Gudrun Posted August 31, 2018 Share Posted August 31, 2018 (edited) Akkurat nå pågår det et fiske av størje for merking. De begynte denne uken. Spennende fiske for de som deltar. Første ble merket i gå etter 5 dagers fiske. https://www.nrk.no/hordaland/verdas-storste-tunfisk-merkt-for-forste-gang-i-noreg-1.14180221 Edited August 31, 2018 by Gudrun (see edit history) Quote Link to post
Worry II Posted August 31, 2018 Share Posted August 31, 2018 "kan bli over 3 meter lang"- steike.. Den der vil ikke jeg ha på ! Quote Link to post
Popeye70 Posted August 31, 2018 Share Posted August 31, 2018 Sidespor: Jeg leste "Merking av Støre pågår nå langs kysten". Da blir han full av merker etterhvert, var min umiddelbare tanke... Quote SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Hulda Posted August 31, 2018 Share Posted August 31, 2018 Du mener at den ene stakkars størja kommer til å bli pepret med merker? Da jeg var guttunge, var det stort fiske av størje og håbrand i Ytre Oslofjord. Samt stort fiske av brisling. Hadde vært flott om disse fiskeslagene hadde kommet tilbake igjen. Her om dagen var det en stim sei inne i Sonsbukten. Det er i hvert fall 30 år siden sist jeg så en slik stim her. Det var sikkert 50 hvadratmeter som fosskokte av fisk. Quote Link to post
Krimart Posted August 31, 2018 Share Posted August 31, 2018 @Popeye70 tenkte kanske på Jonas Gard Stør(j)e? Quote Link to post
boble65 Posted August 31, 2018 Share Posted August 31, 2018 50 kvadratmeter kokt sei.. jøss Quote Link to post
Hulda Posted August 31, 2018 Share Posted August 31, 2018 boble65 skrev 29 minutter siden: 50 kvadratmeter kokt sei.. jøss Humoren tar overhånd. Quote Link to post
Landcrab Posted August 31, 2018 Share Posted August 31, 2018 Hulda skrev for 6 timer siden: Du mener at den ene stakkars størja kommer til å bli pepret med merker? Da jeg var guttunge, var det stort fiske av størje og håbrand i Ytre Oslofjord. Samt stort fiske av brisling. Hadde vært flott om disse fiskeslagene hadde kommet tilbake igjen. Her om dagen var det en stim sei inne i Sonsbukten. Det er i hvert fall 30 år siden sist jeg så en slik stim her. Det var sikkert 50 hvadratmeter som fosskokte av fisk. Hvordan ser man at det er en stim sei? Har sett det koker av og til, men har bare antatt at det er Makrell som jager sild. Quote Link to post
bellen Posted August 31, 2018 Share Posted August 31, 2018 Landcrab skrev 23 minutter siden: Hvordan ser man at det er en stim sei? Har sett det koker av og til, men har bare antatt at det er Makrell som jager sild. Ja, det lurer jeg og på. Sei holder seg ikke i overflaten Quote Link to post
Kjellg Posted August 31, 2018 Share Posted August 31, 2018 bellen skrev 4 minutter siden: Ja, det lurer jeg og på. Sei holder seg ikke i overflaten Småseien ser man ofte er oppe og da ser det ut som om havet koker. Quote Link to post
Hulda Posted August 31, 2018 Share Posted August 31, 2018 bellen skrev 3 minutter siden: Ja, det lurer jeg og på. Sei holder seg ikke i overflaten Kanskje ikke på Møre, men det gjør den her. Jeg har dorget 2 kg seier da jeg egentlig var ute etter makrell. Den gangen gikk også seien så spruten stod. Quote Link to post
Ida Marie III Posted August 31, 2018 Share Posted August 31, 2018 Veldig vanlig at små sei ( PALE ) går til overflaten om kvelden, sjøen koker som vi sier...og slik ser det også ut når den kommer til overflaten i store stimer.. Quote Link to post
bellen Posted August 31, 2018 Share Posted August 31, 2018 Hmm.. Det har jeg faktisk aldri sett eller opplevd. Kansje ikke sunnmørsseien tørr å komme til overflaten Quote Link to post
Sjøvind Posted September 1, 2018 Share Posted September 1, 2018 Det er da helt normalt at sei, lyr, makrell og sikkert flere arter jager stimer av småfisk helt opp i overflaten. Bare å være nok på sjøen det, så ser man det. Kjempespennende at makrellstørjen ser ut til å ta seg opp igjen i populasjon! Quote Link to post
