Jump to content

Type presenning til vinterlagring ?


Campingcruisern

Recommended Posts

Jeg lurer på hva slags presenning dere bruker, dere som lagrer båt ute om vinteren? Vi har tatt opp vår Fjord Weekender 24 fot for diverse vedlikehold i løpet av vinteren og tenker få tak i en presenning å ha ha over båten.  

Hvor kraftig må den være? Duger noe sånt som  dette :https://www.felleskjopet.no/butikk/bygg-og-verktoey/emballasje-og-bindeutstyr/presenninger/presenning-100x120m-130gram-50239044/ ?

 

20180905_173301.jpg.aec91e7ddb24908fac411aca146000ba.jpg

 

Link to post
Share on other sites

Campingcruisern skrev for 2 timer siden:

Vi har tatt opp vår Fjord Weekender 24 fot for diverse vedlikehold i løpet av vinteren og tenker få tak i en presenning å ha ha over båten.

 

Kan kanskje være lurt da å kjøpe en gjennomsiktig en?, så får du litt lys inn til arbeidet..

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post
Share on other sites

Hei,  du bør ha tyngst mulig presenning, da holder ting seg på plass når det er mye vind, bruk en pressenning på 450 eller 600 gram, ikke den du linket til.

det er mye irritasjon spart ved å investere i et skikkelig stativ og en tung presenning med innstøpte maljer, utstyret varer nærmest evig også

 

eksempel: https://www.maritim.no/presenning-450g-pvc#.W5TsemI8zYU

Redigert av Janoho (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Båten er 24 fot. Den står som dere kanskje ser på bildet rett ved hus og garasje, så vi vil ha lett tilgang til strøm for belysning fra garasje. Tror kanskje vi kommer til å gå for denne . Båten har en litt bred rekke rundt hele båten, så regner med at vi kommer til å bygge ett slags stativ og legge langs denne  slik at vi får skrå topp slik at snø ikke legger seg og tynger kalesje.
Det er bare snakk om å holde denne vinteren, for ellers ligger båten i en småbåthavn om vinteren.

Redigert av Campingcruisern (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har tidligere brukt 650 g/kvm presenning med lettpresenning på utsiden (blafrer litt - rister snøen av, byttes ofte og er alltid superglatt). Aldri noe trøbbel med det. MEN dette er tungt. Meldte derfor i fjor overgang til 250g/kvm med lettpresenning på utsiden. Gikk helt fint - og veldig mye lettere å hanskes med. Skal ikke undervurderes det heller. For tidlig å sinom jeg får like lite trøbbel som med de tunge.

Link to post
Share on other sites

Rett bed just = Blafring er forferdelig irriterende.

 

Jeg har båten rett ved huset. Kjøpte den tunge presenninger til Biltema i fjor. Har 26", så kjøpte 10 x 6 meter. Veier 40 kg. Anbefales!

 

Ingen blafring. Lå fint i hele vinter. Bør være to personer ved håndtering. Lå den på alene, men best å være to.

 

Har brukt mange billige tynne før, men det er en helt ny verden med tykk presenning.

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Jo tyngre jo bedre. Men en tung og tykk presenning blir tung og stiv og vanskelig å få lagt på. Har selv brukt 2 presenninger med 1 meters overlapp, gjør håndteringen noe enklere

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Ble en ganske tynn presenning fra Europris nå foreløpig. Skal bygge ett stativ rundt langs "ytterdekket" først, og så feste presenning på etterpå. Båten står som sagt rett utenfor husdøra her, så man lett kan følge med og regulerer presenningen. Ser man at det ikke holder, får man oppgradere etter hvert.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...