Jump to content

Vurderer fortsatt vår første båt, trenger råd


AlfaEagle

Recommended Posts

Diskusjonene går frem og tilbake, både mellom oss, og internt i mitt hode. Dagens tema er størrelse, og jeg funderer på hva som regnes som maksimal størrelse på førstegangs-båt, hhv for seilbåt og motorbåt. Noen sterke, velbegrunnede meninger her?

 

Materiale er også et tema, hva vil dere si er maksimal alder for en stålbåt for at den skal regnes som "levedykting" og ha en kurrant verdi etter noen år?

 

Noen som har erfaring med sameide båter? Dvs at dere eier en båt sammen med en eller flere andre. Noen tanker rundt dette?

 

På forhånd takk!

Link to post
Share on other sites

Ganske så umulig å svare på dette. Jeg vil si at bruksområde, båtinteresse, interesse for egeninnsats, ønske om sikkerhet ved å kjøpe nytt kontra gammelt og ikke minst finansielle muligheter spiller inn.

 

Noen starter med 30-40 fots seilbåt. Noen starter med en 15 fots skjærgårdsjepp

Link to post
Share on other sites

Noen starter med 30-40 fots seilbåt. Noen starter med en 15 fots skjærgårdsjepp

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg tror det vil være lurt å ikke satse for stort med en gang, hverken når det gjelder fot eller fart. Båtlivet er ikke helt uten utfordringer, både når det gjelder kartlesing/sikkerhet og npe så banalt som å legge til i en trang gjestehavn. Kan være greit å ikke ha altfor stor ekvipasje å buksere på plass den første sesongen, og gode kunnskaper i kartlesing er et must før du gir veldig mye gass (i det hele tatt, selvfølgelig, men særlig når farten er stor...).

 

Begynn med en moderat båt, så kan du heller kjøpe deg fort oppover neste sesong hvis du føler at du er på sporet. En veldig dyr nybegynnerbåt kan jo også være en veldig dårlig investering, hvis du ikke trives med båtlivet.

Men et viktig råd; ikke kjøp noe som er veldig gammelt med en råtten motor oppi. Det kan ta knekken på entusiasmen før du kommer i gang!

Link to post
Share on other sites

Kloke ord fra Fenix, selv om båtener aldri så bra utstyrt, skal skipper og manskap betjene den, og en stor båt gir fler utfordringer enn en liten båt. Kjøp en båt det er lett å omsette videre som din første båt. Dersom du dere finner ut at dette er livet, bytter man inn denne båten og kjøper en annen. Når du ha vært båteier et år eller to vil du også finne ut hva som er viktig for deg på din neste båt.

 

PS. Jeg ville kjøpt seilbåt :wink:

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Jeg startet opp uten noen trening med en Uttern D55 med 90 HK utenbordsmotor.

Den første gangen jeg kjørte ut fra havna med båten føltes den VELDIG stor, personlig ville ikke jeg følt meg komfortabel med større start båt.

Men det tok ikke lang tid før det å kontrollere båten ble en smal sak, og lysten på større båt kom ganske raskt. Jeg er nok ganske forsiktig av meg så det vil være veldig individuelt hva som er egnet som første båt.

 

 

Lykke til!

 

Kent

Link to post
Share on other sites

Må si meg enig i det som alt er skrevet her. Fikk meg ny båt i våres. En 31 fots Viksund motorseiler med mye ekstrautstyr. Fikk tilbud om å overta båten for en billig penge, fordi eieren ville bli kvitt den fort pga. personlige problemer/dårlig helse.

 

Fikk også tilbud om båtplass i Indre Oslofjord, og siden jeg forsåvidt alltid har hatt lyst på båt, slo jeg til på tilbudet! Altså sto jeg plutselig der med en (for meg) stor motorseiler med diverse (igjen for meg) ukjente tekniske installasjoner.

