Jump to content

Askeladden Commuter 8 eller Aquador 25C, erfaringer?

thomson

Recommended Posts

Hei.

Skal til innkjøp av en Cabincruiser med lukket cabin. Har sett på flere alternativer, men er to jeg har ett ekstra øye til; Askeladden Commuter 8 og Aquador 25C. Noen som har noe erfaring med disse når det gjelder sjøegenskaper, kvalitet o.l?

Mine bruksområder er overnatting for 2stk, toalettrom, kjøring til og fra hytte i litt åpent hav og ellers litt enkel fisking på vinter. Båten blir med andre ord brukt hele året.

Har også sett på noen litt rimeligere alternativer Bella Falcon og Finnmaster 7600, er disse like robuste og sjøsterke som de to overnevnte?

Når det gjelder timeantall på innbordsmotorer, har sett enkelte som er gått over 1000timer, selv med full servicehistorikk, burde man holde seg litt unna disse?

Takk for alle svar!!

thomson skrev 38 minutter siden:

Hei.

Skal til innkjøp av en Cabincruiser med lukket cabin. Har sett på flere alternativer, men er to jeg har ett ekstra øye til; Askeladden Commuter 8 og Aquador 25C. Noen som har noe erfaring med disse når det gjelder sjøegenskaper, kvalitet o.l?

Mine bruksområder er overnatting for 2stk, toalettrom, kjøring til og fra hytte i litt åpent hav og ellers litt enkel fisking på vinter. Båten blir med andre ord brukt hele året.

Har også sett på noen litt rimeligere alternativer Bella Falcon og Finnmaster 7600, er disse like robuste og sjøsterke som de to overnevnte?

Når det gjelder timeantall på innbordsmotorer, har sett enkelte som er gått over 1000timer, selv med full servicehistorikk, burde man holde seg litt unna disse?

Takk for alle svar!!

Kan ikke si noe om båtene men 1000 timer er jo ingenting. Selv så bruker jeg 1000 timer på 3-4 år. 

Jeg så på aquador 25c, men valgte bella falcon grunnet pris og planløsning.  Vi er 2 voksne og 2 barn, og da var bella beste pakke. Fordel med askaledden og aquador er jo muligheten «walk-around». På bella er det litt mer knot på dollbordet. Når det er sagt kan jeg i alle fall si at bella klarer seg meget godt i sjøen! Kan ike skjønne at aquador skulle være mye bedre (dette sier jeg uten å ha prøvd, så vill gjetting). 

Ville testet de, selv om det er ‘bryderi’ å

få til det. Min erfaring er at det viktigste når en skal gå i litt sjø med slik båt er at den holder seg i plan i et bredt fartsområde, dvs under 17-18 knop også - gjerne med bruk av flaps. Kan du få den ned i 13-14-15 knop eller lavere og fremdeles holde den i et slags plan kan du håndtere mye mer sjø uten at det blir for ubehagelig. Har hatt Falcon 26 selv med KAD43. Den var ikke mulig å holde stabil fart med mellom ca 8 og 17-18 knop, og var også såpass lett at når sjøen ble for krapp så fikk en en del slag. Nord Star 31 m 1xD6 var en drøm i forhold. Greide å holde den i plan ned til ca 10 knop. Men den er jo også i en annen størrelsesklasse da.

thomson skrev for 19 timer siden:

@Kjellg skjønner. Ser 90% av de litt mindre cabincruisere i den størrelsen er gått rundt 500t, så tenkte når de var gått såppas mye som 1000 så var det mye. Takk for tilbakemelding?

Kommer selvsagt også an på alder og vedlikehold også. Man må egentlig se på hvert enkelt tilfelle for å danne seg en mening. Man skal også være klar over at noen motorer er gått så lite at de ‘står’ seg til feil, for de blir rett og slett for lite brukt. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...