Jump to content

Erfaring med utleie..?

R.O

Recommended Posts

Jeg kikket litt på leiebåter i sommer, ville prøve ut konseptet "større" båt. Dvs større enn hva vi hadde. Båter på rundt 30 fot ble leid ut for 20.000kr i uken. Så bla. en eldre (12-14år) gammel Scand 29 som var utleid 6-7 uker i sommer. Det blir et pent tilskudd i båtregnskapet.

Jeg leide så selv en båt etter fellesferien. Båten ble pent brukt, og levert tilbake i samme stand, og betraktelig bedre rengjort. Så det var god butikk for utleier. Han hadde derimot hatt en litt dårligere erfaring med en leietaker tidligere på sommeren, en 19åring som hadde kjørt i stykker drevet for 80.000kr - noe som gikk på forsikringen.

Med tanke på hvor mange båter som ligger stille, og prisen for en ukes leie, så er det overaskende få båter som leies ut. Jeg er selv skeptisk til å leie ut egen båt, man hva er erfaringen her på blant båtfolket. Et enkelt tilskudd til båtøkonomien, eller en risikabel øvelse med påfølgende plunder, heft og irritasjon...?

Tror jeg leste en artikkel i E24(?) i sommer om "airbnb" konsept for båter, eller et timeshare konsept med kun én eier. Var noen spekulanter som mente det ville komme til Norge etter hvert. Men at vi trolig måtte bli vane med konseptet innen bilverden (altså dele biler). NB! Tas med en klype salt.

Jeg har leid ut noen år, men kun enkle greie båter under 100 000,-. De aller fleste leieforhold går greit, men har også opplevd en del leietakere jeg aldri kommer å leie ut igjen til. Har imidlertid aldri hatt noe skader eller ekstra utlegg pga dette, så det har vært grei butikk. I dag leier jeg kun ut en Hansvik 16 fots båt, men leieinntektene ved moderat utleie dekker fint alle kostnadene ved båthold samt nedbetaler båten i løpet av 5-6 år.  Jeg hadde vært skeptisk til å leie ut dyre og mer kompliserte båter til folk jeg ikke stolte 100 % på. Så er spørsmålet hvor mye man kan sjekke i forkant. Jeg har som krav at de har brukt båt før samt har båtførerprøven. 

Folk behandler ofte ting de eier selv dårlig, når de leier er ofte frekvensen enda høyere

uansett hva som skjer på en båt, er det stortsett ekstremt dyrt. 

2 nye drev på gamle båten var fort 150, med rabatt og det er bare noen hopp i bølger uten å throttle ned som skal til, ikke mer. 

Leier mye båt selv i utlandet, og utleiebåter som er 3 år, det er slitne greier. Da fungerer særs lite av seil, rigging, jollemotorer, jolle, justerbare bord, herpa luker, batteribanker, kjøleskap osv. De aller fleste har også skader på skrog av større art. 

Når vi leier nå ser vi på båter som helst er max 1år, eller 2 om de er velholdt. 

Edited by andersb (see edit history)

Båt er sjansespill nok når en bruker den selv, blir ikke bedre ved at fremmede skal bruke det.

Når det gjelder forsikring, dekker den skader på båte når du leier den ut? Det det bør man ihvertfall sjekke ut FØR man setter igang.

At det gir et pent bidrag,kan så være.

For min del er sommeren for kort til at andre skal bruke båten min. Og når jeg skal utpå, skal den være iorden og ikke være på verksted for å reparere noe som andre har ødelagt ( vi vet vel alle hvor god tid båtverkstedene har på sommeren, og hvor "bra" arbeid de gjør)

Jeg vil påstå at hvis man må leie ut båten for å dekke utgiftene, må man kjøpe en billigere båt.

Hva gjør man de årene det er drittsommer, ingen leier, båten ligger allikevel å koster penger.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Guest Avmønstret#
andersb skrev for 3 timer siden:

Folk behandler ofte ting de eier selv dårlig, når de leier er ofte frekvensen enda høyere

Og en del leier for å "prøve ut" en nyt båttype osv. Når en da feks kjører en "halvgammel" Volvo Penta i seilbåten som om det var en påhengsmotor, dvs full guffe fremover, full guffe bakover og kun to hastigheter, dvs av eller max, ja da kan det bli dyrt for utleier. Kjenner en som leide ut seilbåten sin noen ganger hel til overnevnte gjeng leide den og sørget for at det måtte motorbytte til. 

Ble ikke noe mer utleie etter det. 

Det er noe der, gammel båt trenger en viss "omsorg og tekke", det har neppe en som leier båt. Dermed er det uaktuelt å leie den ut.

En ny(ere) båt er grei å kjøre, men dyr å reparere, dessuten vil du ikke at andre skal lage riper/småskader på den. Dermed er det uaktuelt å leie den ut.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Greit nok på småbåter tenker jeg.

om man kjøper båt til 50-100000 med påhengsmotor og får kanskje 1000kr/døgnet så kan vel båten i teorien være nedbetalt etter en sesong med mye utleie.. smart måte å få råd til båt på.

jeg liker ikke tanken på at noen skulle leid båten min nå. Men en enkel skjærgårdsjeep kunne kanskje ha funket

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Disse svarene forklarer vel hvorfor Nabobåt ikke tok av. Jeg deler forøvrig mange av de ovennevnte synspunkter. Urolig mange båter ligger ubrukt på fine dager/uker i Norge, det tilsier at det skulle vært et stort leie marked. Men så forklarer vel innspillen her hvorfor det ikke er det...:)

Guest Avmønstret#

Ett annet element er det at jeg faktisk ville grue meg for å leie båt/bil fra en privatperson fremfor ett firma med "en flåte" av "fartøy" til utleie. 

En vet jo akkurat hvor mye plunder og heft det blir for eier om det skjer noe, med ett selskap så er det ikke personlig og de er proffe på å håndtere "uhell", og vet også å få dekket opp for skadene med god margin. 

For noen er bil lidenskap, men for de aller fleste er det en hygienefaktor. Det er noe man er nødt til å ha. For de fleste er båt en hobby, eller et form for fristed/fritidsaktivitet selv om den om så ligger på land. Det tror jeg også er en grunn til at Nabobåt ikke blir utbredt.

En bekjent av meg leide båt i sommer. Ikke båtvant men flink og herjet ikke.med båten. Men det er ikke til å.komme fra at motor og drev får kjørt seg mye hardere enn i egen båt. Kald motor og direkte til100% prosent belastning. Null nedkjøring før motor ble skrudd av. Bølge i 25 knop? Tåler vel det? Marginene man tar blir nok bevisst/ubevisst mye mindre enn om man eier selv og skal dekke morroa selv. Jeg tror også det er tilnærmet umulig å "lese" personen som leier fordi det handler ikke om vond vilje, det handler om at vi er forskjellige og har forskjellig oppfatning av ting. Da jeg prøvde å spørre om ikke diesel turboen burde ha noen minutter på tomgang for å få kjølt seg ned, så var tilbakemeldingen at det er mange år siden det ble vanlig med integrert etterkjøling. Dette var altså på en 20 år gammel motor. Ikke vet jeg, men på egen motor så hadde jeg iallefall visst.