Jump to content

Ødelagt bunnplugg, With Vital 1500 Dromedille

Ole M.P.

Recommended Posts

Hei :smiley:

Løsnet bunnpluggen og det ødela gjengene nok til at den ikke tar skikkelig nå. Bare glipper, selv med lite moment. 

Ser for meg ut som om selve bolten er den som må byttes, da gjengene i gjennomføringen ser ut for å væte ok. 

Noen som vet hvilken dimensjon dette er, å hvem som kan ha slik bolt? 

Eventuelt: Hva bør en bruke om en bare vil forsegle metall/messing hullet gjennom båten? (Har uansett lensepumpe)

mvh Ole :smiley:

77047BE7-6574-46A4-92AC-E2751A5F0FE6.jpeg

Redigert av Ole M.P. (see edit history)

Egentlig har jeg ikke noe godt svar å komme med men i mangel på svar så vil jeg foreslå å ta med pluggen til noen som selger skruer/bolter.
Tønsberg Maskinforetning ble min reddning det året jeg ikke fant bunnpluggen min.
Følte meg sikkelig dust da jeg spurte etter bunnplugg og oppga skyvelær målet på hullet i ca milimeter og siden båten er laget i Usa er det sikkert tommegjenger sa jeg før jeg la til at de var temmelig grove til å være gjenger.
Utrolig nok for meg fikk jeg med rett bunnplugg på første forsøk.
Det er derfor jeg er glad i faghandlere og ikke fjortiser på BT når man selv er på tynn is,

Redigert av pipe (see edit history)

Nå trenger du ikke reise fra Stavanger til Tønsberg for å finne en maskinforretning, det finner du sikkert i Stavanger også :giggle:

Hos en "god, gammeldags" maskinforretning finner du sikkert en bolt som passer.

Når det er sagt finner du eksempler på lenseplugger her:

https://www.flak.no/produkter/vvs-og-lenseutstyr/skroggjennomfoeringer/lenseplugg-messing-syrefast-pH1024521

og her:

https://www.flak.no/produkter/vvs-og-lenseutstyr/skroggjennomfoeringer/lenseplugg-messing--med-gjengestopper-p1024526

Forhandlere finner du over hele landet, og her er en liste over forhandlere i Rogaland:

https://www.flak.no/dealer/11

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Takk for svar folkens :smiley:

Jeg dro Maritim i Stavanger å de var veldig behjelpelige tross de ikke hadde slik plugg. 

Men, hos rørleggerforerningen ikke langt fra, plukket de den bare rett ut av stativet :clap:

Håper bare ikke kobber og messing er dårlig kombinasjon, siden gjennomføringen sikkert er kobber å den nye pluggen messing.. :confused:

87CFCB2D-B95F-483A-88EC-3E8EEC99898A.jpeg

Hmmm.... En slik bunnplugg er normalt konet, dvs den er tynner i starten av gjengene og blir tykkere etter hvert som du skrur den inn. Dette er gjort for at den skal tette godt. Den rørkoblingen du har funnet er ikke konet. Tror nok at forslaget over med å kjøpe fra FLAK er en bedre løsning.

Bare som et tips

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Ikke noe problem, bare å ta på litt gkemhetape. Den gamle pluggen er nok også i messing, bare at den er litt tæret. Rent bortsett fra det så er messing en kobberlegering, så der er det ingen konflikt. Det du imidlertid må være obs på er tilstanden til de innvendige gjengene. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...