Jump to content

Hva er deres erfaring med Hammerdown?

index

Recommended Posts

Jeg kjøpte en flaske med Hammerdown for 12-13 år siden, blandet denne ut med en kanne diesel for lettere dosering og har brukt en skvett ved hver tankfylling etterpå (når jeg har kommet på det da). Men nå begynner det å nærme seg slutten på den, så da lurer jeg på hvor mye det egentlig har for seg. Jeg har ikke hatt antydning til vann eller dieseldyr på tanken alle disse årene, og motoren går fint. Jeg skiftet motor et år etter at jeg begynte med Hammerdown, og da jeg åpnet opp den gamle så jeg tydelig hvordan soten hadde løst seg opp. Men det virker jo litt utrolig at en så liten mengde (1 liter rekker vel til 6500 liter diesel sånn ca) kan gjøre noen stor forskjell. Så dere andre som bruker dette: Hvordan er deres erfaringer? Bør jeg bestille en ny flaske Hammerdown?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Har hatt båten siden høsten 2012.

Tankene hadde da mye vann og dieseldyr.

Rengjorde tankene på vinteren, byttet påfyllingsslanger og tettet etc.

Siden da har jeg nesten alltid (9 av 10 fyllinger) slengt på noen dråper med Hammerdown.

Har ikke hatt problem med dieseldyr siden (kan ikke se noe vann i vannutskiller heller).

Om det er Hammerdown sin fortjeneste kan jeg ikke garantere, men så lenge det ikke kommer dieseldyr så vil jeg vel kjøpe ny halvliters flaske når den jeg har går tom...

xLandkrabbe... nå på 8. sommer på sjøen  

Har også brukt Hammerdown endel år, og har aldri hatt problemer med diesel-dyr, men som det skrives ovenfor her.... en vet jo ikke om en hadde fått noen problemer uten Hammerdown. Jeg har en snart 35  år gammel motor og like gammel tank. Om tanken har vert rengjort før "min tid" vet jeg ikke. Hammerdown er/har vert en billig forsikring......var det 5-600 kr jeg betalte for halvliteren i sin tid?

Nå har ikke jeg hatt båt så lenge da, vel fra rundt midten av70tallet en plass så jeg har ikke så lang erfaring som andre.

Men har handlet et par brukte båter i løpet av den tiden hvor det stod div kjemikalier lagret ombord.. For og imot dieseldyr..:giggle:

Jeg har kun funnet dyr der det var brukt et eller annet oppi tanken for å forebygge. Satset visst blindt på kjemikalier og ikke tankrengjøring en gang innimellom.. 

Dog har jeg hatt en 4 båter med avtapping i bunn og der har det vært bra.

I jobbsammenheng kom jeg over en båt med både dyr og avtappingspung, ja i tillegg til alle som da ikke hadde pung med avtapping.

Unnskyldningen eier av nevnte båt var at det hadde nå gått bra i de årene han hadde den. Vel der var det både dyr og vann. Reddet av at juret på tanken var såpass stort det var ikke kommet opp til uttaket for motor..

Etter dette har jeg aldri handlet båt uten jur med avtapping.

Blitt mistenksom som en gammel jomfru på mine gamle dager...:lol: 

Edited by Gudrun (see edit history)
Guest Avmønstret#

Har aldri brukt kjemikalier mot dieseldyr, det gjorde heller aldri min far. Så da er vi vel tilbake på tidlig 70 tall ish, uten hverken Hammerdown eller noe liknende. 

Fasit er vel tett filtre en gang på 90 tallet ved motorgange i "drittsjø" utenfor Rakke og halvtom tank. Kan like godt være "vanlig drit" som ble virvlet opp, men hvem vet? 

Men jeg pleier å tappe av halvannen liter fra bunnen av tanken i løpet av sesongen og lar det felle ut for å sjekke om det er vann i dieselen. Og jeg er nøye på å smøre o-ringen og gjengene på påfyllingslokket med vaselin så det ikke skal komme vann på tanken. Skal jeg ha vann på dieselstanken bør det være kjøpt og betalt, som diesel ;-)

--

Så tja, om en sover bedre om natta osv syns jeg det er en grei løsning å tilsette "noe". 

