jan Startet 3.September.2018 Del på Facebook Startet 3.September.2018 (redigert) Som tittelen sier,, hva slag anbefales, er også innvendig og utvendig, ser der motoren er inne i båten også blir rimeligere.. Legg gjerne ved bilde, PS båten har 2 motorer d4? Redigert 3.September.2018 av jan Skrivefeil (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jan Svart 3.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2018 Kan vel også sammenlignes med hvilke som helst båt med 2motorer og drev? Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 3.September.2018 Del på Facebook Svart 3.September.2018 (redigert) Hvorfor vil du ha thruster i tillegg til to drev? Tror du vil slite med å få god virkning da drevene vil stå i veien for effekt fra thruster... Redigert 3.September.2018 av Kjetil1 (see edit history) Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
jan Svart 3.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2018 Kjetil1 skrev 56 minutter siden: Hvorfor vil du ha thruster i tillegg til to drev? Tror du vil slite med å få god virkning da drevene vil stå i veien for effekt fra thruster... Nei si det du, tenkte også tidligere at det var tull, men etterhvert ser jeg jo at det kunne vært bra, koble baug, hekktruster, ankervinsj og baugvinsj opp på en fjernkontroll, ser at det er tåpelig for noen, herregud ei god åre holder og sikkert for de mest hardbarka, men dette vil jeg ha? Sitér dette innlegget Link to post
Skippern10 Svart 3.September.2018 Del på Facebook Svart 3.September.2018 Jeg har en Bavaria 35 Sport med hekktruster. Den fungere meget bra og effektivt syntes jeg, så det at den får dårlig virkning sammen med to drev som en skriver her er feil. Men hva type det er vet jeg ikke, er utenpåliggende montert mellom drevene. Sitér dette innlegget Link to post
jan Svart 3.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2018 Skippern10 skrev 35 minutter siden: Jeg har en Bavaria 35 Sport med hekktruster. Den fungere meget bra og effektivt syntes jeg, så det at den får dårlig virkning sammen med to drev som en skriver her er feil. Men hva type det er vet jeg ikke, er utenpåliggende montert mellom drevene. https://webshop.nettbaat.no/categories/sleipner-utvendig-thruster Kan det være en av disse mon tro? Ja enig noen slenger uten at de ikke har helt belegg for det,en må bare filtere ,:-) Sitér dette innlegget Link to post
altmuligbåt Svart 3.September.2018 Del på Facebook Svart 3.September.2018 Pass på at du får en som er stor nok. Pleier og bruke regelen om at vist det står 30-40 fot. Passer den til 30 ca. For første gang har vi store nok trustere. Dette er på en 72 fot båt. Går heller inn i en trang havn med denne en med en båt på 40-50 fot med små trustere. Det er jo bare og kjøre den kortere tid. Vil du kline til og få full kontroll. Kjøper du DOCKMATE i tillegg. Da kjører du også girene på fjernkontrollen. ? Sitér dette innlegget Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o) Link to post
jan Svart 3.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2018 altmuligbåt skrev 7 minutter siden: Pass på at du får en som er stor nok. Pleier og bruke regelen om at vist det står 30-40 fot. Passer den til 30 ca. For første gang har vi store nok trustere. Dette er på en 72 fot båt. Går heller inn i en trang havn med denne en med en båt på 40-50 fot med små trustere. Det er jo bare og kjøre den kortere tid. Vil du kline til og få full kontroll. Kjøper du DOCKMATE i tillegg. Da kjører du også girene på fjernkontrollen. ? Enig,tenker litt i de baner..få helt kontroll uten stress .-) men må prøve å holde litt igjen budsjettmessig, kikka litt på denne https://hrmarin.se/bogpropeller/side-power/side-power-sx-akterpropeller/sidepower-sx80-185-t-akterpropeller/ er til båter mellom 35-48 fot ,burde være plenty krefter..eller skal jeg gå opp til sx100.. tenkte å få kobla alt opp mot hverandre.. nmea 2000 der er det vel muligheter for dockmate gjennom autopiloten :-) Sitér dette innlegget Link to post
Martine (2) Svart 3.September.2018 Del på Facebook Svart 3.September.2018 Sjekk denne linken. https://youtu.be/tgvTHzl0498 Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 3.September.2018 Del på Facebook Svart 3.September.2018 jan skrev for 4 timer siden: https://webshop.nettbaat.no/categories/sleipner-utvendig-thruster Kan det være en av disse mon tro? Ja enig noen slenger uten at de ikke har helt belegg for det,en må bare filtere ,:-) Ja jeg slenger ut, heeelt uten belegg... Ikke annet enn at en i havna har en Sealine med thruster mellom drevene og synes den gir lite effekt. Og at jeg har har båt med to drev og baugthruster og ser ingen vansker med å gå sidelengs. Skal jeg kjøre båt med fjernkontroll går jeg i hobbybutikken... Og hvis du tar det ille opp om noen spør hvorfor du vil ha smør på flesk, er det like godt å la være å spørre hvis man kun ønsker "dikke-dikk" svar og at vi jatter med deg... Hvis denne responsen virker noe giftig, er det fordi responsen på mitt enkle spørsmål og kommentar virket rimelig nedlatende... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
