Dolly III Posted August 30, 2018 Share Posted August 30, 2018 Hei. Familien er kollektivt smittet av fotsyke, og vi ser derfor på eldre modeller av Scand Baltic. Skal prøve en i dag som har VP TAMD41A 200 hk fra 1987. Har forsøkt å lese meg opp på motoren her på forumet, men det beste jeg fant var fra 2007 - altså 11 år siden. Hva bør en mekanisk kløne sjekke når båten prøves? Vi tenker å leie inn en mekaniker dersom det går mot kjøp, men tar imot alle tips og hint med stor takk! Quote Link to post
Roger jo Posted August 30, 2018 Share Posted August 30, 2018 Ta flere bilder av motorrom og Motor før og etter prøveturen. Historikk om motor og båt fra dag en er betryggende. Om motor må eiere av VP TAMD41A 200 hk fra 1987 på banen. Når var gjennomføringer sist byttet, er alle ventiler lett og åpne/stenge slanger nye, det er en kostnad hvis det meste må byttes av dette. http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/motoren-trenger-mye-luft http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/renoverte-ad41-motorer-selv-motor-på-pallen Ps . Ser ut som mange motorer av den alderen er total renovert, er din det? Det kommer an på Time tallet og at det Stemmer med tidligere salgskontrakter, ved flere eiere. Er den i Båtregisteret. Lykke til. Quote Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Dolly III Posted August 30, 2018 Author Share Posted August 30, 2018 Roger jo skrev 2 minutter siden: Ta flere bilder av motorrom og Motor før og etter prøveturen. Historikk om motor og båt fra dag en er betryggende. Om motor må eiere av VP TAMD41A 200 hk fra 1987 på banen. Når var gjennomføringer sist byttet, er alle ventiler lett og åpne/stenge slanger nye, det er en kostnad hvis det meste må byttes av dette. http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/motoren-trenger-mye-luft http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/renoverte-ad41-motorer-selv-motor-på-pallen Ps . Ser ut som mange motorer av den alderen er total renovert, er din det? Det kommer an på Time tallet og at det Stemmer med tidligere salgskontrakter, ved flere eiere. Er den i Båtregisteret. Lykke til. Tusen takk for tips - da har jeg et godt utgangspunkt i alle fall! Girkassen er nyoverhalt, noe som visst kostet 38 000, og alle gjennomføringer ut av båten er byttet i fjor. Krysser fingre og håper den lever opp til forventningene ;) Quote Link to post
Roger jo Posted August 30, 2018 Share Posted August 30, 2018 Dolly 740 skrev 3 minutter siden: og alle gjennomføringer ut av båten er byttet i fjor. Krysser fingre og håper den lever opp til forventningene ;) Kompositt ,Syrefast A4 eller billig messing? ventilene også byttet?. Timetallet og antall eiere? Glemte å nevne det elektriske anlegget er det ryddig og uten irr. Quote Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Dolly III Posted August 30, 2018 Author Share Posted August 30, 2018 Roger jo skrev 3 minutter siden: Kompositt ,Syrefast A4 eller billig messing? ventilene også byttet?. Timetallet og antall eiere? Glemte å nevne det elektriske anlegget er det ryddig og uten irr. Takk igjen! Jeg skjøter på lista over ting som skal sjekkes. Quote Link to post
Goddis77 Posted August 30, 2018 Share Posted August 30, 2018 For en med AD41B motor var linkene her interessant lesing ? Quote Link to post
Roger jo Posted August 30, 2018 Share Posted August 30, 2018 Goddis77 skrev 12 minutter siden: For en med AD41B motor var linkene her interessant lesing Tips til Dolly 740 ? Quote Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Goddis77 Posted August 30, 2018 Share Posted August 30, 2018 Nettopp kjøpt båten min med 41B motoren. Ble betrygget under besiktelse og test av båt for min del. Tørt og fint i motor rommet også etter testtur. Båten vi så på først hadde svetting fra motor, og oljepølse i kjølen. Ble ikke den båten for å si det sånn. Ble godt informert om eksosbendet, samt at turbo var byttet, kjølesystem renset etc. Dette er en 91 modell motor med 2500 timers gange. Har sett i andre innlegg her inne at dette er gode motorer, og krysser fingrene for det ? Quote Link to post
volvo_penta_ Posted August 30, 2018 Share Posted August 30, 2018 1) Etter prøvetur med varm motor på tomgang, skru av oljepåfyllingslokk og sjekke for røyk. Litt røyk kommer naturlig opp her, men pulserende røyk/damp skal du ikke ha. 2) Sjekk intercooler for vannlekkasje, den store boksen bak på bb. side av motor. Et lite hull under her vil dryppe vann dersom den lekke innvendig. Lekkasjen kan også vises som avflassing av maling event. salt som ligger igjen øverst på startmotoren dersom det har pågått en stund. 3) Olje lekkasje fra det fremste reimhjulet på motor. Vises som olje under motor i fremkant, og også muligens på sider i motorrom om det har fulgt rundt med og sprutet fra reimhjul. Da er simmering dårlig og må byttes. Koster ikke all verden om en gjør jobben selv. Oppstartsrøyk på kald motor vil du nok ha, og er normalt for A motoren. Bør avta når motor er varm. Dette er typiske feil på 41 motor som er noen år, og punkt 1 og 2 er kostbart å utbedre. Quote Link to post
Dolly III Posted August 31, 2018 Author Share Posted August 31, 2018 volvo_penta_ skrev for 16 timer siden: 1) Etter prøvetur med varm motor på tomgang, skru av oljepåfyllingslokk og sjekke for røyk. Litt røyk kommer naturlig opp her, men pulserende røyk/damp skal du ikke ha. 2) Sjekk intercooler for vannlekkasje, den store boksen bak på bb. side av motor. Et lite hull under her vil dryppe vann dersom den lekke innvendig. Lekkasjen kan også vises som avflassing av maling event. salt som ligger igjen øverst på startmotoren dersom det har pågått en stund. 3) Olje lekkasje fra det fremste reimhjulet på motor. Vises som olje under motor i fremkant, og også muligens på sider i motorrom om det har fulgt rundt med og sprutet fra reimhjul. Da er simmering dårlig og må byttes. Koster ikke all verden om en gjør jobben selv. Oppstartsrøyk på kald motor vil du nok ha, og er normalt for A motoren. Bør avta når motor er varm. Dette er typiske feil på 41 motor som er noen år, og punkt 1 og 2 er kostbart å utbedre. Tusen takk for hjelpen! Båten var bra, så den er med i vurderingen videre. Skal se på en med 158hk A-motor i dag, så spenningen fortsetter ⚓️ Quote Link to post
Havlengt Posted August 31, 2018 Share Posted August 31, 2018 Eit enkelt tips: Bruk søkefunksjonen her på forumet. Du vil finna enormt med lektyre ang. 40-serien til Volvo, - serleg 41 versjonane, dette på grunn av antalet slike maskiner I bruk. - Gode motorar, men også desse har kjente svakheiter som er kurant å sjekka ut når du veit om dei.. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.