Jump to content

Merking av størje pågår nå langs kysten

Gudrun

Recommended Posts

Du mener at den ene stakkars størja kommer til å bli pepret med merker?

Da jeg var guttunge, var det stort fiske av størje og håbrand i Ytre Oslofjord. Samt stort fiske av brisling. Hadde vært flott om disse fiskeslagene hadde kommet tilbake igjen. Her om dagen var det en stim sei inne i Sonsbukten. Det er i hvert fall 30 år siden sist jeg så en slik stim her. Det var sikkert 50 hvadratmeter som fosskokte av fisk.

Hulda skrev for 6 timer siden:

Du mener at den ene stakkars størja kommer til å bli pepret med merker?

Da jeg var guttunge, var det stort fiske av størje og håbrand i Ytre Oslofjord. Samt stort fiske av brisling. Hadde vært flott om disse fiskeslagene hadde kommet tilbake igjen. Her om dagen var det en stim sei inne i Sonsbukten. Det er i hvert fall 30 år siden sist jeg så en slik stim her. Det var sikkert 50 hvadratmeter som fosskokte av fisk.

Hvordan ser man at det er en stim sei? Har sett det koker av og til, men har bare antatt at det er Makrell som jager sild.

Landcrab skrev 23 minutter siden:

Hvordan ser man at det er en stim sei? Har sett det koker av og til, men har bare antatt at det er Makrell som jager sild.

Ja, det lurer jeg og på. Sei holder seg ikke i overflaten

bellen skrev 3 minutter siden:

Ja, det lurer jeg og på. Sei holder seg ikke i overflaten

Kanskje ikke på Møre, men det gjør den her. Jeg har dorget 2 kg seier da jeg egentlig var ute etter makrell. Den gangen gikk også seien så spruten stod.

Det er da helt normalt at sei, lyr, makrell og sikkert flere arter jager stimer av småfisk helt opp i overflaten. Bare å være nok på sjøen det, så ser man det.

Kjempespennende at makrellstørjen ser ut til å ta seg opp igjen i populasjon!

akkurat dette kastet til "Hillersøy" gikk litt skeis da det ble altfor stort, mottaket i norge var ikke forberedt på en slik fangst å fortjenesten  ble så som så for begge parter, noe mener jeg ble oppmalt til kattemat...

9 hours ago, Solhaugen said:

akkurat dette kastet til "Hillersøy" gikk litt skeis da det ble altfor stort, mottaket i norge var ikke forberedt på en slik fangst å fortjenesten  ble så som så for begge parter, noe mener jeg ble oppmalt til kattemat...

Det er jo ikke kultur for sånnt i Norge og heller ikke den etterspørselen som det er på fiskemarkeder i f.eks Japan der en Størje med rett fettinhold kan selgees for mange milioner. rekorden er vel over 10mill!

Størja må forbehandles på en helt spessiell måte før den kommer til mottak og det er essensielt for å beholde kvaliteten. Det er bare et knippe båter som har kunnskap og kompetanse på dette her i Norge. Hillersøy var heldig og fikk konsesjon på prøvefiske.  Dette er viktig forskning og viser at bestanden av Størje langs vår kyst er veldig økende.. Desverre ble den overfisket på 50-60 tallet uten noen som helst kontroll! i dag er dette strengt regulert, men vi får kansje se en økende bestand og kansje vi får kvoter etterhvert!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

-morten- skrev for 3 timer siden:

Det er jo ikke kultur for sånnt i Norge og heller ikke den etterspørselen som det er på fiskemarkeder i f.eks Japan der en Størje med rett fettinhold kan selgees for mange milioner. rekorden er vel over 10mill!

Størja må forbehandles på en helt spessiell måte før den kommer til mottak og det er essensielt for å beholde kvaliteten. Det er bare et knippe båter som har kunnskap og kompetanse på dette her i Norge. Hillersøy var heldig og fikk konsesjon på prøvefiske.  Dette er viktig forskning og viser at bestanden av Størje langs vår kyst er veldig økende.. Desverre ble den overfisket på 50-60 tallet uten noen som helst kontroll! i dag er dette strengt regulert, men vi får kansje se en økende bestand og kansje vi får kvoter etterhvert!

Litt om hvordan markedet fungerer for størje (og forøvrig alt annet).

Om plutselig alle ringnotkonsesjonene eller alle trålkonsesjonene som finnes i Norge hadde blitt kastet inn i et og samme marked på samme tid hadde sannsynligvis prisen droppet. Det samme skjer med alt annet, også storfangster av størje. Enkeltvise i små porsjoner er de verdt noe helt annet.

https://fiskeribladet.no/nyheter/?artikkel=49086

https://www.smp.no/naeringsliv/fiskeri/article11575745.ece

• 11 months later...