Jump to content

Kabeldimensjon frå batteri fram til 250 W ledljos?

Fjordgubbe

Recommended Posts

Har planar om eit kraftig ledljos (Rigid) på min båt, ca 250 W. Avstand til batteria er ca 5 - 6 m. Ut frå ein tabel finn eg ut eg bør ha ca 35 mm i kvadrat. Eg ville nødig risikere spenningsfall på eit sopassa dyrt ljosanlegg, difor har eg vel tatt bra i. Kostnaden her betyr ingenting. Men for sikkerheits skuld spurte eg leverandøren.

Eg får dette svaret:

Det eneste problemet ved å bruke en for stor kabel er at du kan igjen risikere spenningsfall. Om ledninger er lang, og man kombinerer dette med en overdimensjonert ledning så vil spenningsfallet være større enn med en ledning som er rett dimensjonert. Dette er spesielt merkbart når vi jobber med DC-lavspenning, fremfor AC-høyspenning. 

Leverandøren har god greie på kva han snakkar om, men dette har eg knapt høyrt om før, og har vel overdimmensjonert der det ikkje var trong for det, ja kanskje det og har vore direkte uheldig.

Redigert av Fjordgubbe (see edit history)

En slik "teori" har heller ikke jeg hørt om.

I ditt tilfelle vil tapet for de forskjellige kvadratene bli omtrent som dette:

•   6mm2 - 0,7V
  • 10mm2 - 0,4V
  • 16mm2 - 0,3V
  • 35mm2 - 0,1V

Tapet ved 6mm2 er vel litt for mye, men 10 eller 16mm2 burde være helt OK.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Takk alle saman. Då blir det 16 mm2. Syntest dette med ekstra spenningsfall på for stort kvadrat var besynderleg, var difor eg spurte. Det med strøm er ikkje mi sterke side. (Håpar eg ikkje forklarte meg feil. Den samla enkeltkabellengd er 10-12 m.) Vil ikkje nemne namn på firmaet. Dei var svært behjelpelege. Kan sei so mykje dette ikkje var ei lita sjappe, men ein av dei største leverandørane av kvalitetsledljos. 

Redigert av Fjordgubbe (see edit history)

Selvagt er dette enhvers eget valg men jeg synes denne dimmensjoneringen av ledningsnettene begynner å ta helt overhand på dette forumet i flere nylige saker. Man snakket her innledningsvis om å legge sveisekabler (35mm2) tilsvarende det som benyttes på et sveiseapparat med 180A maxstrøm til å drive et LED-lys.

Husk at du har antakelig en ladespenning på 14,4 volt el. Om du dimmensjonerer dette lyset med 6mm2 kabel for et strømtrekk på 20A så har du antakelig langt mer enn de foreskrevne 12V på lyset under normal drift.

Jeg skjønner ikke denne filisofien om at båtene skal lastes med unødig kopper, det er ikke slik elektrofagfolk utfører skipsinstallasjoner.

Men selvsagt må folk gjøre hva de vil. Jeg ville imidlertid røsket ut alt slikt om jeg hadde vært i posisjon til å kjøpe en sånn båt i annenhandsmarkedet og forlagt iht. anerkjent bransjestandard.

Man bør stusse en smule når man skal skjøte en 16mm2 kabel inn på en 4mm2 kabel....

Du bör kanske också kontrollmäta strömmen till ditt LED-lys. Koppla tillfälligt in på ett (bil)batteri och mät.

Min erfarenhet är nämligen att de ofta bara är på ungefär halva angivna effekten, dvs en som marknadsförs som en "125W" är i verkligheten på c:a 60W. Kanske för att en sådan kan ha 40 st LED med maxeffekt (enligt datablad) på 3W som skulle bli c:a 125W teoretiskt. Men de drivs nästan aldrig till max.

Eller också mäter du inte och slipper veta, eftersom det kommer lysa otroligt starkt i alla fall....:giggle:

Ingemar E.

NB Forum

Ingar skrev for 7 timer siden:

Denne er grei og veiledende men selv om spenningsfallet er en viktig faktor er det også svært stor forskjell på strømledningsevnen til ulike kabler i samme dimmensjon, forleggingsmetode etc. så dette er også ting som man også må ta med i betraktningen. For dimmensjonering av f.eks. strømtilførsel til en underfordeling kommer også ting som samtidighetsfaktor etc. inn i bildet så ukritisk bruk av disse kalkulatorene kan føre til et kabelforbruk mange ganger høyere enn hva et elektrisk installasjonsfirma ville beregnet seg fram til.

Som jeg har skrevet tidligere så både skjønner og forstår deg @Chiefengineer veldig godt. Hadde bare verden vært så enkel og A4 så hadde det ikke vært noe problem. Men det finnes mange unntak og eksempler på at det nødvendigvis ikke er så enkelt. Jeg har utallige eksempler på hvordan fagfolk feilberegner elektriske anlegg i båter og gjør direkte feil. Har sett flere tilfeller at kabler som ikke ligger kortslutningssikkert er regelrett svidd fast i hverandre. Releer som er brent pga underdimmensjonering, dårlige koblinger, kabler som er kveilet opp og lager spoleeffekt osv. Lista er lang og bransjen har sikkert unntak den som alle andre bransjer med slurvete ansatte, men svidde ledninger pga underdimensjonering er ikke slurv, det er direkte feil og farlig. Så ja, hvordan man trekker har mye å si, men også dimensjonering. Kan ta ditt eksempel med sveising. Sveising er beregnet å lage varme og kablene kan sikkert bli varme de også, men i en båt ville jeg ikke hatt denne varnen. 