tb55 Posted September 1, 2018 Share Posted September 1, 2018 Tenker litt på disse yankiene som fisker med stang........ Quote Link to post
Solhaugen Posted September 1, 2018 Share Posted September 1, 2018 akkurat dette kastet til "Hillersøy" gikk litt skeis da det ble altfor stort, mottaket i norge var ikke forberedt på en slik fangst å fortjenesten ble så som så for begge parter, noe mener jeg ble oppmalt til kattemat... Quote Link to post
JGH Posted September 1, 2018 Share Posted September 1, 2018 Såg team Mustad på Hellesøy i går. Det må være ett bra kick å få størje på den størrelsen på stang i 19 fot båt Quote BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
-morten- Posted September 1, 2018 Share Posted September 1, 2018 9 hours ago, Solhaugen said: akkurat dette kastet til "Hillersøy" gikk litt skeis da det ble altfor stort, mottaket i norge var ikke forberedt på en slik fangst å fortjenesten ble så som så for begge parter, noe mener jeg ble oppmalt til kattemat... Det er jo ikke kultur for sånnt i Norge og heller ikke den etterspørselen som det er på fiskemarkeder i f.eks Japan der en Størje med rett fettinhold kan selgees for mange milioner. rekorden er vel over 10mill! Størja må forbehandles på en helt spessiell måte før den kommer til mottak og det er essensielt for å beholde kvaliteten. Det er bare et knippe båter som har kunnskap og kompetanse på dette her i Norge. Hillersøy var heldig og fikk konsesjon på prøvefiske. Dette er viktig forskning og viser at bestanden av Størje langs vår kyst er veldig økende.. Desverre ble den overfisket på 50-60 tallet uten noen som helst kontroll! i dag er dette strengt regulert, men vi får kansje se en økende bestand og kansje vi får kvoter etterhvert! Quote Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Chiefengineer Posted September 1, 2018 Share Posted September 1, 2018 -morten- skrev for 3 timer siden: Det er jo ikke kultur for sånnt i Norge og heller ikke den etterspørselen som det er på fiskemarkeder i f.eks Japan der en Størje med rett fettinhold kan selgees for mange milioner. rekorden er vel over 10mill! Størja må forbehandles på en helt spessiell måte før den kommer til mottak og det er essensielt for å beholde kvaliteten. Det er bare et knippe båter som har kunnskap og kompetanse på dette her i Norge. Hillersøy var heldig og fikk konsesjon på prøvefiske. Dette er viktig forskning og viser at bestanden av Størje langs vår kyst er veldig økende.. Desverre ble den overfisket på 50-60 tallet uten noen som helst kontroll! i dag er dette strengt regulert, men vi får kansje se en økende bestand og kansje vi får kvoter etterhvert! Litt om hvordan markedet fungerer for størje (og forøvrig alt annet). Om plutselig alle ringnotkonsesjonene eller alle trålkonsesjonene som finnes i Norge hadde blitt kastet inn i et og samme marked på samme tid hadde sannsynligvis prisen droppet. Det samme skjer med alt annet, også storfangster av størje. Enkeltvise i små porsjoner er de verdt noe helt annet. https://fiskeribladet.no/nyheter/?artikkel=49086 https://www.smp.no/naeringsliv/fiskeri/article11575745.ece Quote Link to post
Hafrsfjord Posted September 5, 2018 Share Posted September 5, 2018 …..og nå er den død: https://www.nrk.no/hordaland/her-blir-makrellstorja-satelittmerkt-_-no-er-den-dod-1.14195351 Quote Link to post
Gudrun Posted August 11, 2019 Author Share Posted August 11, 2019 Løfter denne tråden igjen da høstens fiske for merking av tunfisk er i startgropen. Ved å lese litt nedover i teksten i linken under her viser det seg det holder ikke med stang og snøre fra den lokale bensinstasjonen. https://fiskeribladet.no/tekfisk/nyheter/?artikkel=68286 Quote Link to post
Recommended Posts