Jump to content

Evinrude G2 - etterfylle eller bytte av gearolje - erfaringer?

John_Kr

Recommended Posts

Evinrude G2 - serviceinterval 5 år eller 500 timer.

Jeg har en 2018 modell av G2 som har kun gått noen få timer, i manualen til motoren står det at man skal årlig sjekke reservoaret for gearolje for riktig nivå og renhet på oljen. Urenheter kan være vann (melkehvit) eller mørke skygger. Nå er det slik at jeg har alt for lavt oljenivå samt at jeg har mørke/svarte pertier i olje. Saken er sendt videre i Evinrude systeme for å finne ut hva de gjør, jeg har stor tro på at de kommer med en god løsning. I mellomtiden har jeg forsøkt å søke litt om dette i amerikanske forum uten å finne så veldig mye informasjon, men jeg finner at flere opplever lavt oljenivå med dertil utfordringer med å få etterfylt  olje. En av prosedyrene er å ta av slangen på reservoaret og etterfylle med ei lita legesprøyte, men slik jeg oppfatter det så tar denne prosedyren evigheter. Noen har sågar tappet av all olje og fått problemer med å få inn ny olje. Dersom man pumper oljen for raskt inn så medfører det luftbobler og deretter for lavt oljenivå.

Spørsmålet her inn er om noen har byttet gearolje på G2 motoren og om dere har fått problemer? Jeg ser for meg at jeg kommer til å få en melding om å bytte olje.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Hei.Det normale på alle andre påhengser er å bytte gearolje.Skulle tro det var det samme på din også.

Har aldrig hørt om noen som får problemer av å bytte gearolje heller.

Båt med fjernkontroll

Da har du ikke forstått hva jeg spurte etter. Oljen skal ikke byttes før etter 5 år, for hvert år skal oljen kun sjekkes for unormal farge og nivå. Jeg etterspurt om noen har byttet olje på denne motoren.

HVis jeg var som deg ville jeg ikke gjort noe før du får svar fra importøren. hvis det blir snakk om garanti og lignende er det best å ikke ha ordnet for mye selv. For øvrig har jeg ingen erfaring med oljeskift på G2 modellen.

Kallethekid skrev 46 minutter siden:

HVis jeg var som deg ville jeg ikke gjort noe før du får svar fra importøren. hvis det blir snakk om garanti og lignende er det best å ikke ha ordnet for mye selv. For øvrig har jeg ingen erfaring med oljeskift på G2 modellen.

Helt riktig, kommer ikke til å gjøre noe før jeg får en melding om hva som skal gjøres, men når det er sakt så regner jeg med at meldingen blir oljeskift. Oljeskift på denne motoren gjøres på en helt spesiel måte da den mangler øvre avtappingsskrue og har oljereservoar.

Når det gjelder innleggene til fjorgrynt så oppfatter jeg at vedkommende ikke har satt seg inn i saken og delvis kaprer tråden til noe annet.

Da er det fattet et vedtak;

- Jeg tapper av oljen og får oljen over på en ren beholder, Leverendøren ønsket oljen i retur.

- Inspeksjon og bildetaking av mangnetplugg. Blir den godkjent så blir det å fylle på ny olje.

- Leverandør kommer og fyller på ny olje med egen pumpe.

Bra opplegg

Det vet jeg ikke, men når giroljen er i bruk (omløp) så er vel fargen lik, men når den står en stund så vil den vel danne partier med blank og mørk olje. Men ut fra generelle fargen og status på magnetpluggen så er det ikke noe galt. Du ser fort om det er vann i oljen eller om oljen er brent. Etter min vurdering så tror jeg at det kan være smart å bytte oljen etter første sesong for da får den kjørt seg inn.

Nå gjenstår det å fylle på ny, er et lite trikks det også.

kan det byttes olje med båten på vannet med dette systemet?      Regner med folk som bruker disse motorene kommersielt ikke kjører 5 års skiftintervall..?  :smiley:

(Mener å ha lest at den muligheten fins som opsjon på noen av Verado motorene...?) 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Jeg tror ikke det, da motoren må stå verikalt når du tapper av og fyller olje. Skifteintervallene er vel testet og testet, men årsaken til at vi bytter nå var på mistanke at noe var galt da årlig inspeksjon feilet. I manualen skulle man sjekke for riktig oljenivå og skygger/ skyer (clouds) i oljen, så begge sjekkpunktene feilet. Vi hadde ingen andre indikasjon på at noe var galt, vi bytter olje kun for å sjekke magnetplugg og generell farge på oljen, alt ser bra ut. Har man hatt konvensjonell undervannshus så har man kjørt som ingenting har skjedd.