Ole M.P. Startet 4.September.2018 Del på Facebook Startet 4.September.2018 (redigert) Hei Løsnet bunnpluggen og det ødela gjengene nok til at den ikke tar skikkelig nå. Bare glipper, selv med lite moment. Ser for meg ut som om selve bolten er den som må byttes, da gjengene i gjennomføringen ser ut for å væte ok. Noen som vet hvilken dimensjon dette er, å hvem som kan ha slik bolt? Eventuelt: Hva bør en bruke om en bare vil forsegle metall/messing hullet gjennom båten? (Har uansett lensepumpe) mvh Ole Redigert 4.September.2018 av Ole M.P. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 4.September.2018 Del på Facebook Svart 4.September.2018 (redigert) Egentlig har jeg ikke noe godt svar å komme med men i mangel på svar så vil jeg foreslå å ta med pluggen til noen som selger skruer/bolter. Tønsberg Maskinforetning ble min reddning det året jeg ikke fant bunnpluggen min. Følte meg sikkelig dust da jeg spurte etter bunnplugg og oppga skyvelær målet på hullet i ca milimeter og siden båten er laget i Usa er det sikkert tommegjenger sa jeg før jeg la til at de var temmelig grove til å være gjenger. Utrolig nok for meg fikk jeg med rett bunnplugg på første forsøk. Det er derfor jeg er glad i faghandlere og ikke fjortiser på BT når man selv er på tynn is, Redigert 4.September.2018 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 4.September.2018 Del på Facebook Svart 4.September.2018 (redigert) 1 minute ago, pipe said: Dobbelt post Redigert 4.September.2018 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 4.September.2018 Del på Facebook Svart 4.September.2018 Nå trenger du ikke reise fra Stavanger til Tønsberg for å finne en maskinforretning, det finner du sikkert i Stavanger også Hos en "god, gammeldags" maskinforretning finner du sikkert en bolt som passer. Når det er sagt finner du eksempler på lenseplugger her: https://www.flak.no/produkter/vvs-og-lenseutstyr/skroggjennomfoeringer/lenseplugg-messing-syrefast-pH1024521 og her: https://www.flak.no/produkter/vvs-og-lenseutstyr/skroggjennomfoeringer/lenseplugg-messing--med-gjengestopper-p1024526 Forhandlere finner du over hele landet, og her er en liste over forhandlere i Rogaland: https://www.flak.no/dealer/11 Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
LuckyFalls Svart 5.September.2018 Del på Facebook Svart 5.September.2018 Du kan evt. bare erstatte denne med en ekspansjons-plugg i gummi. Da blir det også enklere å ta den ut. Sitér dette innlegget Link to post
Ole M.P. Svart 5.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.September.2018 Takk for svar folkens Jeg dro Maritim i Stavanger å de var veldig behjelpelige tross de ikke hadde slik plugg. Men, hos rørleggerforerningen ikke langt fra, plukket de den bare rett ut av stativet Håper bare ikke kobber og messing er dårlig kombinasjon, siden gjennomføringen sikkert er kobber å den nye pluggen messing.. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 5.September.2018 Del på Facebook Svart 5.September.2018 Hmmm.... En slik bunnplugg er normalt konet, dvs den er tynner i starten av gjengene og blir tykkere etter hvert som du skrur den inn. Dette er gjort for at den skal tette godt. Den rørkoblingen du har funnet er ikke konet. Tror nok at forslaget over med å kjøpe fra FLAK er en bedre løsning. Bare som et tips Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Komodo Svart 5.September.2018 Del på Facebook Svart 5.September.2018 Ikke noe problem, bare å ta på litt gkemhetape. Den gamle pluggen er nok også i messing, bare at den er litt tæret. Rent bortsett fra det så er messing en kobberlegering, så der er det ingen konflikt. Det du imidlertid må være obs på er tilstanden til de innvendige gjengene. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Ole M.P. Svart 5.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.September.2018 Ja jeg tenkte å sjekke at den tar skikkelig tak, altså at de innvendige gjengene er gode, for så å bruke gjengeteip. Det anbefalte også rørleggeren. Blir det problem tenker jeg å fylle igjen hullet med silikon fra utsiden Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 5.September.2018 Del på Facebook Svart 5.September.2018 (redigert) 28 minutes ago, Ole M.P. said: Blir det problem tenker jeg å fylle igjen hullet med silikon fra utsiden Dårlig løsning når det finnes universale ekspansjonsplugger i gummi som er laget for det. Fåes kjøpt der man handler båtting. Redigert 5.September.2018 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ole M.P. Svart 5.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.September.2018 Kun på nett i den dimensjonen. Kr. 98,- om jeg ikke husker feil, + ca. 120,- i frakt. Valgte derfor en til Kr. 45,- som allerede nå i kveld står i båten Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 5.September.2018 Del på Facebook Svart 5.September.2018 Silikonløsningen bør du slå fra deg. Er bosset også gåent er det som regel grei skuring å skifte det også. Det sitter vel bare med to eller tre skruer? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Ole M.P. Svart 6.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2018 Jo, men så lenge dette fungerte så greit ønsker jeg ikke å ta ut gjennomføringen som går gjennom mellomskrågene, å risikere at det kan komme vann inn i mellom skrågene.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.