jkm1892 Startet 30.August.2018 Link til dette innlegget Startet 30.August.2018 (redigert) Jeg har en Master 680 fra 1981 med en Peugeot XD88, 52 hk, motor installert. Motoren ble oppgitt å være fra 1996, men mistenker at den er en del eldre. Den har fungert helt fint inntil den stoppet for noen uker siden. Etter dette har jeg hatt følgende trøbbel med den. Den går greit på tomgang, men merker at den rister mer når den går samt at det er en merkbar bankelyd i den. Når den så blir satt i gir ser jeg at RPM nålen varierer (fluktuerer) mye og når motoren når ca 2000 RPM stopper den. Når jeg så prøver å starte den virker det som det er noe som holder igjen slik at startmotoren ikke greier å dra rundt (det høres likt ut som om det var lite batteri). Når motoren så har stått i ro et kvarters tid starter den helt fint igjen, men med samme risting og banking som før, men mest på lavt turtall. Når motoren går ser jeg også at det kommer unormalt mye hvit røyk/damp ut av både eksos og fra selve motoren (ikke helt sikker på hvor røyken stammer fra, kommer fra litt nedi motoren). Er det noen som har erfaringer med lignende problemer, enten med samme motor eller andre motorer? Er ikke spesielt motorkyndig av meg og vil sette pris på litt veiledning på hva som kan være årsaken og hvor jeg skal begynne å feilsøke. Har hatt båten inne til rask sjekk hos verksted, men bare fra toppen av (dyser/vippetøy (nå er jeg på tynn is...)) og ingen feil funnet der. Vil helst unngå å ta motoren ut av båten, men jeg har kanskje ikke så mye valg... Redigert 30.August.2018 av jkm1892 litt skrivefeil... (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grimme Elling Svart 31.August.2018 Link til dette innlegget Svart 31.August.2018 Synes det høres ut som du får vann i en sylinder, jeg. Har du sett etter hvordan oljen ser ut nå? Dersom denne er grå, så er det pga vann, og det er kanskje mest naturlig å tro at du har en gåen toppakning. Hvis det stemmer er det ikke sikkert du trenger å ta ut motoren, men du må demontere toppen, og evt overhale den. Sikkert mange andre som har mer erfaring med akkurat denne motoren, som kan nyansere litt. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 31.August.2018 Link til dette innlegget Svart 31.August.2018 Toppakning eller sprekk I varmeveksler. Disse toppene er kjent for å vri seg om de kjøres hardt, ikke får forsiktig varmkjøring og nedkjøling etc. Sjekk om toppen er plan før den monteres igjen med ny toppakning. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mr_Stian Svart 31.August.2018 Link til dette innlegget Svart 31.August.2018 Trenger ikke være vann i oljen hvis toppakningen er gåen. Det kan være en direkte kanal fra vann og inn i sylinder som ikke går via olje. Så hvis oljen er fin så friskmelder ikke dette toppakning. Hvordan kan en sprekk i varmeveksler gi disse symptomene? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 31.August.2018 Link til dette innlegget Svart 31.August.2018 Mr_Stian skrev 9 minutter siden: Trenger ikke være vann i oljen hvis toppakningen er gåen. Det kan være en direkte kanal fra vann og inn i sylinder som ikke går via olje. Så hvis oljen er fin så friskmelder ikke dette toppakning. Hvordan kan en sprekk i varmeveksler gi disse symptomene? Tenker på sjøvann inn via eksosport. Men toppakning er den mest sannsynlige varianten. Ellers skal det godt gjøres å helt unngå vann I olja når man har vann I sylinder. Så tette er ikke stempelringene. Men volume blir mindre enn ved en direkte lekkasje mellom vann og olje, det er sant. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
jkm1892 Svart 31.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.August.2018 Setter stor pris på innspillene her, jeg har egentlig ikke sjekket fargen på oljen så kan ikke si om det er kommet vann i den. Er det lett å se om toppen er gåen, vil den da eventuelt være skeiv eller ha skader som gjør at pakningen ikke holder tett? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 31.August.2018 Link til dette innlegget Svart 31.August.2018 Ikke let å se nei, vi snakker om skjevheter på noen tidels millimeter. Sjekkes ved å legge den på et helt plant underlag f.eks. Ellers så kan godt toppakningen være gåen selv uten at toppen er skjev. Slikt skjer iblant... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Grimme Elling Svart 31.August.2018 Link til dette innlegget Svart 31.August.2018 Siden trådstarter skriver at motor er vanskelig for å tørne like etter at den er stoppet, kan det tyde på vann i sylinderen, som er vanskelig å komprimere. Men ettersom dette bedrer seg over tid, tilsier det at vannet blir borte fra sylinderen. Dermed kan man vel som utgangspunkt anta at vannet kommer forbi stempelet, og havner i oljen. Derfor spørsmålet om fargen på oljen. Sitér dette innlegget Link to post
jkm1892 Svart 31.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.August.2018 Kan også nevne at jeg har kjørt den ca 15 minutter på tomgang uten at den har stoppet. Det er som sagt når det blir pådrag opp mot 2000 RPM den "kveles" og stopper. Får ikke sjekket fargen på oljen før jeg er hjemme fra jobb om noen uker. Dersom det er vann i sylinder som er problemet, vil da alle sylinderne være påvirket eller kan det være begrenset til en/noen? Og at det da er dårlig effekt av sylinderne eller at den går på færre sylindere som fører til bankelyder og risting? Som styrmann er jeg på veldig tynn is her, men man lærer jo etterhvert som man må...:-) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 31.August.2018 Link til dette innlegget Svart 31.August.2018 Hvis den skal stå I flere uker med vann I olja kan du like godt avskrive motoren først som sist. Det tåler den ikke, rett og slett. Men det er ikke sikkert det er dette som er problemet da. Deler av beskrivelsen kan kanskje tyde på dårlig kjøling med påfølgende varmskjæring? Ikke godt å si, men du bør nok få noen kyndige til å se på den ved første anledning. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Rune Totland Svart 31.August.2018 Link til dette innlegget Svart 31.August.2018 Varmskjæring skulle ikke gi mye hvit røyk. Sannsynligvis topp-pakning Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.