Timmeeh Startet 28.August.2018 Del på Facebook Startet 28.August.2018 Har montert en ST5000+ AP i båten. Det er en 21 fots kjølbåt med strak aksel og ror. Prøvd å justere div på gain og at det ikke er en drevbåt osv.. men den sliter med å holde kursen. Har noe slark i styringen... lufta en del, men det er fortsatt litt slarke igjen. Kan det være derfor? Flytta flux kompasset vekk fra en del jerngreier, og synes det virker fornuftige kurser der.. har heller ikke rorføler. Det står en i båten, men usikker på om den går overens med autopiloten. Hvordan finner jeg ut dette? Er det en viss motstand den skal gi på de forskjellige rorvinklene? Har en raymarine e80 plotter med gps antenne. Kan jeg koble disse sammen og få autopiloten til å sammenligne gps kurs med kompasskursen? Vil dette gi en mer stabil kurs? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 28.August.2018 Del på Facebook Svart 28.August.2018 Tror du kan starte med å få tak i en rorgiver som passer til piloten. Deretter kjører du full kalibrering av hele systemet. Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 29.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2018 Ja for det virker som den prøver å gi ror i små pulser for å se hva som skjer. Men den et jo ikke så fintfølende, så da blir det bare tull sikkert.. Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 6.Mars.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mars.2019 Ofte så søker man på ting på båtplassen, og man leser samme problemstilling man plages med selv, men ikke alltid løsningen kommer frem.. Jeg hadde da feilmontert styresylinder. Stanga inne i sleipner sylinderen hadde den foringen med o-ringen montert feil vei. så ved fullt rorutslag gikk altså stanga innforbi tetningen. Dette resulterte i luft og lekkasje alt ettersom, og håpløst å finne ut av selv om jeg lufta godt. I tillegg er rattpumpa meget overdimensjonert i forhold til den lille sylinderen, så jeg regner med AP pumpen også er noe kraftig i forhold. Derfor måtte jeg ha veldig lav gain og sånn på autopiloten for at det skulle funke. Nå styrer den som en drøm og jeg har fått et nytt syn på båtlivet i 5knop. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.