Jump to content

Oppgradering av utlufting til septiktank

PiperBill

Recommended Posts

Elendig utlufting på septiktanken på min 98 Baltic gjør at jeg tør ikke bruker tømmestasjoner med vakuum tømming. Det går bare en tynn slange fra toppen av tanken og ut gjennom skroget. Da har jeg tenkt å legge opp en ekstra utlufting fra en av rørstussene på toppen av septikktanken. Spørsmålet er om slangen må gå til et skrog gjennomføring eller om jeg kan koble den til et kullfilter (eller annen type filter) som monteres under dørken. Så sliper jeg og borre enda et hull i skroget.

Nåværende utlufting

luft.jpg

Koble på ekstra utlufting her.

tank.jpg

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Har du plass ril å komme til for å bore hull til en "Tank Saver", vill jeg heller blendet den tynne luftingen, og boret et hull for en stuss for minst 25mm lufteslange. Utløpet gjennom skutesiden kunne du da øket slik at det passer for en 25mm slange. Da får du nok luft inn, ikke bare ved tømming, men generelt ekstra luft inn til tanken slik at de "snille" bakteriene på tanken, de som trenger oksygen og ikke lager lukt får gode livsforhold for å bryte ned dritten.

Lars H.

(selvoppnevnt drittunge)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Kommer fint til tanken for å lage hull til Tank Saver. Ja det er en sil akkurat som på utlufting til diesel tankene men jeg tviler på om det er nokk å bare fjerne den.  Jeg tror jeg komme til å bytte ut gjennomføringen der med en på 20mm og lage ny utlufting til tanken den veien. Pluss at jeg montere Tank Saver. Er ikke plaget av vond lukt men det er det med vakuum tømming som er et potensielt problem.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Jeg oppgraderte til 19mm (3/4») hele veien fra tank til ny skroggjennomføring i kompositt.

Den gassen (svovel) som oppstår i septiktank er ikke bare «vond lukt», men også svært aggressiv korrosiv; og tærer på de fleste metaller.

Jeg droppet sil, nettopp av den grunn at det ikke skal gå tett. 

Jeg bruker også luftehullet til å spyle litt vann inn i når jeg er på tømmestasjon, slik at jeg får rensket litt ekstra i tanken ved tømming. (Nei, jeg putter ikke slangen inn i hullet, men spyler lett inn noen få liter på en meters avstand). 

Jeg støtter forøvrig @Lars H. sitt poeng med oksygen til aerobe bakterier for å redusere uønsket odør.

Redigert av Familiesnekke (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...