Jump to content

Mye sot ved migsveising av aluminium

Ramsy

Recommended Posts

Lurer på om det er noen som kan svare på/gi meg et tips ang sveising av aluminium med mig. Har kjøpt ett nytt caddy apparat migsveis med elektronisk innstilling på strøm og mating. Jeg plages med at det soter veldig når jeg sveiser. Har sveis en god del aluminium før og har ikke hatt det problemet før. Kun når jeg har sveiset « imot meg men ikke ifra meg» har prøvd med lite gass og mye gass. Lite strøm og lite mating og omvendt. Noen tips om hva det kan komme av? Sveisen blir forøvrig fin foruten alt sotet. 

Kanskje du har litt lav flow på gassen? Hvor mange liter/min kjører du på? Tenk også på faktorer som avstand mellom gasslinse og arbeidsstykke, og om det er drag i lufta. Står du inne? Er det trekk i lokalet? Forsøk også å vaske med aceton (selv om du også sliper).

Det er jeg faktisk usikker på. Det som er rart er at når det var nytt var det ingen problem. Det ble lånt bort og jeg vet vedkommende hadde sveist med det så det ble så varmt at strømpen hadde smeltet ut gjennom hullene i pistolen hvor gassen skal komme ut. Jeg tok da en 1 mm bor og borret hullene opp igjen slik at dem ble åpen. Har en misstanke om at det kan være noe der. At det enten er lekkasje på gasslederen inni strømmen eller i forbindelse med der gassen skal strømme ut. 

Først: Jeg kan ikke noe om sveising, men kan desto mer om overflatebehandling, og da særlig av aluminium. 

En erfaring fra denne industrien er at mange alu-legeringer inneholder små mengder av grunnstoffet silisium.(eng: silicone). Ved flere typer kjemisk behandling med syrer og/eller baser, kan man få utfelling av noe som mange oppfatter som sot i overflaten. Det er i realiteten silisiumoksid som skilles ut og som blir til et sotliknende belegg.

Når du beskriver soting ved sveising på aluminium, så er altså min mistanke at det kanskje kan ha samme årsak, med andre ord at prosessen påvirker silisiumet i overflaten til å avgi ioner og blande seg med oksygen, og derved gjenoppstå som silisiumoksid - som til forveksling likner sot fra andre forbrenningsprosesser.

Sot er jo ellers et meget upresist begrep og kan inneholde mange ulike stoffer og min teori over er altså kun en spekulasjon i jakten på sot.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...