 

Det blir fort mye man må sette seg inn i på kort tid; hvordan ta vare på en gammel dieselmotor, elektrisk anlegg, styresystem(ror), ekkolodd, kartplotter, pumpedo, div. bunnventiler som bør være i orden, anodesjekk, kontroll av/bli kjent med stående og løpende rigg, hvordan holde båten ren(anbefaler lekeslanger i gummi på dekk mot måkebæsj!), bli kjent med manøvrering av skuta(propellens siderettede effekt ol.), hvordan ankre opp, hvordan best fortøye osv, osv...

 

Som førstegangs båtkjøper tror jeg det er lurt å begynne litt enkelt, altså med en teknisk sett ikke så avansert båt. Da blir man fort kjent med båten og de tekniske installasjonene, og når man kjenner båten godt, slik at man kan ta uforutsette problematiske hendelser på sparket uten at panikken får overtak, da blir også sikkerheten god. Og sikkerthet bør prioriteres når man har med kona og barn på tur for første gang!

 

Jeg tror at en 17-20 fots daycruiser med en ikke for gammel utenbordsmotor eller en liten seilbåt er bra førstegangsvalg. En stor og teknisk avansert båt kan fort føles litt overveldende, i alle fall hvis man er nybegynner, og ikke kjenner noen båtkyndige man kan få hjelp av...

 

Jeg eier båten sammen med en kamerat, og da er den enkleste bruksløsningen for oss at vi har båten annen hver uke i sesongen, og at alle utgifter deles på midten. Selvfølgelig blir det til at man bruker båten mye sammen også, og jeg syntes at sameie er en veldig grei måte å eie båt på!

Link to post
Share on other sites

Som Bitteliten sier, egentlig ganske umulig å gi eksakte svar på spørsmålene dine, men du har da fått noen gode råd kan jeg se.

Vedr stål: skroget på vår båt er 90 år gammelt, tykkelsesmålt og OK, mens en kameratbåt som er på slipp nå fikk konstatert enkelte plater med "papirtykkelse"..... :cryin:

Sjøl kjøpte jeg min første egne båt som 17-åring, en Arendals-snekke, 18 fot og stygg som juling, derfor tok den seg ikke nær av enda mer juling som den fikk av meg.

Masse glede og enda mer problemer, kan jeg huske, dog uten at båtinteressen tok skade.

 

Jeg ville nok ha kjøpte noe brukt, kurant og ikke for stort i første omgang.

Link to post
Share on other sites

Starten med en liten saga 20 snekke. Dette er en båt på 20 fot og utstyrt ofte med en liten dieselmotor. Gjør ca. 7 knop og er en glimrende førstegangsbåt.

Koster fra 30.000 og oppover. Året etter kjøpte eg en snekke på 24 fot. Dette var for meg da en gigantisk båt! Denne var såpass stor at man også kunne bruke den til overnattingsbåt. Etter noen flere snekker i samme størrelse, har eg/vi idag en 26 fots cabincruser med toppfart rundt 30 knop. Litt uvant med så stor fart, men føler at eg behersker denne båten veldig bra. Tror ikke det hadde vert så lurt å hoppe rett i en slik båt. Har nå etter 5 år fått den båten som eg har drømt om, og føler at eg har tatt gradene oppover og har lært en hel del etter hvert....

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

at en litt større båt, mefører bare vanskeligheter, er etter min mening bare tull. Større båter ( 26-30 fot ) er som regel tyngre, og mer forutsigbare i bevegelsene. Min 30 foter seilbåt, er mye lettere å beregne i havnemanøvre, enn min forrige 21 foter.

 

Men når ting skjærer seg, er det værre å bruke håndkraft til " ta imot.." :rolleyes:

 

Mitt råd; ikke la deg lure til å kjøpe for liten båt. Du skal vokse inn i båtenl, ikke ut av den. Og stadig bytting, er DYRT...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

En annen ting som bør være avgjørende for maksimalstørrelsen er "mannskapet" og dets evne til å bidra ved tillegging. Det blir fort slitsomt hvis man kvier seg for å gå andre steder enn til og fra "båsen" sin.