Men det var jo egentlig et off topic svar, du ville høre fra de som har brukt Hammerdown... men gir det noen svar når også de som ikke har brukt har vært problemfrie? 

Gudrun skrev 1 time siden:

Etter dette har jeg aldri handlet båt uten jur med avtapping.

Båter med dieseltank med jur/pung med avtapping på laveste punkt er det beste, uten vann - ingen dieseldyr.

Problemet er at svært mange båter leveres ikke med dette. Noen leveres med mulighet for avtapping men skjelden slik at en får ut 100% av vannet.

Guest Avmønstret#
Mix skrev 10 minutter siden:

Båter med dieseltank med jur/pung med avtapping på laveste punkt er det beste, uten vann - ingen dieseldyr.

Problemet er at svært mange båter leveres ikke med dette. Noen leveres med mulighet for avtapping men skjelden slik at en får ut 100% av vannet.

En kommer også et godt stykke om en stikker en slange til bunnen av tanken og drar av noen liter nå og da. Da får en også et greit innsyn i "tilstanden" til dieselen i bunnen av tanken. 

Guest Avmønstret#

En hører jo fra tid til annen at folk åpenbart har fått kjøpt dårlig diesel, og det er jo bare trist. Men jeg har en liten mistanke om at dårlige og dårlig smurte o- ringer er skyld i en del vann i deseltanker også. 

Brukte Hammerdown for noen år siden på forrige båten min. Kan ikke si jeg merket noe forskjell ut over det som kan betegnes som placebo. Motoren gikk like fint uten. Lurium eller er det noen i det?

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Jeg brukte Hammerdown for 10 - 15 år siden og mener at motoren røyk litt mindre de to første minuttene etter start. Men jeg glemte stadig å ha på dette, og motoren går som en klokke likevel, nå 32 år gammel Yanmar. Vann har jeg ALDRI sett i vannutskilleren. Et år fikk jeg mye dritt i slamutskilleren etter fylling et sted med mye dritt på tankene (Kambo Marina). Dieseldyr har jeg aldri hatt. Jeg har også en periode tilsatt litt 2-taksolje, men også det har jeg stadig glemt å fylle på.

Så, - hva er min konklusjon? Jo, - jeg har en dieselmotor og den fungerer på den den er beregnet på: DIESEL!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Fantatisk @Lars H., bortsett fra at mine båter aldri har følt Hammerdown, helt slik jeg har operert. Nå gir jeg blaffen i alle tilsetninger. Motoren går som en klokke så lenge fyllestasjonen serverer ren diesel. Fantastisk mye overtro og vanskelig verifiserbar synsing. Nå har vi fire dieselbiler i familien. Ingen har noen gang hatt dieselproblemer. I skrivende stund ligger jeg på hotellsenga i Rendsburg. BMW'en ble vekket til live etter en laaang vintersøvn. Malte igang, fikk fylt opp tanken og gikk 94 mil i ett strekk. Uten Hammerdown, på biodiesel.

Selv om Yanmar'n går som en klokke og starter på sekundet, enten den har stått en hel vinter, det er kuldegrader eller høysommer, har den en særegenhet ved start. Jeg setter alltid gasshendelen i halvstilling, motoren fyrer, men går de første sekundene kun på dette turtallet. Gir jeg gass, skjer det ingenting med det samme bortsett når motoren er helt varm. Er temperaturen ned mot null, skjer det ikke noe før etter 10 - 20 sekunder. Jeg er blitt fortalt at dette har med plungerne i høytrykkspumpen å gjøre  og at de trenger litt feitere dieselblandig når det er kaldt. Derfor forsøkte jeg med litt 2-taktsolje i dieselen uten at jeg har merket bedring. Så, fremfor å overhale pumpen, er jeg happy med slik det er, - og uten tilsetninger av noe slag.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

@Lars H. De fleste motorer har en dings som gir mer pepper når motoren er under en viss temperatur. For Hulda under 30 pluss. Hos meg starter og går det uansett.  Pinnene knakk på føleren som styrer denne avanserte funksjonen. Om Jap'sen er litt morragretten, ikke noe å bry seg om.

