Jump to content

Nå kommer de nye sertifikatene D6 og D7 for mindre yrkesfartøy

Poseidon

Recommended Posts

Mindre yrkesfartøy, dvs opp til 15 meters lengde har i mange år vært "sertifikatfri", eller man skulle til nøds ha et båtførerbevis.

Men utviklingen av disse yrkesfartøyene har gått fort, noen har vokst til 14,99 m lengde og 13 m bredde, der kommer kraner med stor løfteevne og lange bommer ofte kombinert med store vinsjer. Etterhvert har bransjen selv innsett at dette er sikkerhetsmessig diskutabelt og de har bedt Sjøfartsdirektoratet om en ordning med sertifisering av førere.

På vegne av Baatskolen POSEIDON var jeg invitert til å være med i den arbeidsgruppen som skulle foreslå faginnhold i et slikt sertifikat og vi leverte vår innstilling i 2014. Sjøfartsdirektoratet har deretter arbeidet med saken og nå er de nettopp kommet ut med et revidert høringsforslag som foreslår to nye sertifikatklasser, nemlig D6 og D7.

Jeg regner med at flere av Baatplassens brukere kan stå overfor disse nye sertifikatene ettersom de berører svært mange båter fra 8 meters lengde som brukes i en eller annen yrkesmessig sammenheng  -  og det er fortsatt mulig å komme med høringsinnspill hvis man ønsker å påvirke forskriften.

Her er Sjøfartsdirektoratets høringsdokumenter og Forslag til endring av forskrift.

Baatskolen POSEIDON legger opp til å tilby de aktuelle kursene, fortrinnsvis som en videreutvikling av det arbeidet vi har gjort med D5L og D5LA, kombinert med praktiske øvelser på skoleskipet POSEIDON II.

Kom gjerne med innspill hvis dere sitter med spørsmål, tanker, kommentarer eller tilbakemeldinger!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Furu skrev On 4.9.2018 at 12.42:

Har egentlig ventet på det, vil D6 /D7 kunne være med i d5 opplæringa,dvs at en slipper å ta full d5 hvis en har d6?! 

Men vil dette også gjelde fiske fartøy?  Alders begrensning slik som født før 1980 etc.. ? (Båtfører prøven)

Her er nok ikke ganske alle brikkene falt på plass, det er derfor forskriften er ute på høring.
Men det er naturlig å se D5, D6 og D7 i en sammenheng, dvs man skulle ikke behøve å gå for D5 hvis det holder med D6 eller D7. Dette er noe av grunnen for å innføre de nye "lettere" sertifkatene.
Mht aldersbegrensing og overgangsordninger så er noe av det omtalt i forskriftsforslaget som jeg har linket til ovenfor.

Hvordan det vil stille seg med dem som allerede har D5L er neppe ferdigdiskutert. Men erfaringsmessig finner Sjøfartsdirektoratet frem til (gunstige) overgangsordninger, som gjelder for en tidsbegrenset periode. Jeg forventer nesten at noe lignende vil skje her, dvs at man trolig kan ha en fordel av å ha D5L på plass før de nye sertifikatene gjøres gjeldende.

Redigert av Poseidon (see edit history)

Sjeldenutpå skrev for 23 timer siden:

Stempli tungt lesestoff for ei enkel sjel, høringsdokumenter.

Forvirret. 

Men såvidt eg forstår er D5L over kommande D6 og D7 ? 

Ja, man kan bli forvirret med mindre ;-)
D6 og D7 er klassifisert som yrkessertifikater og inngår i serien D1, D2, D3 osv til D7.

D5L og D5LA er i utgangpunktet fritidsbåtsertifikater, dvs en "sidegren" av D5  -  for å forsøke å si det litt mindre byråkratisk. Det vil allikevel ikke bli riktig å si at D5L "er over" D6 og D7, men jeg regner så smått med at der vil komme en eller annen konverteringsordning ....

Sjeldenutpå skrev for 20 timer siden:

Er det kanskje fare for at mange hobby båtførere må finne seg ein anna hobby ? 

Nei, jeg kan ikke se at der skulle være noen fare ...
Snarere en mulighet for at de som har D5L og D5LA kan få en overgangsordning som gir det enklere å oppnå yrkessertifikatene D6 og eventuelt D7.

• 3 år senere...

@Poseidon forsøker å lese meg opp, men blir ikke helt klok på kravene for å konvertere.

Jeg har D5LA, IMO 60, ROC samt 22 års fartstid som fører av liten ferje over 8 meter (Bragdøyabåten med før 28 nå 24 passasjerer. Godkjent dispensasjon fra Sjøfartsdirektoratet gor å føre med D5LA i stedet for D5 ) 

Hva mangler jeg for å kunne få ut D6 sertifikat?

• 1 måned senere...

"Hva mangler jeg for å kunne få ut D6 sertifikat? "

Hei Morten, beklager at jeg ikke har sett denne før nå.
Såvidt jeg kan se har du det meste på plass for å få D6, utenom gyldig legeattest fra godkjent sjømannslege.
Det springende punktet er om du ønsker D6-begrenset, dvs med førerrett opp til 15 meter eller om du går for fullt D6-sertifikat, med førerrett opp til 24 meter?
Hvis du nøyer deg med opp til 15 meter kan du søke og få D6-begrenset.
Hvis du vil opp til 24 meter må du i tillegg gjennomføre en praktisk prøve med godkjent assessor  -  f.eks hos oss: www.baatskolen.no 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...