Jump to content

GSM-alarm reddet båten i natt.


Bryant

Recommended Posts

I natt klokka 02.10 skjedde det som jeg hadde fryktet og som hadde motivert mitt alarmkjøp. SMS fra min GSM-Alarm kjøpt på Clas Ohlson gikk inn på familiens tre mobiltelefoner og varslet "Båtalarm - Innbrudd i båt" !

 

En person hadde åpnet kalesjen og gått ned i båten. Kontaktmatte i cockpit har utløst alarm og sirene. Nabo til båthavna hadde våknet og forteller om en forskrekket mann med helhjelmen halveis på hodet som hadde beinflydd over brygga og hentet sin motorsykkel som han hadde gjemt i skogen, for så å løpe videre bort fra havna med mc`n ved siden. Sirenen på 120 decibel hadde jeg montert slik at den ikke skulle bli funnet men samtidig har fri lyd ut av båten. Den skremte nok vannet av ham.

 

Båten ligger i en liten båthavn som er ubevoktet. Men havna er i ett boligstrøk og båten er synlig fra hus som ligger nær.

 

Når jeg inspiserer båten er kun kalesjen åpnet foran og det er ingen andre skader. Det var første gang alarmen utløste. Har aldri hatt en falsk alarm og bruker kun magnetkontakter og kontaktmatte. Andre innbruddsensorer har vist seg ubrukelige i båt på grunn av høy feilmargin.

 

Har i forumet lest om de mange såkalte "proffe" båttyvene som overlister slike alarmer. Men slik er nå ikke virkeligheten. Denne reddet meg fra båtløs tilværelse og jeg har nå tjent inn alarmkostnaden mange ganger i form av egenandel ved forsikringsskade. Innbruddsforsøket er anmeldt, men det gjenstår å se om personen er kjent for politiet. Jeg mistenker også at slike personer stjeler båt på bestilling for andre som ikke risikerer å gjøre jobben selv. Om heleren er proff betyr ikke at selve tyven er det.

 

Jeg må si jeg føler meg utrolig heldig akkurat nå og priser meg lykkelig over at jeg tok meg kostnaden og bryet med å montere denne velfungerende alarmen.

Link to post
Share on other sites

Har i forumet lest om de mange såkalte "proffe" båttyvene som overlister slike alarmer. Men slik er nå ikke virkeligheten.

<{POST_SNAPBACK}>

Jo, dessverre er virkeligheten slik dersom noen virkelig vil stjele båten din.

http://www.tyvstop.dk/nextved-h%C3%A5ndhol...idde-p-490.html

Dette danske firmaet selger både GSM-alarmer og jammere for å stoppe dem.

Jeg tror det er i Stavangerområdet en skole har installert en slik stor "killer" for å umuligjøre SMS i timene. Alt du ser i displayet er "Intet nett".

En slik "killer" vil stoppe GSM-alarmer i en hel båthavn.

Har mer tro på mye bråk og blink.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Jo, dessverre er virkeligheten slik dersom noen virkelig vil stjele båten din.

http://www.tyvstop.dk/nextved-h%C3%A5ndhol...idde-p-490.html

Heisann! Linken viser at hjemmealarmer.dk selger identisk lik alarm som min til over dobbelt pris av Clas Ohlson! Morsomt å se at det er skikkelige saker jeg har kjøpt.. . :smiley: Men linken til produktet du nevner fungerer ikke.

 

Har mer tro på mye bråk og blink.

I natt var det nettopp sirene som skremte vekk tyven. JEG er ikke i tvil om at båten min ville "virkelig" blitt stjålet i natt uten alarm og jeg fikk også varsel på sms slik at jeg raskt var i båten og fikk sikret verdier og inspisert skade.

 

At kino og skole installerer gsm blokkere er kjent. De produserers av bl.a store merker som Samsung og LG. Men at tyver går rundt med effektive og kraftige blokkere som krever installasjon og nettstrøm er vel lite sansynelig? Små bærbare blokkere med liten og tvilsom effekt kjøpt på postorde fra utlandet får så være. De fungerer kanskje ikke heller?

 

Alarmen min fungerte ihvertfall perfekt denne gangen.

Redigert av Anesthesis (see edit history)
Link to post
Share on other sites

At kino og skole installerer gsm blokkere er kjent. De produserers av bl.a store merker som Samsung og LG. Men at tyver går rundt med effektive og kraftige blokkere som krever installasjon og nettstrøm er vel lite sansynelig? Små bærbare blokkere med liten og tvilsom effekt kjøpt på postorde fra utlandet får så være. De fungerer kanskje ikke heller?

 

<{POST_SNAPBACK}>

Misforstå meg rett.

Jeg er bare glad på dine vegne for at du berget båten din, og at systemet ditt virket.

Men en slik blokker behøver ikke være stor og tung. Telefona di sender med 700 mW (sånn ca), og har ganske god rekkevidde.

