Jump to content

Hvordan rengjøre drev før stoffing?

Campingcruisern

Recommended Posts

Vi har tatt opp båten vår,  en Fjord Weekender 24 fot med Volvo Penta drev før vedlikehold og oppussing i vinter.  I den forbindelse skal vi rengjøre og behandle drevet. Det er diverse skjell og sleipe ulumskheter grodd fast på den som vi har prøvd å vaske og skrape bort. Men noe er fortsatt igjen. Er det noen som har noen gode råd til hvordan man best kan rengjøre drevet? Hva bruker dere for å løsne all dritten som har festet seg i løpet av sommeren?

Og har dere noen gode råd til type drevspray som forhindrer at det gror så mye neste gang?

Og er det som med bunnstoff ellers på båten,  at stoffing bør gjøres på våren?

Edited by Campingcruisern (see edit history)

Saltsyre gjør nok susen. Selv pleide jeg høyttrykksspyle det grøvste (unngå å spyle for nært på slanger og belger) og tatt resten med vannlinjerens. Mener det var Seajet sin jeg brukte. Inneholdt oksalsyre og fikk i alle fall skjell og kalkrester til å ‘koke’ og løsne ganske umiddelbart. Litt aceton for avfetting og så på med ny spray (som ikke virket ??)

Draco24styling skrev On 9.9.2018 at 9.06:

Saltsyre er bra. Løser enkelt opp rur. Jeg har brukt seajet drevspray. Som jeg synes har funka greit 

Samme her. Gjort det med de siste 3 båtene, alle med drev.

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Det er vel bare å stille seg bak de som bruker syre for det er det eneste som fungerer.
Til neste år skal jeg ha ny båt med drev i vannet og av den grunn ønsker jeg å finne noe annet en drevspray.
Drevet på den gamle båten min ser ikke ut i måneskin etter jeg har brukt sort drevspray i årevis.
Nå er jo kjeramisk coting i vinden for bruk på lakk så tenkte jeg skulle prøve med på det til neste år.
Aner ikke om det fungerer men hvis ikke så skal jeg ga blank gjennomsiktig drevspray året etter-

2 minutes ago, pipe said:

Det er vel bare å stille seg bak de som bruker syre for det er det eneste som fungerer.
Til neste år skal jeg ha ny båt med drev i sjøen og av den grunn ønsker jeg å finne noe annet en drevspray.
Drevet på den gamle båten min ser ikke ut i måneskin etter jeg har brukt sort drevspray i årevis.
Nå er jo kjeramisk coting i vinden for bruk på lakk så tenkte jeg skulle prøve meg på det til neste år.
Aner ikke om det fungerer men hvis ikke så for det bli transparang drev spray

Edited by pipe (see edit history)

Jeg bruker også saltsyre til rengjøring. Tar alle bolter ifm demontering av drev og renser med det også. Til storing er Seajet 038 overlegen mot andre. Flere i havna har spurt meg om hva jeg bruker siden deres gror mye mer. De har brukt andre merker. 

pipe skrev for 16 timer siden:

Til neste år skal jeg ha ny båt med drev i vannet og av den grunn ønsker jeg å finne noe annet en drevspray.
Nå er jo kjeramisk coting i vinden for bruk på lakk så tenkte jeg skulle prøve med på det til neste år.
Aner ikke om det fungerer men hvis ikke så skal jeg ga blank gjennomsiktig drevspray året etter-

Jeg har min ute hele året, og bruker Penta Grå Seajet 038 drevspray og har nesten ikke groe. Det er viktig å få på et godt sjikt av stoff. Før påføring bruker jeg å få bort alt av rur med forsiktig høytrykk, og evt. saltsyre. Husk å skylle godt etter bruk av saltsyre. Nå er alt rent og pent. Drevet bør nå slipes lett med vannslipepapir for å sikre god heft. Siste steg før påføring har jeg vasket over hele drevet med rødsprit for å fjerne alt av sliperester, oljerester etc. Med denne fremgangsmetoden har det nesten ikke grodd for meg i en havn som er preget av ganske mye groe forvørig.

Edited by apaul (see edit history)
  • 5 months later...
Campingcruisern skrev On 13.9.2018 at 18.23:

Behandler man med drevspray først på våren kort tid før man skal sjøsette, slik som med vanlig bunnstoff?

Lurer litt på det samme. Første året med drev, dph. 

Hva gjør dere rundt der hvor gummibelgene skal sitte? Maskerer dere rundt eller gjør det ikke noe om det kommer drevspray der også siden gummien vil dekke uansett?

Hva med blank drevspray til propellen, Seajet 038, hvordan bør den påføres? Rengjøre propeller, avfette og så spraye på? 

Jeg har brukt samme oppskrift som nevnt over med saltsyre og SeaJet 038 i grå. Jeg maskerer vaiere og slanger samt belger men har også droppet det tidligere. Syntes det ser finere ut med rene slanger men drevsprayen er fleksibel så det er ikke stress om du dropper maskeringen er min erfaring. 

Jeg rengjør propellene og behandler de ikke med noe. Ett år tok mekanikeren å brukte drevsprayen på propellene, merket ingen forskjell. Så nå rengjør og lett polerer jeg propellene og ikke noe mer. Disse båtene har så høy rotasjon på propellene at det er lite som setter seg på de uansett. 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse