Jump to content

Hvor lenge kan man vente med å «tømme tanken»?

Stekepanne

Recommended Posts

Hallo.

Vi har en seilbåt fra 2008 med god størrelse på septiktanken.

Båten brukes nå fredag kveld, lørdag og litt utpå søndagen.

Det jeg lurer på er om dere mener man MÅ tømme tanken på søndag eller om den kan stå i 5 dager og tømmes til fredagen?

Hva er eventuelle problemer man kan få med å vente?

Etter tømt tank har vi ALLTID i sånn tank-guffe fra THETFORD (selges på maritim)

Edited by PostIT (see edit history)

Jeg forstår egentlig ikke spørsmålet og kan ikke fatte hvorfor en skal dra rundt med bæsj og piss i båten lenger enn nødvendig. Vi tømmer ved første anledning enten det er lite eller mye av slik dritt i tanken.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det hender vi har glemt å tømme etter besøk i uthavn og kommet på det på vei inn til hjemmehavna. Vi drar da ikke ut på nytt, men har når dette har skjedd latt tanken stå både en og to uker før det har vært ny tur i åpen sjø og vi får tømt. Dette har ikke vært noen problemer, gjør som trådstarter sier og heller en slump septik rens (Green Viking) i tanken hver gang etter tømming.

Lars H. skrev 37 minutter siden:

Jeg forstår egentlig ikke spørsmålet og kan ikke fatte hvorfor en skal dra rundt med bæsj og piss i båten lenger enn nødvendig. Vi tømmer ved første anledning enten det er lite eller mye av slik dritt i tanken.

Det er jo en god følelse å vite at man har litt på tanken. Bare sånn i tilfelle....

Jo lengre innholdet er på tanken, jo større sjanse er det for at en får fastmasse/kake som flyter i tanken.

Denne kaken som flyter på toppen løser seg ikke opp uten hjelp, som f.eks ved spyling med vannslange i tanken.

Hva slags rens er det du bruker? Green Viking er feks. ikke noen form for rens. Det er stoffer som de aerobe bakteriene trenger for å bryte ned bæsjeklumpene til tyn suppe uten å lage lukt.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Kommer vel litt an på «oppsettet» ombord? Min erfaring er at med kverndass, rikelig med vann i nedspylingen og bruk av Green Viking kan innholdet stå i ukesvis. Mens pumpedass, sparing på vannet og liten tank = tøm så fort du kan.

Guest Avmønstret#

Selvsagt ikke noe problem, det normale er å tømme tankene når det passer eller den er full. 

En utfordring er den sanitærveska du har på, den lukter fælt.... Hør på Lars og gå over til Green Viking. 

Guest Avmønstret#
nomen skrev 12 minutter siden:

Absolutt, Greeen Viking er tingen, mange båter som stinker av det parfymerte skvipet.

Jeg må innrømme at lukta av sanitærveske, kombinert med snevet av .... er noe av det verste. Tåler rein drittlukt bedre. 

Ble vaksinert mot alle forsøk på å parfymere bæsjelukt når vi hadde bleieunger og vi kjøpte en ladning med parfyrmerte bleieposer.... fy s... som det stinket :-/

Guest Avmønstret#
Maika skrev 55 minutter siden:

Fader, jeg som håpet dette var en tråd som handlet om hvor lenge man klarte å holde seg..

:-)

--

"Det jeg lurer på er om dere mener man MÅ tømme tanken på søndag"

--

Absolutt, det må man ;-)

Tømmes så ofte som mulig. Renses godt med mye vann ?. Dvs etter tømming, fyll på godt med vann, la stå noen minutter, tøm ut. Gjenta gjerne et par ganger. 

Lukt er største problemet. Fra slangene. De svekkes over tid av å stå med urent innhold. 

Jeg fyller varmt ferskvann og sanitærvæske på når båten skal ligge lenge i ro. 35% Eddikk har jeg dårlig erfaring med på gummipakninger i pumpa. 

Venter du lenge med å tømme kan innholdet tørke ut. Det har du ikke lyst på!

Edited by Bitteliten (see edit history)
Bitteliten skrev for 3 timer siden:

Tømmes så ofte som mulig. Renses godt med mye vann ?. Dvs etter tømming, fyll på godt med vann, la stå noen minutter, tøm ut. Gjenta gjerne et par ganger. 

Lukt er største problemet. Fra slangene. De svekkes over tid av å stå med urent innhold. 

Jeg fyller varmt ferskvann og sanitærvæske på når båten skal ligge lenge i ro. 35% Eddikk har jeg dårlig erfaring med på gummipakninger i pumpa. 

Venter du lenge med å tømme kan innholdet tørke ut. Det har du ikke lyst på!

Skulle gjerne visst hvilke erfaringer du har med edikk og gummipakninger. Jeg har brukt 35 % eddikk selv, og mener det forebygger urinstein/ belegg i tank og slanger. Men et problem jeg har opplevd siste sesonger er at jokerventil og klaffventil i pumpen (Johnson manuell 2008,-) sveller opp/øker i størrelse slik at de ikke tetter lenger. Resultatet er tilbakesig av væske i toalettskåla. Prisen for hver av disse ventilene er ca. NOK 160, og de holder ikke en sesong en gang uten at dette skjer. Tidligere holdt ventilene i flere sesonger med litt rens hver høst. Jeg vet ikke sikkert om det skyldes eddikken, men jeg har ikke hørt at materialet i ventilene er endret heller. Noen som vet noe ? Bruker også Green Viking, og har god erfaring med det.

Jeg satt inn nye twist and lock pumper i fjor

Akkurat samme erfaring har jeg. Måtte bytte pakninger i år - etter bruk av 35% eddik. Tilbakeslag i begge toalettene. Både jokerventil og klaffeventil var svellet og utette

Da jeg plukket fra hverandre pumpene renset jeg bort urinstein med 35% eddikk - først og fremst i bendet der avløpsslangen festes til pumpa.

Fikk du kjøpt klaffventilen løs (da tenker jeg på den i bunnen av pumpa)? Jeg trodde den kun var med i hele vedlikeholdssettet til pumpa. Jokerventilen fant jeg løs. Nr 8 på bildet her (vet det er feil type toalett - men se det som illustrasjon :-) )

image.png.8fe642a64653163be96c3c732c25100a.png

Det jeg byttet på mine var klaffventil i toppen (styrer vann/vann) se bildet under. Jokerventilen i avløpet og den klaffventilen i bunnen av pumpene (vet ikke hva den heter)

image.png.6d5ff33cd31fed3f7c07356a4ebc85be.png

fant de på marineshop.no nå :-) jeg utfordret Seatronic på dette - og de tar inn delene til lager fremover sier de :clap:

Artikkelnr på de delene jeg byttet er

29043 0000

29042 0000

29092 1000

Jeg er relativt notorisk på renhold på septiksystemet - rett og slett fordi alternativet er en drittjobb jeg gjerne unngår....

Basert på egen erfaring :puke:

Jeg har pleid å bruke Green viking. Men den siste flasken jeg fikk var anderledes. Det var ikke grønn væske i den lenger, men klar og luktet sterkt og ubehagelig.  Noen som vet om de har endret innholdet. Jeg spurte på Felleskjøpet der jeg hadde kjøpt den og de trodde det var noen nye regler for hva den kunne inneholde? Noen som vet?

Hilsen

Lurvetass

Green Viking finnes både farget og klar. Dette ble diskutert her på forumet for en tid tilbake. Jeg husker ikke hva som kom frem, men du kan jo søke litt og se om du finner noe.

Sist jeg kjøpte Green Viking (om lag et år siden, kjøpte litt da det var på tilbud) var det klar på de store kannene og grønn på litersflaskene. Har ikke langt merke til at den klare lukter noe særlig, hørtes rart ut.