Redigert av Kjellg (see edit history)

Om du tar deg en tur ombord i en nyere fritidsbåt utført og dimmensjonert etter dagens standard fra en velrennomert båtbygger a'la Targa, Viknes, Skilsø, Nordstar etc. så finner du ikke slike eksempler som du viser til her. Da ville det ikke være grunnlag for å godkjenne eller sertifisere båten. Eksemplene dine er nok mer relatert til eldre anlegg som er påbygd og klattet på i ettertid det det ikke er gjort helhetlige vurderinger men mange enkeltvise beslutninger er tatt basert på ulike filosofier benyttet om hverandre uten at det nødvendigvis er fagmessig utført.

I all hovedsak benyttes det på båter som nevnt over 1,5mm2 eller 2,5mm2 kabling fra underfordelinger til enkeltkurser forutenom til høyeffektforbrukere som thrustere, ankervinsjer etc. Det er ingen som benytter sveisekabler til lyskurser, slikt lysutstyr leveres ikke. Ut i fra sikringsdimmensjoneringen i fordelingen kan man stort sett si hvilken kabel som er benyttet av båtbygger.

Man kan i dag erfare enkelte utfordringer på multivolt produkter som LED 9-32V der de største enhetene med effekter på 2-300W besluttes montert på et el-anlegg i den lavere voltkategorien (12V) men slikt må behandles unntaksvis og naturligvis dimmensjoneres deretter. Men da må man også spørre om det er akseptabelt å kople seg på en underfordeling eller om dette bør forlegges direkte til samleskinnene/batterikasse med egen sikring.

Som jeg har skrevet før så både skjønner og forstår jeg hva du skriver. Men som jeg også skrev så er ikke verden A4. Min svigerbror har en yrkesbåt som var ny for 2 år siden og kostet 5 mill. Selv der er ikke ting optimalt og feil finnes også der. Mitt eksempel med kabler var hos en leverandør som gikk konkurs for en 4-5 år siden. Så verden er ikke A4. Men jeg skal ikke trekke denne lenger. 

Hei,

Må bare si meg helt enig med Chief engineer og ikke minst Fjordgrynt, noe mer en 6mm2 er helt unødvendig.

Man må selvfølgelig lese kravene på LED lampen, men I hovedsak er disse lampene strøm styrt. Det sitter altså en egen regulator og mater LED'en med det den skal ha uavhengig av spenningen, såfremst man ikke kommer under minimumspenningen for denne.

Det som imidlertid er viktig er at strømmen hentes direkte fra batteriet eller fra en fordelingstavle som er dimensjonert for denne lasten pluss alle andre. Dette er nok det punktet som det syndes mest med I småbåter. Leverandøren har utstyrt båten med en fordeling basert på en gitt utrustning, så beginner man å henge på det ene etter det andre og så får man for stort spenningsfall når mange laster belaster hovedledningen fra batteriet samtidig.

Man bør også tenke igjennom bruksmønstret på denne. Skal den bare brukes mens motor eller annen  lading er I gang. Da tåler du I såfall et par ekstra volt spenningsfall og vil klare deg med 4mm2.

JRK skrev 40 minutter siden:

Hei,

Må bare si meg helt enig med Chief engineer og ikke minst Fjordgrynt, noe mer en 6mm2 er helt unødvendig.

Man må selvfølgelig lese kravene på LED lampen, men I hovedsak er disse lampene strøm styrt. Det sitter altså en egen regulator og mater LED'en med det den skal ha uavhengig av spenningen, såfremst man ikke kommer under minimumspenningen for denne.

Det som imidlertid er viktig er at strømmen hentes direkte fra batteriet eller fra en fordelingstavle som er dimensjonert for denne lasten pluss alle andre. Dette er nok det punktet som det syndes mest med I småbåter. Leverandøren har utstyrt båten med en fordeling basert på en gitt utrustning, så beginner man å henge på det ene etter det andre og så får man for stort spenningsfall når mange laster belaster hovedledningen fra batteriet samtidig.

Man bør også tenke igjennom bruksmønstret på denne. Skal den bare brukes mens motor eller annen  lading er I gang. Da tåler du I såfall et par ekstra volt spenningsfall og vil klare deg med 4mm2.

Joda, jeg er helt enig med dere jeg også. Men det ble gitt noen generelle betraktninger som jeg syntes var vel A4 og det var disse jeg kommenterte. 

Mix, dette er deira anbefallingar:

"Normalt bruker vi 2-3% akseptabelt tap, og du kan regne med 10Amp for 1 lampe eller 20Amp for 2 lamper på samme ledning. Dette for å beregne strømtrekket per leder. Jeg har brukt 2% i denne utregningen.

Følgende ledninger er derfor anbefalt: 
- Ved 10Amp (1x Lampe), 12v spenning og 12 meter ledning = 25mm2
- Ved 20Amp (2x Lamper), 12v spenning og 12 meter ledning = 50mm2"

Det er to lampar på tilsaman 20 Amper som er aktuelt for meg, altså det siste døme.

Er det undereleg ein med minimal elektrokompetanse er frustrert?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...