Det jeg prøver å hevde, er at å bare basere seg på GSM er falsk trygghet. Tyven vil være vekk før du rekker å komme deg til båten. At han gikk med helhjelm viser jo at han godt kjente til mobilkameratet til Nokia o.l.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Enig. Tror jeg skal ha en slik til vinteren. Hvordan er antenna? Liten pisk som kan stå innendørs?

<{POST_SNAPBACK}>

En boks - enkelt og greit. Den gamel typen er ca 7 cm bred, 2 cm dyp og 15 cm høy - samt en ca 10 cm pisk på toppen. Festes med dobbelsidig borrelås. Nyere utgave (som har litt dårligere rekkevidde) er på størrelse med en fyrstikkekske med peisfyrstikker - antar ca 5x10 cm (bxh)

 

Koster ca 2500 kr i innkjpp og 149 kr/mnd i abonnement - men det inkluderer 2 timers søk med fly om nødvendig. Samt mobilsporing ved Drøbak - dvs at man får beskjed på sms om båten passerer Drøbak. Batteri byttes 1gang pr år.

 

Boksen skal plasseres så høyst som mulig - og uten forstyrrelse fra andre radiosendere. Kanskje inni masta?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Låner denne tråden til en etterlysning av produkt på Claes :

 

Jeg har kjøpt alarm til båten, i den forbindelse må jeg suplere med ting som mangler, og er i den forbindelse på jakt etter (tja, hvordan skal jeg forklare dèt??) "sånn derre duppeditt som blinker i vinduet".

 

Jeg har kikket på nettsidene dems, men finner kun èn fakeblinkegreie som IKKE tilkobles alarmsentralen min. Jeg må mao ha en slik som kan kobles til alarmsentralen min....

 

Noen som kan klare å finne denne saken til meg ?????

Link to post
Share on other sites

Godt noe funker...

Nå er det vel slik at de fleste innbrudd i båt og bil er rene inn/ut operasjoner. De kommer for å ta lett omsettelig "løsøre" som stereoer tv'er og annet kjekt man måtte ha liggende... For å få jaget disse på "dør" holder det stort sett med et alarm klistremerke :wink: , men litt lyd er jo ikke å forakte...

Det største problemet disse forårsaker er ødeleggelser hvis de ikke finner noe... Stjeler en esso lommelykt til 10kr og ødeleger ruter og interiør for 10-15000... (ref mutterns bil)

Jeg mistet i min båt (der alt står åpent for å hindre ødeleggelser) en redningsvest... (må ha sett litt rart ut at en kar kommer gående midt på natta i redningsvest :lol: )

De skal være glad vi ikke har lover som i florida (skyt først, spør en annen gang hvis du gidder...)

Redigert av `Laffen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har kjøpt alarm til båten, i den forbindelse må jeg suplere med ting som mangler, og er i den forbindelse på jakt etter (tja, hvordan skal jeg forklare dèt??) "sånn derre duppeditt som blinker i vinduet".

 

Noen som kan klare å finne denne saken til meg ?????

Hmm, ingen som aner hvor i sortimentet jeg finner den ? Skulle så gjerne ha fått bestilt en del varer derfra i kveld......

Link to post
Share on other sites

Jens_P, den virker forsåvidt grei den, men det aller beste ville jo vært om jeg fikk tak i en som kunne tilkobles sentralen min, slik at jeg kan se at den er avslått når jeg går inn i båten istedet for å sette igang "hyleren"....

 

Forøvrig drømmer den ene guttungen at jeg skal koble fjernkontrollen til lanternene slik at man har assosiasjoner til en bil, blir ikke det vel litt harry ????? (Faktisk er instruksjonsmanualen slik at alarmen kobles mot dem...)

Link to post
Share on other sites

Sorry. Alarm duppedingser er en av favorittene når jeg scanner kataloger, men til dags dato har jeg ikke sett en slik blinkeindikator solgt som løsøre. Jeg trodde dette var noe som fulgte med anlegget jeg, og følger det ikke med, har man ergo ikke slik blinkeindikator heller i vinduet. Er det ikke så enkelt? Så da må du i tilfelle konstruere noe selv. F.eks. ved å kjøpe en slik fake og forsyne den med spenning fra alarmenheten slik at den blinker kun når enheten er aktivert. Går ikke det da?

Link to post
Share on other sites

Jens_P, den virker forsåvidt grei den, men det aller beste ville jo vært om jeg fikk tak i en som kunne tilkobles sentralen min, slik at jeg kan se at den er avslått når jeg går inn i båten istedet for å sette igang "hyleren"....

 

Forøvrig drømmer den ene guttungen at jeg skal koble fjernkontrollen til lanternene slik at man har assosiasjoner til en bil, blir ikke det vel litt harry ????? (Faktisk er instruksjonsmanualen slik at alarmen kobles mot dem...)

Hehe...blunker i lanternene og uler litt i hornet

Morsomt da

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker en slik "narrealarm" som indikasjon på om alarmen er tilkoplet eller ikke. Denne er koplet paralellt med spenningstilførselen til alarmen, slik at begge slås av og på via en liten bryter som er skjult. Alternativt kan en liten lysdiode med en motstand på ca 1,2 kohm i serie gjøre samme jobben.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...