Jump to content

Video: En Stjerne i havna!


ter-av

Recommended Posts

Nei, bildet er ikke fra gjesteboka i MorMajor! :lol::lol:

 

Bilde

 

Vi avsluttet ferien i gjestehavna i Horten i helgen. Og endelig fikk jeg anledning til å besøke og filme den gamle kongesjaluppen "Stjernen" med fullt trykk i dampkjelen. Gutta ombord var mektig stolt av at de norske og svenske kongefamiliene nylig gjestet den flotte båten, og at de skrev seg inn i gjesteboka.

 

Det går et historisk sus i havna når Stjernen legger ut. Videosnutten kan du se her:

MorMajor

 

Med loggstatus 73 bruksdager og 55 overnattinger i båten er altså ferien over for denne gang. Men årets båtliv er ikke over! Det er jo halve august, hele september og kanskje litt til å se fram til.....

 

mvh

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Den båten er rett og slett en perle! Vi var en tur innom gjestehavna i Horten i dag og lå og ventet på at de skulle gå ut - men kona var utålmodig - så vi gikk først. Men den baugen er jo rett og slett sexy (unnkyld uttrykket - fant ikke noe bedre som passet)

 

Båten ble bygd opp på et båtbyggeri i Langesund for 3-4 år siden

Link to post
Share on other sites

En aldeles nydelig båt som jeg gjerne skulle sett "live", flott !!!

 

Har beklagligvis lyst til å være negativ på ett felt, nemlig flagget. Alt for mange ganger i sommer har jeg sett båter som har så store flagg, at disse berører vannet ved vindstille etc, slik som "Stjernen". Strengt tatt, tillates dette ???

 

På moder jord er det jo slik at om flagget berører bakken, under heising/firing, skal flagget brennes (uten at jeg tror så veldig mange bryr seg om det). Hvordan er det egentlig med flagg til sjøs ??

Link to post
Share on other sites

Har beklagligvis lyst til å være negativ på ett felt, nemlig flagget. Alt for mange ganger i sommer har jeg sett båter som har så store flagg, at disse berører vannet ved vindstille etc, slik som "Stjernen". Strengt tatt, tillates dette ???

 

 

<{POST_SNAPBACK}>

 

Hei, jeg har forsøkt å finne regler for dette på internett - men uten å lykkes. Kanskje andre vet noe om regelverket her?

(Finnes det ikke regler er det selvsagt lov å bruke vanlig sunn fornuft - og da vil nok de fleste sørge for at flagget ikke henger og sleper i vannskorpen....)

 

mvh

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...