jan Svart 4.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2018 Kjetil1 skrev for 7 timer siden: Ja jeg slenger ut, heeelt uten belegg... Ikke annet enn at en i havna har en Sealine med thruster mellom drevene og synes den gir lite effekt. Og at jeg har har båt med to drev og baugthruster og ser ingen vansker med å gå sidelengs. Skal jeg kjøre båt med fjernkontroll går jeg i hobbybutikken... Og hvis du tar det ille opp om noen spør hvorfor du vil ha smør på flesk, er det like godt å la være å spørre hvis man kun ønsker "dikke-dikk" svar og at vi jatter med deg... Hvis denne responsen virker noe giftig, er det fordi responsen på mitt enkle spørsmål og kommentar virket rimelig nedlatende... Uffda, jeg sa bare en må filtrere, ta med alle innlegg, noen har bra erfaring, men ikke du, ikke ta det ille opp, puste med magen? Sitér dette innlegget Link to post
jan Svart 4.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2018 Martine (2) skrev for 9 timer siden: Sjekk denne linken. https://youtu.be/tgvTHzl0498 Ja, fint å ha muligheten til dette, Sitér dette innlegget Link to post
jan Svart 4.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2018 Kjetil1 skrev for 8 timer siden: Ja jeg slenger ut, heeelt uten belegg... Ikke annet enn at en i havna har en Sealine med thruster mellom drevene og synes den gir lite effekt. Og at jeg har har båt med to drev og baugthruster og ser ingen vansker med å gå sidelengs. Skal jeg kjøre båt med fjernkontroll går jeg i hobbybutikken... Og hvis du tar det ille opp om noen spør hvorfor du vil ha smør på flesk, er det like godt å la være å spørre hvis man kun ønsker "dikke-dikk" svar og at vi jatter med deg... Hvis denne responsen virker noe giftig, er det fordi responsen på mitt enkle spørsmål og kommentar virket rimelig nedlatende... En annen ting, bare så jeg kan trekke erfaringer, var det utenpåliggende du hadde eller motor monter innvendig? Sterk var den? Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 4.September.2018 Del på Facebook Svart 4.September.2018 Anbefaler at du i hvert fall går opp ett nummer i styrke i forhold til hva du har i baugen. Antar at Sleipner SE-80 vil være riktig. Modellen under, SE-60, er beregnet for båter opp til 38 fot. Jeg ville tenkt slik: Det er mye tyngre å skyve akterenden enn baugen. På din er sannsynligvis en 60-serie i baugen og du bør da gå opp ett nummer i akterenden. Jeg har selv en SE-80 i baugen. Den skyver ganske bra synes jeg, selv på min 42-foter. Brukes selvsagt lite fordi jeg har IPS men er nyttig av og til hvis jeg ikke ønsker å skyve masse vann akter med IPSen. Hvis du snakker med andre som har SE/SP-75 så er det samme greia som SE-80, men det var nummerering før de innførte 5-blads Q-propell som standard. Da ble 75 til 80. Jeg måtte bytte undervannshus på min og fikk da med de nye propellene og har da etter Sleipners betegnelse en 80-modell. Anbefaler deg også å installere Sleipners bobbeltjoystick (den med to pinner) som jeg hadde på forrige båt. Veldig lett å bruke når du står og skal manøvrere i trange båser osv. Neste størrelse fra Sleipner blir 100-serien som antakelig blir ett nummer for stor i forhold til ditt behov. Så finnes det jo andre leverandører også og jeg tror uansett ikke det er noe problem å koble alt inn på felles fjernkontroll og evt dobbelstikke. Sitér dette innlegget Link to post
jan Svart 4.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2018 HansH skrev 22 minutter siden: Anbefaler at du i hvert fall går opp ett nummer i styrke i forhold til hva du har i baugen. Antar at Sleipner SE-80 vil være riktig. Modellen under, SE-60, er beregnet for båter opp til 38 fot. Jeg ville tenkt slik: Det er mye tyngre å skyve akterenden enn baugen. På din er sannsynligvis en 60-serie i baugen og du bør da gå opp ett nummer i akterenden. Jeg har selv en SE-80 i baugen. Den skyver ganske bra synes jeg, selv på min 42-foter. Brukes selvsagt lite fordi jeg har IPS men er nyttig av og til hvis jeg ikke ønsker å skyve masse vann akter med IPSen. Hvis du snakker med andre som har SE/SP-75 så er det samme greia som SE-80, men det var nummerering før de innførte 5-blads Q-propell som standard. Da ble 75 til 80. Jeg måtte bytte undervannshus på min og fikk da med de nye propellene og har da etter Sleipners betegnelse en 80-modell. Anbefaler deg også å installere Sleipners bobbeltjoystick (den med to pinner) som jeg hadde på forrige båt. Veldig lett å bruke når du står og skal manøvrere i trange båser