Barbaria Svart 21.September.2018 Link til dette innlegget Svart 21.September.2018 Hadde de noen bordbrakett å tilby? 12 tommer tror jeg blir i største laget for innfelling, den må stå på bøylen over pidestallen. Jeg er forøvrig interessert i en 12 tommer. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Gunga Din Svart 21.September.2018 Link til dette innlegget Svart 21.September.2018 jeg sjekker brakett-muligheter ved neste mail, da jeg vet om vi blir flere Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Solvinge Svart 1.November.2019 Link til dette innlegget Svart 1.November.2019 Fikk dere tak i de skjermene, og hvis ja hvordan funket de? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 17.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2020 Bruflaat skrev On 19.9.2018 at 23.28: Gå for ECDIS hvis lommeboka og båten er stor nok ser att Sjøfartsdirektoratet nå har gjort unntak til ECDIS for lasteskip mindre enn 24m https://www.sdir.no/sjofart/regelverk/rundskriv/alternativ-til-rattmerka-kartmaskin/ fann dette om vedlegg 1 https://www.sdir.no/contentassets/456135e26d97403faeeed8e1a26f6cfa/rsv-12-2019.pdf?t=1604534400070 dvs; man slipper kravet til rattmerket (ECDIS) utstyr og kan seile med kartmaskiner typegodkjende av Teknisk kontrollorgan etter vedlegg 1 finner ikke en liste på disse godkjente kartmaskiner !? ser kravet på displayen skall vare større enn 185*185mm....i praktikken en 12’’ skjerm er godkjent oppfyller eks OpenCPN + 12’’ skjerm kraven ? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
SamH Svart 17.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2020 (redigert) Kart via ocharts holder ikke mål. (https://manuals.o-charts.org/docs/EN_rrc_eula_ChartSetsForOpenCPN.html) "No National Hydrographic Office warrants that this product satisfies national or international regulations regarding the use of the appropriate products for navigation" Antagelig er også kravet til rattmerket "kursindikator" om installert, en showstopper for de fleste. Redigert 17.Desember.2020 av SamH (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 17.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2020 (redigert) SamH skrev for 2 timer siden: Antagelig er også kravet til rattmerket "kursindikator" om installert, en showstopper for de fleste. Tror min HS70 er rattmerket...får sjekke...... men det hadde vart kult å vite hvilke krav det er til PC å software i dette unntaket, står mest om displayen i vedlegget Redigert 17.Desember.2020 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
KDB Svart 17.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2020 Hs 80 er rattmerket. Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 17.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2020 Min scx-20 er såvidt jeg kan se hverken rattmerket, eller konform med 2014/90/EU. Sitér dette innlegget Link to post
Guest knerten67 Svart 17.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2020 Olex hjemmeside,anbefales Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 17.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2020 knerten67 skrev 1 minutt siden: Olex hjemmeside,anbefales Tror ikke det. http://www.olex.no/products/pricelist.html Sitér dette innlegget Link to post
Guest knerten67 Svart 17.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2020 SamH skrev 1 minutt siden: Tror ikke det. http://www.olex.no/products/pricelist.html Hva du ikke tror? Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 17.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2020 knerten67 skrev 1 time siden: Hva du ikke tror? Man får OpenCPN med kart over Norge til drøye 200kr. Lett valg? Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Ida Marie III Svart 17.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2020 enslagsgjest skrev 6 minutter siden: Man får OpenCPN med kart over Norge til drøye 200kr. Lett valg? Ja, definitivt lett valg for vanlige lystbåter... Men de to kan ikke sammenlignes....Olex er for profesjonelle.. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 17.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2020 Sitat Men de to kan ikke sammenlignes. Om man ikke sammenligner, hvordan kan man da vite hva som er best? Sitat Olex er for profesjonelle.. Jo da, - det er greit, men hva er bedre/sikrere (for brukeren altså) om en legger 29800 kroner ekstra i potten? Om man da kan tillate seg å sammenligne? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
SamH Svart 17.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2020 Lars H. skrev 23 minutter siden: en legger 29800 kroner ekstra i potten Du må hive på enda 10K for AIS og GRIB som ligger i OpenCPN, + mva. Så, 49700kr over er riktigere. (OCharts Norge er snaue 300,-) Jeg vet ikke hva all annen funksjon, alle tilpasningmuligheter, sourcekode + en enorm supportbase for O er verdt. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 18.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2020 Dette brukes av fiskere f.eks...ikke for at de vil av med ekstra penger, men for mulighetene dette gir...gjerne da med tanke på 3D bunnforhold kombinert med navigering... Veldig vanlig i litt større fiskebåter... Jeg bruker selv Open.cpn...veldig fornøyd.. langt mer brukervennlig en Simraden jeg har på flybridgen...😉 Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 18.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2020 (redigert) SamH skrev for 11 timer siden: Så, 49700kr over er riktigere. (OCharts Norge er snaue 300,-) Og så kommer MOMSEN + karter ""Kartene kan enten kjøpes fra lokale leverandører eller direkte fra kartleverandøren."" Og kart grunnlaget fra kartverket er det samme, så O Charts kartene burde være like gode og oppdateres gratis hver uke i et år for 21€ . Og OpenCpn er et bra kartprogram, det var av den grunn kartverket laget avtale med de så vi ikke skulle si at kartene er dyre å kjøpe og oppgradere. fra kartverket Gratis programvare ""Oppdaterte norske elektroniske sjøkartdata er også tilgjengeleg for det opne kartplotterprogrammet OpenCPN. Distributør Renate Rosner Consult S.L. (RRC) representerer OpenCPN. Kartverket sine sjøkartdata oppdaterast kvar veke og kan lastast ned via OpenCPN sin kartkatalog og nettbutikk O-charts."" Redigert 18.Desember.2020 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
SamH Svart 18.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2020 Mer lystbåtorientert.. Jeg skal ha en skjerm #2 nede, for radaren(radar_pi) og SignalK-dashbord. Lurer på en skjerm fra Beetronics, https://www.beetronics.no/15-touchskjerm-hdmi Noen som har prøvd skjermene derfra? Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 18.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2020 36 minutes ago, SamH said: Mer lystbåtorientert.. Jeg skal ha en skjerm #2 nede, for radaren(radar_pi) og SignalK-dashbord. Lurer på en skjerm fra Beetronics, https://www.beetronics.no/15-touchskjerm-hdmi Noen som har prøvd skjermene derfra? Jeg har ikke prøvd noen av Beetronics-skjermene, men nå fikk jeg veldig lyst på en. Basert på bildene så er mitt inntrykk at det er en veldig "ren" skjerm uten for mye dilldall, og med både stativ og skinner kan den monteres på mange forskjellige måter. Og kanskje det viktigste: Den tar alt fra 9V til 33V input, så den burde takle strøm rett fra batteriet uten en spenningsregulator. Fronten er også IP65-klassifisert så den kan brukes med fuktige hender uten at det blir helt krise. @SamH - kan ikke du bestille inn noen av de skjermene, så kan jeg langtidsteste en i min båt for deg...? Du får svar ved juletider 2023 om jeg kan anbefale skjermen. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
SamH Svart 18.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2020 Popeye70 skrev 10 minutter siden: Den tar alt fra 9V til 33V input, så den burde takle strøm rett fra batteriet uten en spenningsregulator. Fronten er også IP65-klassifisert så den kan brukes med fuktige hender uten at det blir helt krise. .. and this https://www.beetronics.no/ekstern-dimmer-5m Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 18.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2020 SamH skrev for 2 timer siden: Noen som har prøvd skjermene derfra? @Steini hvis hukommelsen stemmer. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Popeye70 Svart 18.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2020 5 hours ago, SamH said: .. and this https://www.beetronics.no/ekstern-dimmer-5m Den var utrolig kjekk! Nå fikk jeg enda mer lyst på en sånn skjerm, men aner ikke hvor jeg skal ha den... Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Mulligan Svart 21.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2020 Litt på siden men. Leser om nye MacBook Air bygget rundt Apples eget M1 chip. Intel er helt ute. Så er også muligheten for å kjøre Windows. Men, den kan kjøre apper for IOS. Så hvis man laster opp f.eks. iSailor til MacBook Air skulle det gi en meget potent plotter. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 23.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2020 On 12/21/2020 at 1:00 PM, Mulligan said: Litt på siden men. Leser om nye MacBook Air bygget rundt Apples eget M1 chip. Intel er helt ute. Så er også muligheten for å kjøre Windows. Man kan ikke kjøre Windows "rett på jernet" med Boot Camp fordi Windows ikke støtter maskinvaren i de nye produktene med M1-prosesser, men både Parallells og VMWare har sagt at de kommer med støtte så man kan kjøre Windows som en virtuell maskin på en M1-basert maskin. Og kanskje vil Microsoft porte Windows til denne prosessoren - de har allerede en versjon for andre ARM-prosessorer. On 12/21/2020 at 1:00 PM, Mulligan said: Men, den kan kjøre apper for IOS. Så hvis man laster opp f.eks. iSailor til MacBook Air skulle det gi en meget potent plotter. Dette med å kjøre standard iOS-apper er fristende, men jeg har sett flere klage på at mange apper ikke fungerer optimalt fordi de baserer seg på touch for interaksjon, og Apple-maskinene har ikke dette og må ty til mus/tastatur i stedet. Det fungerer ikke alltid optimalt. Men dette kommer helt klart til å bli bedre etterhvert som apper blir skrevet om for å fungere skikkelig på både iOS-enheter og M1-baserte enheter. Dette er jo forøvrig noe tilsvarende som Microsoft har gjort med sin Windows Store hvor man nå kan laste ned apper for Windows for det som tradisjonelt har vært rene "nettleser-produkter" på PC-plattform, men apper på iOS og Android. Over tid vil det lønne seg å gjenbruke kode på alle plattformer og ha mest mulig strømlinjeformet "produksjon" og opplevelse på tvers av alle plattformer, både for utviklere og brukere. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Steini Svart 27.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2020 enslagsgjest skrev On 18.12.2020 at 12.26: @Steini hvis hukommelsen stemmer. Ja, stemmer. Eg har ein slik. Har ikkje fått montert den enno, men har prøvd den ein del heima. Funker bra den. Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.