Mix skrev for 3 timer siden:

Jur har jeg faktisk,  og etter å ha kjøpt båten tappet jeg av en god halvliter brunsvart vann fra denne. Ifm motorbytte hadde jeg tanken ute og gjorde den grundig ren. Etter dette har jeg brukt Hammerdown, og hatt overraskende rene filtre de siste 12 årene. Selv om jeg sjelden bytter oftere enn annet hvert år. Så noe må jeg da har gjort rett...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev 18 minutter siden:

Jur har jeg faktisk,  og etter å ha kjøpt båten tappet jeg av en god halvliter brunsvart vann fra denne. Ifm motorbytte hadde jeg tanken ute og gjorde den grundig ren. Etter dette har jeg brukt Hammerdown, og hatt overraskende rene filtre de siste 12 årene. Selv om jeg sjelden bytter oftere enn annet hvert år. Så noe må jeg da har gjort rett...

Kan være så prosaisk at dieselleverandørene dine ikke har levert drittpakke. Før jeg fikk min første, hadde filtrene gått 8 år, eller ca. 400 timer og 2000 liter diesel. Og det er et 'garantert volum ved diesel av normal kvalitet'. Vann i dieselen, mer enn en snau teskje, har jeg aldri hatt.

Du finner litt om min erfaring i denne tråden:

Jeg vil etter dette på det sterkeste fraråde Hammerdown eller andre emulgatorer for commonrail-motorer. Vannet skilles da ikke ut i vannutskilleren, men blir med inn i motoren, der det skilles ut når motoren står. Spesielt viktig er det å sørge for ren diesel når båten ikke brukes over tid. Sørg for å fjerne vannet før det går inn i motoren.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Hadde noen tungstartede VP41a for en del år siden. De var merkbart mindre tungstartede og røyk mindre ved start med hammerdown enn uten om vinteren så noe gjør den i alle fall. 

Diesel dyr har jeg ikke opplevd med sporadisk bruk av Hammerdown men det kan like gjerne skyldes at jeg bare har opplevd vann i noen mengder like etter bunkring EN gang. Tok det opp med bunkersanlegget neste dag og de blånekta så heftig at jeg er HELT sikker på at de visste om hva de hadde levert... 

Tanker uten pung har jeg hatt flere av og på noen har jeg satt sugerøret HELT i bunn på det laveste punktet og hatt stort Racor filter med vannutskiller. Bedre å få ut vannet med en gang enn å samle det i tanken til en uværsdag... 

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Jeg er nok litt for slapp med å sjekke juret er jeg redd. Med Hammerdown er det jo aldri noe der! Får vel ta en sjekk snart, for skam skyld. Litt mye kryping for å komme til, så da er det liksom lettest å la være....

Jeg har brukt HD i 15 år. Tenkte å fortsette med det. 

Det er en gammel tråd hvor vannemuguleringsevnen er drøftet, med noen kommentarer og innspill fra selgeren. Emuguleringen varer iflg selger ikke i så mange sekunder, og forutsetter noe risting / bevegelse i forkant. Er det vann på

tanken vil det ligge i bunnen selv ved HD, men under gange i sjø vil det bli med inn i motoren og tømme tanken for vann gradvis. For min del har jeg en rolig avslutning på båtturen, og bruker litt tid i havnen. Tror derfor ikke at jeg selv er i faresonen for at emugulert vann skal skille seg ut mens motorene står stille. Understreker at jeg ikke har noen innsikt, kunnskap eller bakgrunn for å mene noe kvalifisert om HD annet enn hva som er lest her inne, så jeg håper jeg ikke våkner med en negativ erfaring plutselig.

Energi1olje sine dieseltanker inneholder et tilsvarende lurium, så de som fyller der har også tilsetninger på tanken.

SveinHa skrev for 17 timer siden:

Tanker uten pung har jeg hatt flere av og på noen har jeg satt sugerøret HELT i bunn på det laveste punktet og hatt stort Racor filter med vannutskiller. Bedre å få ut vannet med en gang enn å samle det i tanken til en uværsdag... 

sånn har jeg det også....Racor'en skulle ta det, men jeg har aldri sett vann i Racoren heller !

jeg har Eberspr-inntaket i bunn....så ev. vanndråper kondenseres og går ut med eksosen

S/Y Gunga Din

Om du har nyere motor med commonrail så styr unna! Som andre sier, tapp ut eventuelt vann. Da har du full kontroll.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375