Jump to content

Slutt på biltema bunnstoff?

Knallipadden

Recommended Posts

Ser at mange biltema butikker er tom for bunnstoff. De har vært det i noen uker. Jeg har forsøkt å få tak i et lite spann til å flikke på jollen, men nytteløst. Har det skjedd noe i forhold til godkjenning? 

Hjelper ikke meg når det er på feil side av landet. De fleste varehus er utsolgt. Det bunnstoffet som er mest igjen av er sort I 0.75 liter. Der er det 18 av 64 varehus som har inne. Ellers har bare 10 varehus rød i 0.75, 2 liter er tomt over alt. 

On 9/8/2018 at 12:21 PM, Knallipadden said:

Ser at mange biltema butikker er tom for bunnstoff. De har vært det i noen uker. Jeg har forsøkt å få tak i et lite spann til å flikke på jollen, men nytteløst. Har det skjedd noe i forhold til godkjenning? 

Problemet er kanskje bare at det ikke er sesong for båtpuss akkurat nå . . .?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

fjordgrynt skrev 35 minutter siden:

Trodde ikke bunnstoff var sesongvare - slik som snøfresere og badedyr. Men kanskje det er det på Biltema ?

Stort sett er det vel en sesong vare. Vil vel tro at 98% av båteierne stoffer båten i løpet av våren, her i landet. Er nok ikke stort salg av bunnstoff midt på vinteren?:wink:

Kjøp et annet merke da vel! De går fint overens, og Biltema sitt er uansett et av dyreste på markedet pr kvadratmeter. Andre merkerkan strekkes mye lengre, og det er en stor fordel

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg brukte Biltema hvit i fjor, men i år var det umulig å oppdrive heromkring ihvertfall, er 3 BT-butikker rundt Trondheim og ingen hadde noe utvalg. Endte opp med Jotun Nonstop Supreme, er vel minst dobbelt så dyrt og overbeviser foreløpig ikke vs BT.

mvh, Arne
www.tiarora.no

Det er gjerne sesongvare, men jeg har aldri opplevd å komme på biltema butikk og se at det er tomt over alt nesten. Forskjellen på vår sesongen og nå er vel bare at de ikke trenger å bestille inn like mye varer. Biltema har en egen båt avdeling som selger de samme varene hele året. 

Fant denne tråden nå: https://baatplassen.no/i/topic/143815-biltema-bunnstoff-trukket-tilbake-fra-markedet/?tab=comments#comment-2051082

Noen som vet mer? 

Edited by Knallipadden (see edit history)
Arne Henriksen skrev 30 minutter siden:

Jeg brukte Biltema hvit i fjor, men i år var det umulig å oppdrive heromkring ihvertfall, er 3 BT-butikker rundt Trondheim og ingen hadde noe utvalg. Endte opp med Jotun Nonstop Supreme, er vel minst dobbelt så dyrt og overbeviser foreløpig ikke vs BT.

Ja, men etter reklamen så skal den vel vare dobbelt så lenge. Det var faktisk en test for et par år siden hvor bt sin dekket mye dårligere en de andre. Selv om den var billigst i innkjøp så var den ikke billigst etter ferdigsmurt båt. 

Fant denne tråden nå. 

Noen som vet mer om dette? Selv er jeg veldig fornøyd med biltema sitt bunnstoff. Ser at i ulike tester er det 50/50 av negative og positive tilbakemeldinger. Det er vel kanskje umulig å rekonstruere alle forhold i en og samme test. 

14 hours ago, Arne Henriksen said:

To lag Jotun Suprime er for dem som skal ha båten opp annet hvert år. Jeg har kjempegod erfaring hittil på plastbåten (Saowanee).  Men det er bortkastete penger dersom du tar opp båten hver høst. På tresnekka Tora bruker jeg derfor vanlig Jotun bunnstoff og bare flekker etter behov.

Edited by NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

On 9/10/2018 at 10:19 PM, Kjellg said:

Ja, men etter reklamen så skal den vel vare dobbelt så lenge. Det var faktisk en test for et par år siden hvor bt sin dekket mye dårligere en de andre. Selv om den var billigst i innkjøp så var den ikke billigst etter ferdigsmurt båt. 

Nå husker jeg ikke nøyaktig hvor mye jeg brukte i 2017 men gikk da fra svart Jotun Nonstop Supreme til hvit BT og det var ikke spesielt krevende å få dekning. Var også greit fornøyd med hvor mye det var grodd i sommer så det ville blitt BT på nytt om det var mulig å oppdrive.

Nonstop'en var blitt ganske brunt på roret nå etter et par måneder i sjøen, så vi får se når våren kommer hvordan dette har fungert. Frykter at de selvpolerende egenskapene ikke får full virkning når båtfarten ikke overstiger 6-7 knop, hverken på BT eller Jotun.

Det eneste jeg vel er sikker på er at den nye biocidvenlige greia neppe er en forbedring for annet enn smådyra i havet.

Edited by Arne Henriksen (see edit history)

mvh, Arne
www.tiarora.no

jørn skrev On ‎11‎.‎09‎.‎2018 at 11.12:

Svar fra Biltema;

Ny biocidfri bunnstoff kommer til Norge først til våren 2019.

Biocidfri bunnstoff?. Kan like godt bruker Drygolin.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

fjordgrynt skrev for 5 timer siden:

Det ser ut som dette med bunnstoff er mer komplisert enn man skulle tro. Og svaret fra Biltema som Jørn refererer til, antyder at det bare vil bli biocidfri bunnmaling å få tak i fra neste år. Google har ikke kommet opp med noe som tilsier et forbud mot kobber i bunnstoff fra neste år - men det er muligens en godt bevart hemmelighet for å hindre hamstring ?

Jeg sendte en Mail til de som importerer International prudukter som jeg bruker,  ang dette. 

De svarte at det kommer til å komme nye direktiver men at dette ligger noen år fram i tid på deres produkter, så da slipper en foreløpig og hamstre :)