Jump to content

Opplag av Maxi 77 seilbåt

Nidelvenpåhavet

Recommended Posts

Hei,

jeg kjøpte tidligere i år en Maxi 77 seilbåt (25 fot). Nå er det straks på tide med vinteropplagring av denne. Håper å få noen tips i forhold til dette. Hva for noe type støtter/bukker bør jeg ha (høyde/type osv)? Bør jeg rigge ned eller er ikke dette nødvendig?

håper å få noen gode råd og tips her:)

Kan hende at båthavna di har krybber til utlån. Mulig de også har synspunkter på om du skal rigge ned eller ikke. Personlig ville jeg rigget ned; det er veldig enkelt på en Maxi 77 (har hatt en sånn sjøl).

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Siden det er en nyinnkjøpt båt, kan det være lurt å ta ned masten for å inspisere alt på riggen, men det er jo litt jobb. Det finnes flere type krybber for seilbåter, har selv en slik: https://www.finn.no/127658474 Den fungerer greit men du må være minst to personer i tillegg til kranfører når du skal plassere båten. Kranfører må plassere og holde båten så den hviler på kjølen før du setter støttene inntil, finner riktig høyde og strammer opp med strekkfiskene. Tar litt tid. Jeg ville også ha satt på noen spennbånd mellom fremre og bakre støtte på hver side som staviliserer støttene i båtens lengderetning. 

Edited by Krimart (see edit history)

Takk for mange gode svar. I havnen det er aktuelt å ta den opp i er det fullt mulig å beholde masten oppe. Jeg tror jeg går får dette. Jeg er fortsatt litt usikker på hvilke typer bukker jeg skal velge. 

Guest Avmønstret#

Første år med "ny" båt, som jo har en del år på nakken.  Da er det enkelt, du tar ned riggen. 

Det er ikke mas og ekstra- arbeid. Det er en god anledning til å inspisere riggen på din nye båt så du vet at du har en sikker og grei båt som du kan bruke uten noen engstelse. 

Du lærer mye om oppsettet av riggen din ved å ta den ned og montere den opp. 

Du sparer kolossalt mye penger på å kunne fikse småfeil i riggen når du allikevel tar den ned. 

---

Det er garantert "noe" i riggen din som bør etterses akkurat nå. Det er garantert "noe" som du bør vurdere å bytte som ikke koster mange kroner, men som potensielt kan hindre en større skade/katastrofe når du skal ut og seile neste sommer. 

Du får bedre trim på riggen, lærer å "sette" riggen osv til våren 19 og vil få bedre fart på båten resten av livet ;-)

Og når du føler at du har god kontroll på riggen, ja da kan du la den stå oppe en vinter, og kanskje neste også. Men i høst tar du den ned. 

---

Tar deg maks 30 minutter ekstra, pluss litt etterarbeid når båt og alt er på land. Litt mer når riggen skal opp igjen til våren. 

Så ja, jeg nevnte det kanskje, du tar ned riggen første året med "ny" båt. Enkelt og greit. Alt annet er dumt. 

Vel talt, Pinkvin! 

Jeg har en båt fra 1986 og byttet i vår salingene (pga sprekker i akterkant) og trinsene i alle falluttak (mye slark og slitasje). Det er billig å gjøre forebyggende vedlikehold på riggen, mens det er veldig dyrt å erstatte en brukket mast. 

Edited by HaHa (see edit history)

Må si meg enig med Pinkvin her. Første vinteren med vår Maxi 77 oppdaget vi en stor sprekkdannelse i en av salingshornene. Fikk skiftet dem i løpet av vinteren. Det kunne gitt en stooor overraskelse om vi ikke hadde fanget det inn i tide.

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Guest Avmønstret#

Bygger på egen erfaring her bare så det er sagt ;-) Måtte fikse sprukken mastefot og div på en båt fra 76 hvor riggen "stod så fint så"... ble litt forskrekket når jeg tok den ned. 

Og også nok av små, men viktige ting å gjøre på en rigg på båt fra midten av 80 tallet som jeg tok ned. 

----

Maxi 77 har en, relativt sett, liten og enkel rigg å ta ned. Bare kjekt å få gått ordentlig over første vinteren.