Jump to content

Første seiltur i nyinnkjøpt båt!

Dufour1800

Recommended Posts

Tenkte jeg bare ville dele litt fra min aller første seiltur:

I går tok jeg med to kamerater ut på min første tur ut fra havna i min nyinnkjøpte Dufour.

Vi putret på motor ut fra havna til litt mer åpent farvann og bestemte oss for å prøve å heise seil. Det var ikke noe særlig vind(3-4 sekundmeter) noe jeg bare tenkte var positivt første tur ut. Ingen av oss har noe særlig erfaring, men vi tenkte at vi lærer best av å prøve. Vi dro av seiltrekket, dro i fallet til storseilet og vipps så seilet vi!!

Det gikk en gledesrus gjennom kroppen idet jeg skrudde av motoren og vinden skjøv oss sakte, men sikkert fremover. Jeg lekte meg litt med vinden i storseilet en liten stund for å få følelsen av båten og manøvrering av den. 

Så bestemte vi oss for å rulle ut Genoaen. (Jeg skjønte fort bestefar sitt råd om rulleforseil. Så utrolig lettvint!:)) Seilet rullet ut og vi lå jevnt i 6 knop ut i «det åpne» før vi seilet inn mot Hankøsundet hvor vi ble for natten. For en fantastisk følelse!!

Stod opp idag til en god del mer vind. 8-9 sekundmeter) og en del sjø. Tenkte først at det var mye vind til at jeg følte meg komfortabel, men jeg tenkte samtidig at jeg tross alt har kjøpt meg seilbåt;) 

Overmodigheten vant og vi heiste igjen både storseil og Genoa og jeg skal innrømme jeg fikk kjenne litt mer på det med en gang. Vi la oss inn not vinden, båten bikket over og vi suste opp i 7,5knop. Man måtte jobbe for å manøvrere og jeg skal innrømme at jeg ble litt stresset en periode. Jeg har kjørt mye motorbåt hele livet, men har ikke ligget skjevt i en seilbåt før. Etter en stund tok valgte jeg å rulle inn Genoaen og vi kjørte på storseilet tilbake til havna. 

Det var først når jeg kom hjem at det sank inn at jeg faktisk har vært på min første seiltur noen gang og det i egen båt:):) Jeg har MYE og lære og gleder meg allerede til tiden fremover!!

Så forresten at noen slidere til storseilet var knekt på nedre halvdel idag, så disse må jeg bytte i morgen. Syntes seilet fikk litt vel stor «mage» på vei til havna igjen;) 

Marius

Legger ved noen bilder fra snaprullen:

4CD5917D-D754-47EB-9B60-CEE8666FAF64.png.5e6d622ecc74337dcde46a7ec460d3b5.png45539A12-54AC-48B0-AFE4-8C3BEDD7D7AB.png.791c43e6f116b8dead854c499e0751d6.png2B110949-0CFF-4314-BAB1-C05951E02FBD.png.aa814c3c1acadeb32f90c208ed2a2214.png7B679FB5-FA01-448A-8BB6-A4327686247B.png.0833dde59d4d3fb87cf19e7639190db8.png

Redigert av Dufour1800 (see edit history)

Gratulerer!  Høres ut som en god start og at dere har gjort ganske mye riktig når dere gjør 6 knop i tre-fire sekundmeter.  Noe av gleden med å ha en ikke altfor stor seilbåt er at 6 knop føles som om det går fort. Fortell gjerne mer om fortsettelsen, og ikke nøl med å spørre om det du måtte lure på her. Du får sikkert svar. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...