Jump to content

Kan bensintanken være årsak til at en totakter fusker?

bjornas

Recommended Posts

Hei, trenger litt hjelp fra dere.

Jeg har en totakter som fusker (hørt den før...?). Den har vært til reparasjon 3-4 ganger hos profesjonell mekaniker. Der går den rolig og greit i prøvetank. Forgasser er renset. God og fin sladrestråle. Riktige plugger er satt i. Alt er fint og flott.

Straks jeg skal teste den på sjøen, begynner problemene igjen: Klarer ikke tomgang. Må ha minst halv gass. Når motoren stopper, er det umulig å starte den "på et drag" selv om den er varm. Må til med choke, selv om den har gått lenge... Må "smelle den i gir" på rundt halv gass for å unngå at den kveler seg. Utrolig irriterende.

Jeg HAR skiftet til helt fersk bensin. Prøver nå med superbensin, for å se om det har noen effekt. Jeg har brukt riktig blanding tidligere, rundt 1%, men lurer på om selv det kan være litt for mye av det gode og er nå veldig konservativ med blandingen. Men nå har jeg gått tom for ideer om hva det kan være.

Så er spørsmålet: Er det noen som helt mulighet for at bensintanken selv kan være problemet? Avleiringer inni? At det stigerøret har tettet seg? Eller at bensinslangen er tett på noen måte? (Jeg har hatt trykkluft i slangen, pumpet ut bensin som er inni osv osv.).

Bensintanken og -slangen er jo det eneste som er annerledes enn når motoren er på verkstedet. Men jeg kan ikke skjønne at den skulle være årsak til problemene mine...? Likevel: Første året vi hadde båten, hadde jeg ikke problemer med motoren, og da brukte vi en annen bensintank... Derfor mistanken. Men før jeg raper ut en haug av penger...:

Kan problemet ligge der?

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Hva slags tank er det snakk om? Det kan jo være stigerøret inne i tanken som trekker luft, om det er i plast, for eksempel, Kan være luft blir dratt inn i koblingene på slangen, hvis pakningene er dårlige. Bensinslanger kan kollapse innvendig.  Hva slags bensin og blanding brukte verkstedet da?

Ikke lurt å gi motoren for lite smøring, tror ikke smørebehovet plutselig har blitt så redusert at det som var riktig før plutselig er for mye. Gi  den så mye olje som den skal ha.

Jtk1 skrev for 12 timer siden:

prøv med bensin på en kanne da fks, bare sett en slange oppi der å til motoren så har du evt utelukket tanken din eller bekreftet!

Godt forslag!

Det enkle er ofte det beste, - og enklere og bedre enn dette kan det ikke bli.

5 minutes ago, Jannmar said:

Godt forslag!

Husk på at hvis du setter slangen i ei ny kanne har du fortsatt ikke fjernet muligheten for problemer med slangen. Den kan ha et lite hull og dra luft, for eksempel. Eller være nesten tett av møkk opp gjennom åra.

Bare greit å huske på :)

Jeg hadde akkurat samme symptomer. Hos meg var det avleiring i tanken. Jeg tømte tanken, og skylte den godt i bensin. Kjørte motoren en god stund, for deretter å rense forgasseren skikkelig. På min var det tomgangsdysen som ble tett. 

har også opplevd at tank  / slange kan forårsake slike merkelige problemer. Sist var da jeg monterte en biltema slange - den lakk så mye i koblingene at den ble tatt av igjen med en gang.   

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Veldig mange gode innspill her. Tusen takk!

Var litt usikker på om jeg "turte" å legge ut et problem med et så diffust symptombilde, men nå er jeg gald jeg gjorde det.

Mye som skal testes. Det må imi. bli til helgen.

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

PostIT skrev for 2 timer siden:
Jannmar skrev for 3 timer siden:

Godt forslag!

Husk på at hvis du setter slangen i ei ny kanne har du fortsatt ikke fjernet muligheten for problemer med slangen. Den kan ha et lite hull og dra luft, for eksempel. Eller være nesten tett av møkk opp gjennom åra.

Bare greit å huske på :)

Ser nå at trådstarter brukte en annen slange på verkstedet, så det kan like godt være slangen ja.

Blæra har stått samme vei hele tiden. Men ut fra de svarene dere har gitt meg, er mistanken mot bensintanken.

(Den tanken som fulgte med motoren, lakk. Så fant jeg en bensintank på brygga som tilfeldigvis også var til Tohatsu, og som i tillegg hadde en tankmåler på. Jeg tok denne og har brukt den siden. Men; det kan jo tenkes at forrige eier nettopp hadde kastet denne tanken fordi det var noe rart med den; gått tett e.l.).

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Skal ikke se bort ifra at tidligere eier mente det var søppel av en grunn.

Jeg kjøpte meg akkurat ny tank til påhengeren fordi den forrige var full av masse rart etter årenes løp. Blandt annet en kork-pakning til påfyllingslokket som hadde funnet sin vei ned i bensina og smuldret opp :(

Bare en humrekommentar til bjornas på "en tank som stod på kaien":

Vi er nå mange år tilbake i tid:

En bekjent måtte skifte motor i bilen hans som stod midt inne i byen. Vi stod ute under åpen himmel og jobbet. Ut med den helt utslitte og inn med en overhalt. Hva så med den gamle?

Jo se her sa han: Pakket den pent inn i presenning og merket: Ikke rør, skal brukes".

Dagen etter var den borte vekk gitt!  :saint:

Edited by Gudrun (see edit history)

Mange gode forslag her, og jeg har mer tro på de enn mitt forslag, men jeg nevner det allikevel:

Hvordan står tanken i forhold til motor? Jeg tenker på høyde. Hvis besninpumpen er sliten så vil den ha større problem å løfte bensinen fra en tank som ligger lavt.

Gerhard

om ventilen lekker, så renner jo bensin fra motor og ned på tank slik at slange osv blir tom , da må det pumpes veldig lenge for å få bensin fram dit den skal.  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha