Poseidon Posted August 31, 2018 Share Posted August 31, 2018 Jeg har en båt fra 1978, en Jupiter 40 med et ganske omfattende instrumentbord, mye fra VDO. Det meste virker som det skal, men denne 12V-klokken sviver ikke. Den kvadratiske frontplaten er ca 125 x 125 mm, innbyggingsmålet på den sylindriske delen er ca 85 mm og de to delene er satt sammen med ganske grove "gjenger". Det hadde vært kjekt å ha alt komplett, og derfor skulle jeg gjerne visst om noen kjenner til en leverandør, eller om det kanskje er kurrant å skifte med et annet urverk? Jeg håper på gode tips. Quote Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
GunR Posted August 31, 2018 Share Posted August 31, 2018 Går klokka på 12 volt? Hadde vært artig å holde originalklokka i gang da. Quote Link to post
Furu Posted September 1, 2018 Share Posted September 1, 2018 En urmaker kan vel ordne det ? Quote Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
Husky Posted September 1, 2018 Share Posted September 1, 2018 Hva med denne: https://www.shipoutletstore.com/en/vdo-quartz-zeit-clock-12v.html Quote mvh Espen Link to post
Poseidon Posted September 1, 2018 Author Share Posted September 1, 2018 GunR skrev for 9 timer siden: Går klokka på 12 volt? Hadde vært artig å holde originalklokka i gang da. Ja, den går på 12 V. Ja, jeg vil gjerne beholde den mest mulig original fordi den er en så sentral del av instrumentpanelet. Furu skrev for 3 timer siden: En urmaker kan vel ordne det ? De urmakerne jeg har snakket med bare rister beklagende på hodet og gir inntrykk av at de har redusert seg selv til batteriskiftere ... Husky skrev 1 time siden: Hva med denne: https://www.shipoutletstore.com/en/vdo-quartz-zeit-clock-12v.html Ja, den så absolutt lovende ut! Det må undersøkes nærmere. Quote Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
GunR Posted September 1, 2018 Share Posted September 1, 2018 (edited) Poseidon skrev for 2 timer siden: De urmakerne jeg har snakket med bare rister beklagende på hodet og gir inntrykk av at de har redusert seg selv til batteriskiftere ... Ja, det er mange av de. Bedre blir det ikke når gamle røvere får sendetid på Nrk der de slår seg på brystet og sier at de er de siste som kan reparere gamle ur, og at alt nytt bare er å kaste og kjøpe nytt. (Et par år siden, en "urmaker "fra Florø, jeg har fått reparere klokker i familien som hadde vært innom der, og dødsdom var blitt avsagt. Eneste som var galt var det han hadde gjort..) Ja, jeg er urmaker.Og ting kan, som oftest, repareres. Veggur, skipsur, chronografer.. Og fikk også til et ur til dashbordet på en MG A, tror jeg det var.. Aldri sett noe liknende før eller siden. Men slå til på det uret som var linket til, Poseidon, så har du deler, om det trengs. Edited September 1, 2018 by GunR (see edit history) Quote Link to post
Poseidon Posted September 1, 2018 Author Share Posted September 1, 2018 GunR skrev for 4 timer siden: ... Men slå til på det uret som var linket til, Poseidon, så har du deler, om det trengs. Jeg er såvisst ikke syten med å skru på ting og det meste kan som du sier repareres. Men denne har jeg til nå ikke klart å få "frontglasset" av og den må åpnes den veien for å komme til innmaten. Derfor står den litt på vent mens jeg forsøker å se hva som finnes. Jeg har hatt kontakt med selgeren av den som linkes med spørsmål om diameter og fraktpris, han svarte at han var ute på reise, men kommer tilbake med svar på mine spørsmål. Så det kan godt være at det blir den Quote Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
GunR Posted September 1, 2018 Share Posted September 1, 2018 Det ser såpass likt ut, og like gammelt ut, at jeg vil bli overrasket om deler ikke går overrens. Skulle gjerne hjulpet mer. Men er blitt "avskiltet", jobbmessig.. Men har selvsagt knohow, så bare å spørre. Helst før en knekker noe.. ;) Quote Link to post
pipe Posted September 1, 2018 Share Posted September 1, 2018 Jeg har to tips. Sleipner Motor er VDO importør og kan firkanten fjærnes finnes det sikkert en klokke som passer. Norsk Speedometer Service restaurerer gamle instrumenter så mulig de kan fikse klokken din også. Quote Link to post
index Posted September 1, 2018 Share Posted September 1, 2018 Wema hadde også instrumenter med samme gjenger som VDO tidligere. Kanskje de kan ha noe gammelt på lur? Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Frivakten Posted September 2, 2018 Share Posted September 2, 2018 Har en slik klokke. Har et helt skip som jeg ikke har gått helt gjennom enda og har ikke prioritert denne. Tror ikke den virker. Sjekket sikringen. Den var ok. Bildet er av tilkoblingene bak. Quote VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Poseidon Posted September 2, 2018 Author Share Posted September 2, 2018 Frivakten skrev for 3 timer siden: Har en slik klokke. Har et helt skip som jeg ikke har gått helt gjennom enda og har ikke prioritert denne. Tror ikke den virker. Sjekket sikringen. Den var ok. Bildet er av tilkoblingene bak. Takk for tilbudet, den ser temmelig lik ut bakfra. Men nå ser det ut for at jeg har fått tak i en klokke som angivelig skal virke, så da håper jeg at instrumentpanelet skal bli komplett igjen. Quote Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
GunR Posted September 2, 2018 Share Posted September 2, 2018 Poseidon skrev for 1 time siden: Men nå ser det ut for at jeg har fått tak i en klokke som angivelig skal virke, så da håper jeg at instrumentpanelet skal bli komplett igjen. Hvis ikke kan du sende en IM.. Så stikker jeg innom gamlejobben. Quote Link to post
Poseidon Posted September 3, 2018 Author Share Posted September 3, 2018 GunR skrev for 22 timer siden: Hvis ikke kan du sende en IM.. Så stikker jeg innom gamlejobben. Mange takk for utsøkt velvilje! Quote Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Recommended Posts