Smurfen Startet 30.August.2018 Del på Facebook Startet 30.August.2018 Som tema beskriver. Finnes det noe kjemikaler som kan fylles på tank som løser opp dieseldyr avfall som "sitter fast" i tank? For deretter å skylles ut i kanskje flere omganger med diesel som renses etter skylling? Har tapping i bunn av tanker, ingen gode muligheter for å mekanisk rengjøre tanker i båt. Begge motorer må ut for å fjerne tanker og blir dyrt og tidkrevende. Vet at det beste blir tanker ut å rengjøre, men med kamera kontroll burde det jo kunne bli bra med litt jobbing. Noen som vet hva som løser opp dette? Snodig hvis det ikke finnes noe syntes jeg? Takknemlig for svar. Sitér dette innlegget Link to post
Arne_ Svart 30.August.2018 Del på Facebook Svart 30.August.2018 Sjekk denne tråden: og denne nettsiden: http://maritim.as/norway/hva_er_dieseldyr_/ Tror ikke du kommer unna at du må inn i tankene, men jeg er ingen ekspert og har aldri vært plaget med det. Heldigvis. Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 30.August.2018 Del på Facebook Svart 30.August.2018 https://www.pbo.co.uk/gear/12-diesel-bug-treatments-tested-43353 Her kan du lese om test av additiver Sitér dette innlegget Link to post
Furu Svart 30.August.2018 Del på Facebook Svart 30.August.2018 Brukte bio protect som arne her linker til, drepende dose også drenere etterpå. Ser meget bra ut på mine tanker, dyre dråper men sikkert verdt hver krone hvis en slipper å rense og ta ut tanker.. Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
Kjellg Svart 30.August.2018 Del på Facebook Svart 30.August.2018 Furu skrev 6 minutter siden: Brukte bio protect som arne her linker til, drepende dose også drenere etterpå. Ser meget bra ut på mine tanker, dyre dråper men sikkert verdt hver krone hvis en slipper å rense og ta ut tanker.. Om du kjøper den største dunken deres, så er det ikke så dyrt. Særlig om man sammenligner med andre. Maritim annonserer selv med kostnad på 10 øre/liter. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 30.August.2018 Del på Facebook Svart 30.August.2018 Bioprotect og andre biocider virker kun forebyggende. Dieseldyr er ikke synlig men når de dør blir de til korrosivt slam. det er dette du ofte ser i forfilteret og i bånn av tankene som en svart gelé. Svovelsyre er bra til å rense tanker med (bare spør folk i Gulen) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 30.August.2018 Del på Facebook Svart 30.August.2018 fins jo firma som gjør slikt: https://fuel-service.no/dieseldyr/ Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Smurfen Svart 31.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2018 Bioprotect kan drepe og forebygge bakterier, men hvis det sitter "slim" i kriker og kroker så blir jo ikke det borte ved å bare tømme tank. Fuel service gjør jo ikke annet enn å tappe tanker og fylle de igjen med renset diesel. Ser om dette lager litt gjennomstrøming i tanke tviler jeg på at det er nok til å det helt rent. Ble nevnt svovelsyre. Er det noe som skal stå i tank en stund og så skylles ut? Hvor kan det kjøpes? Hvor lenge skal det være i og hvordan blandingsforhold? Ta ut tanker virker som en voldsom jobb og tanker er mye lengre enn hullet i gulvet så villig til å prøve mye før dette blir realitet. Sitér dette innlegget Link to post
Smurfen Svart 3.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2018 Laget meg en enkel renser som burde gjøre samme jobb som nevnte firma og kjørte igjennom diesel. Sugde ut fra bunn av tank og fylte i tankpåfylling. Til slutt tømte jeg innhold i fat og fikk lirket et kamera ned i et skott i tank. Resultatet er jo ikke særlig bra. Guffa sitter fast i tank og slipper ikke taket av bare gjennomstrømning dessverre. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 3.September.2018 Del på Facebook Svart 3.September.2018 Filler, bleier og banning er det eneste som hjelper. I hvertfall om tanken har skvalpeskott. Se 'byggingen av Hulda' for oppbyggende info. Poenget er ikke hvor mye dritt du får ut, men hvor mye som er igjen. Dytt nedpå så mye bioskitt du orker, bortkastet når gjørma blir levert fra dieselleverandøren. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 3.September.2018 Del på Facebook Svart 3.September.2018 Firmaet returnerer vel dieselen med roterende høytrykksdyser for å spyle løs guffa, og setter inn mannlokk ved behov. Sirkulerer vel dieselen mange ganger for å spyle løs, så det er ikke bare enkel avtapping gjennom kaffefilter og så helle på igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Smurfen Svart 3.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2018 OK, var ikke noe som ble informert meg når jeg fikk pris. Ble fortalt at det var slikt det ble løst. Hvordan kommer de til gjennom alle skvalpeskott? Tviler på at de monterer mange mannhull i en tank hvor det ikke er mulig å komme til med verktøy. De har jo Separ filter på flere av sine maskiner så der blir det jo likt. Er du sikker på dette Nordan? Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 5.September.2018 Del på Facebook Svart 5.September.2018 (redigert) Ikke sikker på noe som helst, jeg. Men jeg fikk tilbud på tankrens på messa i vinter, og pratet med dem. De trengte normalt ikke å sende inn mannluker, men hadde med en snodig og effektiv patent (som også selges av Marineconsult - de med Bioprotect 2) som de satt i hvert skvalpeskott hvis behov. Fikk grundig innføring i denne høytrykkspylingen og mannlokkene. Men jeg har ikke brukt dem selv ennå... Mine tanker blir litt renere år for år (ser det ut for i dieselfilteret) ved å bruke litt lurium på tanken. Mulig vi kan snakke om forskjellige firmaer? Er jo en stund siden messa i vinter og hukommelsen.... Redigert 5.September.2018 av nordan family 27 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.