Min båt er 26 fot og uten ankervinsj. Jeg legger til longside og bakker inn i båsen solo. Jeg er derimot avhengig av at mannskapet bidrar når vi skal ankre opp fra akter med baugen mot land/brygge. Den forrige båten var en 20 foter, og med den var heller ikke dette noe problem solo.

Link to post
Share on other sites

Syens kanskje det fokuseres litt mye på størrelse her. Det viktigste er å ha en båt man synes fungerer bra i forhold til bruksmønsteret. Skal en familie bo i båten flere uker hver sommer, eller blir det stort sett kortere dags/weekend turer?

 

Det gjelder å finne noe som er passe stort. For små sko er ikke behagelig, men for store sko er heller ikke noe særlig å gå i.

 

Da jeg skulle kjøpe min første båt, ville jeg ha en snekke. Jeg startet med å se på nidelv 24, men syens den ble for trang med tanke på at en familie på fire skulle bo ombord. Deretter så jeg på sandvik 25 (eller er den 26?). Denne synes jeg også var "et nummer for liten"

 

Valget mitt ble en saga 27. Den synes jeg var "akkurat passe". For å være sikker på at det ville fungere, leide jeg en saga 27 en uke. Etter den uka var det bare å sett igang med å lese annonser og se på båter.

Link to post
Share on other sites

Støtter meg på de fleste her!

 

Det som KAN være et poeng er at båten er så stor at båtlivet overlever en heftig krangel etter en dag med styggevær. Båten kan være så stor du vil ha den, men den krymper kraftig når det regner :blush: .

 

Vi startet med en 26 foter (Kragerø 26 AC -Campinvogn på sjøen) og lærte å mestre den. Nå har vi en 30 foter som vi alle trives i.

 

Det viktigste er å vokse inn i båten, og ikke gjøre den største investringen FØR du vet om mannskapet liker seg på sjøen.

 

Lykke til med et vrient valg!

 

:cheers:

 

JAliza

Link to post
Share on other sites

Det er mange tanker og erfaringer på første gangs båt.

Har selv gått "gradene" fort.

Begynte i fjor med en 17 fot daycrucer. Da lærte jeg / vi masse. Hadde mange fine dager på vannet med den. Men det var ingen helge / ferie båt, for liten. Vi kjente allerede da at vi ønsket oss mer.

Den båten ble også kjøpt for at VI skulle prøve sjø livet.

vel vel, så kom vinteren og båtfører bevis kom i posten, etter noen kurs kvelder.

Så var det vår og DA var det gjordt, vi bare måtte ha større båt !!!!!

Etter flere vurderinger og noen budrunder endte vi opp med vår Windy 24 fra 1977, pen båt og bra motor. Har hatt den ca en mnd og er kjempe fornøyd.

Fordelen med en større førstegangs båt, som jeg ser det, er at den er mye stødigere enn de små "baljene".... Sjølivet har fått en ny vinkling. Tidligere var det holmer og skjær og telt. Nå er det oss og båten.

Så som andre har skrevet, tenk over hva den skal brukes til, sjekk bank kontoen, let etter båt. Husk at båten skal vinter lagres.

Lykke til i valg / kjøp av båt

Ha en fortryllende dag på sjøen.

Link to post
Share on other sites

Diskusjonene går frem og tilbake, både mellom oss, og internt i mitt hode. Dagens tema er størrelse, og jeg funderer på hva som regnes som maksimal størrelse på førstegangs-båt, hhv for seilbåt og motorbåt. Noen sterke, velbegrunnede meninger her?

 

<{POST_SNAPBACK}>

Seilbåt er selvsagt tingen!

 

Selv har jeg gått gradene, startet i 1994 med en 10 fots båt og 9,9 (15)hk motor..

Hadde denne ganske lenge, før jeg i 2001 (tror jeg det var) kjøpte en Nordkapp King DC 22..

Samme dagen som denne ble tatt opp av vannet fikk jeg en nakkeskade, og båten ble liggende og forfalle, solgte så denne grisebillig et par år senere, og først i år ble det ny båt.

Nå ble det en 32 fots seilbåt, mange mener det er stort som første seilbåt, selv mener jeg det er passe.

 

Finn ut hvor stor båt du har lyst på, og bruk www.kns.no sin mannskapsbørs, der får du tak i mannskap du får med på noen turer så du lærer deg å håndtere båten, det er måten jeg gjorde ting på.

 

Jeg hadde såvidt testseilet ei VG-jolle en gang noen år før jeg kjøpte seilbåt..

Redigert av Anonym (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Grunner for å velge liten båt.

 

1. Båten er betydelig lettere å holde ut fra brygga når du kommer mot brygga med litt for høy fart.

2. Båten kan i et knipetak padles.

3. Terskelen for å bruke båten er lavere. (ikke så mye "styr)

4. Du vil etter litt trening beherske båten alene, selv om det blåser. (legge fra/til)

5. Kostnadene med vedlikehold blir lavere.

6. Du kan ha mindre båtplass. (rimeligere)

7. Enklere båtopplag.

 

Grunner for å velge stor båt.

 

1. Båten er tryggere i sjøen.

2. Du får plass til mer utstyr. (toalett, pentry, vann, varme)

3. Mulighet til å overnatte bekvemt.

4. Sparer mye kjøring til båthavna (ut på fredag, hjem på søndag)

5. Feriebåt?

 

Vi kjøpte Uttern D55 ny, og solgte båten etter 1 1/2 sesong uten å tape en krone.

Jeg følte at jeg fikk utrolig mye båtglede med Uttern båten, men det gikk mye penger til bensin.

Det var for oss en glimrende båt å starte med, men uten praktisk mulighet for overnatting.

 

Scand Tropic kjøpte vi for et år siden, og er veldig fornøyd med den.

Vi bruker betydelig mer penger på båt, men har en båt med langt større muligheter til overnatting.

 

Med de samme forutsetningene som jeg hadde så ville jeg gjort det samme igjen.

 

 

 

Lykke til med båt kjøpet!

 

Kent

Link to post
Share on other sites

Igjen takk for svar.

 

Stadig mer å ta med i betraktningen skjønner jeg (vi). Tror nok at ambisjonsnivået er redusert noen fot ja.

<{POST_SNAPBACK}>

Neida, ikke reduser ambisjonene deres ....

 

Større båter er mer forutsigbare enn hva mindre er ... ting skjer ikke så hurtig ... men når de skjer, så kan det være en større utfordring å håndtere situasjonen ....

 

Hvis jeg hadde vert i deres situasjon, så ville jeg ha laget en liste over hva en kunne tenke seg å bruke båten til. Deretter vurdert laternativene .. slik som seilbåt vs motorbåt (inklusiv snekker selvsagt).

Ta spaserturer i havner og på messer (Southampton kommer opp nå snart). Neste år så vil jeg anbefale deg å leie en båt som er i samme genren som den som ser ut til å passe dere.... gjerne et par helger ... og eller kanskje for en ferietur (avhengig av bruksområdet selvsagt). da får dere vite om dette passer dere...

Deretter kommer budsjettet ... hva føler du at du har råd til...

 

Vi fulgte denne oppskriften, leide båt i Norge (Nimbus 4000) i en uke for å se om min da 12 år gamle datter trivdes ombord... noe som hun gjorde... Deretter begynte letingen ... og vi endte opp med en 45 foter (Jeg har ganske mye erfaring..., men datter lite ... hun lærer mye og reverserer lett inn i båsen hvis det ikke blåser for mye... og jeg og min kone tar tauverket... ). Vi synes nå at 45 for er OK, og jeg håndterer relativt lett denne på egenhånd (rutine og planlegging ved ankring og bryggeligge). Min kone sa i sommer at hun var glad at vi ikke kjøpte noe mindre, så hvis omstendighetene er de samme om et par år, og at økonomien vår vil tillate det, så kan jeg se at trefotsyken slår til igjen....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...