osv. Neste størrelse fra Sleipner blir 100-serien som antakelig blir ett nummer for stor i forhold til ditt behov. Så finnes det jo andre leverandører også og jeg tror uansett ikke det er noe problem å koble alt inn på felles fjernkontroll og evt dobbelstikke. Glad for ditt innspill, ser på en sx80 eller 100,innvendig montering er mulig på min båt og, eneste ulempe er at den kommer så lavt ned at det kan komme vann i motoren hvis det mot formodning skulle komme litt ekstra vann i kjølen Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 4.September.2018 Del på Facebook Svart 4.September.2018 (redigert) Da ville jeg jo absolutt prøvd å få SE-modellen til å passe innvendig. SX er 15.000 dyrere og du kan jo heller kjøpe mye annet unyttig til båten for den summen:) . Setter du inn en liten nivåvakt på lensepumpen så løser du problemet med litt vann i kjølen. Redigert 4.September.2018 av HansH (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jan Svart 4.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2018 HansH skrev 44 minutter siden: Da ville jeg jo absolutt prøvd å få SE-modellen til å passe innvendig. SX er 15.000 dyrere og du kan jo heller kjøpe mye annet unyttig til båten for den summen:) . Setter du inn en liten nivåvakt på lensepumpen så løser du problemet med litt vann i kjølen. Ha ha ja du sier noe, er i tenkeboksen på det, venter med å bestemme meg før den er på land,.tenkte litt på å bygge den inn i ei vanntett kasse, ei slags bøtte, der det skal komme rimelig mye vann før det når thruster motor, 15000,spart er mye penger, men unyttig??herregud nei? Sitér dette innlegget Link to post
Stekepanne Svart 4.September.2018 Del på Facebook Svart 4.September.2018 Jeg ønsker meg en sånn utenpåliggende sak fra Sleipner, så jeg ringte de og pratet med dem for å høre hva de anbefalte. Gjør det samme, det er veldig hyggelig folk som kan svare på det meste! Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 4.September.2018 Del på Facebook Svart 4.September.2018 Høres som en god ide å bygge en kasse. Antar du da ser på mulighet for å støpe opp en eller annen skjerming rundt el-motoren. Husk at vannet du eventuelt får inn i motorrommet i praksis bare kommer fra ett sted, nemlig motorens kjølesystem. Normalt sett skal et lensesystem med nivåvakt og automatikk på lensepumpe holde unna for slike smålekkasjer. Tror de fleste hekkthrustere står utsatt til og det går jo oftest bra. Sitér dette innlegget Link to post
Stradivarius Svart 4.September.2018 Del på Facebook Svart 4.September.2018 16 hours ago, Kjetil1 said: Ja jeg slenger ut, heeelt uten belegg. Ikke at det er så viktig, men det er stor forskjell på: "helt uten belegg" og "uten helt belegg". Din kommentar var sikkert ikke helt uten belegg, men det synes ganske tydelig at den var uten helt belegg, med tanke på at det definitivt er mulig å få god virkning. At det er mulig å klare seg uten hekkthruster, er en helt annen sak, men jeg har lagt til mange nok ganger i sterk vind fra siden til at jeg definitivt ser nytten. Sitér dette innlegget Link to post
jan Svart 4.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2018 PostIT skrev for 2 timer siden: Har snakka med ett par forhandler,men ikke Sleipener enda,.. Sendte mail til Bavaria,de svarte fort..nevnte også utenpåliggende,men ikke problem å legge den innvendig heller,måtte bare tenke på vann i kjølen, men som Hansi sier så skal ikke det være noe problem ,setter ei ekstra pumpe,og dekker til motoren..så er en rimelig sikker. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 4.September.2018 Del på Facebook Svart 4.September.2018 Jeg satte inn SE80 i baug og hekk på tilsvarende størrelse båt riktignok uten drev. Skulle valgt SE100 i hekken, som Hans sier det kreves mer krefter å skyve på hekken. Kan du unngå utenpåliggende thruster så bør du absolutt gjøre det med tanke på servicevennlighet. Sitér dette innlegget Link to post
Skippern10 Svart 4.September.2018 Del på Facebook Svart 4.September.2018 jan skrev for 23 timer siden: https://webshop.nettbaat.no/categories/sleipner-utvendig-thruster Kan det være en av disse mon tro? Ja enig noen slenger uten at de ikke har helt belegg for det,en må bare filtere ,:-) Ja den jeg har ser lik ut som på linken, så er nok enten Sx80 eller Sx100. Er også en ekstra batteri (180ah) montert på styrbord side av motorer for å gi strøm til denne, dette er koblet sammen med forbruksbank. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 8.September.2018 Del på Facebook Svart 8.September.2018 Min relativt nykjøpte 2007-modell har en SX80 installert (tror ikke det er SX100). Virker ok den men hadde jeg skulle kjøpt selv nå ville jeg hatt et hakk større. Har ikke mye å gå på når det blåser sideveis. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.