ikke i farta, men er ganske beskrivende. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.