bjornas Startet 9.September.2018 Link til dette innlegget Startet 9.September.2018 Hei, trenger litt hjelp fra dere. Jeg har en totakter som fusker (hørt den før...?). Den har vært til reparasjon 3-4 ganger hos profesjonell mekaniker. Der går den rolig og greit i prøvetank. Forgasser er renset. God og fin sladrestråle. Riktige plugger er satt i. Alt er fint og flott. Straks jeg skal teste den på sjøen, begynner problemene igjen: Klarer ikke tomgang. Må ha minst halv gass. Når motoren stopper, er det umulig å starte den "på et drag" selv om den er varm. Må til med choke, selv om den har gått lenge... Må "smelle den i gir" på rundt halv gass for å unngå at den kveler seg. Utrolig irriterende. Jeg HAR skiftet til helt fersk bensin. Prøver nå med superbensin, for å se om det har noen effekt. Jeg har brukt riktig blanding tidligere, rundt 1%, men lurer på om selv det kan være litt for mye av det gode og er nå veldig konservativ med blandingen. Men nå har jeg gått tom for ideer om hva det kan være. Så er spørsmålet: Er det noen som helt mulighet for at bensintanken selv kan være problemet? Avleiringer inni? At det stigerøret har tettet seg? Eller at bensinslangen er tett på noen måte? (Jeg har hatt trykkluft i slangen, pumpet ut bensin som er inni osv osv.). Bensintanken og -slangen er jo det eneste som er annerledes enn når motoren er på verkstedet. Men jeg kan ikke skjønne at den skulle være årsak til problemene mine...? Likevel: Første året vi hadde båten, hadde jeg ikke problemer med motoren, og da brukte vi en annen bensintank... Derfor mistanken. Men før jeg raper ut en haug av penger...: Kan problemet ligge der? Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Jtk1 Svart 9.September.2018 Link til dette innlegget Svart 9.September.2018 prøv med bensin på en kanne da fks, bare sett en slange oppi der å til motoren så har du evt utelukket tanken din eller bekreftet! Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 9.September.2018 Link til dette innlegget Svart 9.September.2018 Har du god lufting på tanken også? Jeg ville prøvd med annen tank, når det er eneste som er forskjellen fra testkjøring hos verksted. Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 10.September.2018 Link til dette innlegget Svart 10.September.2018 Hva slags tank er det snakk om? Det kan jo være stigerøret inne i tanken som trekker luft, om det er i plast, for eksempel, Kan være luft blir dratt inn i koblingene på slangen, hvis pakningene er dårlige. Bensinslanger kan kollapse innvendig. Hva slags bensin og blanding brukte verkstedet da? Ikke lurt å gi motoren for lite smøring, tror ikke smørebehovet plutselig har blitt så redusert at det som var riktig før plutselig er for mye. Gi den så mye olje som den skal ha. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 10.September.2018 Link til dette innlegget Svart 10.September.2018 Jtk1 skrev for 12 timer siden: prøv med bensin på en kanne da fks, bare sett en slange oppi der å til motoren så har du evt utelukket tanken din eller bekreftet! Godt forslag! Det enkle er ofte det beste, - og enklere og bedre enn dette kan det ikke bli. Sitér dette innlegget Link to post
Stekepanne Svart 10.September.2018 Link til dette innlegget Svart 10.September.2018 5 minutes ago, Jannmar said: Godt forslag! Det enkle er ofte det beste, - og enklere og bedre enn dette kan det ikke bli. Husk på at hvis du setter slangen i ei ny kanne har du fortsatt ikke fjernet muligheten for problemer med slangen. Den kan ha et lite hull og dra luft, for eksempel. Eller være nesten tett av møkk opp gjennom åra. Bare greit å huske på :) Sitér dette innlegget Link to post
tad Svart 10.September.2018 Link til dette innlegget Svart 10.September.2018 Jeg hadde akkurat samme symptomer. Hos meg var det avleiring i tanken. Jeg tømte tanken, og skylte den godt i bensin. Kjørte motoren en god stund, for deretter å rense forgasseren skikkelig. På min var det tomgangsdysen som ble tett. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 10.September.2018 Link til dette innlegget Svart 10.September.2018 har også opplevd at tank / slange kan forårsake slike merkelige problemer. Sist var da jeg monterte en biltema slange - den lakk så mye i koblingene at den ble tatt av igjen med en gang. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Dinamo Svart 10.September.2018 Link til dette innlegget Svart 10.September.2018 eg fekk eit lignande problem, men min motor gjekk når hetta var av. Dengang viste det seg å vera tært hol på eit eksosbend, slik at motoren, med hetta på, kvalte seg i sin eigen eksos. Sitér dette innlegget Link to post
bjornas Svart 10.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2018 Veldig mange gode innspill her. Tusen takk! Var litt usikker på om jeg "turte" å legge ut et problem med et så diffust symptombilde, men nå er jeg gald jeg gjorde det. Mye som skal testes. Det må imi. bli til helgen. Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Jannmar Svart 10.September.2018 Link til dette innlegget Svart 10.September.2018 PostIT skrev for 2 timer siden: Jannmar skrev for 3 timer siden: Godt forslag! Det enkle er ofte det beste, - og enklere og bedre enn dette kan det ikke bli. Husk på at hvis du setter slangen i ei ny kanne har du fortsatt ikke fjernet muligheten for problemer med slangen. Den kan ha et lite hull og dra luft, for eksempel. Eller være nesten tett av møkk opp gjennom åra. Bare greit å huske på :) Ser nå at trådstarter brukte en annen slange på verkstedet, så det kan like godt være slangen ja. Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 10.September.2018 Link til dette innlegget Svart 10.September.2018 Eller blæren som står feil vei i slangen.... Sitér dette innlegget Link to post
bjornas Svart 10.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2018 Blæra har stått samme vei hele tiden. Men ut fra de svarene dere har gitt meg, er mistanken mot bensintanken. (Den tanken som fulgte med motoren, lakk. Så fant jeg en bensintank på brygga som tilfeldigvis også var til Tohatsu, og som i tillegg hadde en tankmåler på. Jeg tok denne og har brukt den siden. Men; det kan jo tenkes at forrige eier nettopp hadde kastet denne tanken fordi det var noe rart med den; gått tett e.l.). Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Stekepanne Svart 10.September.2018 Link til dette innlegget Svart 10.September.2018 Skal ikke se bort ifra at tidligere eier mente det var søppel av en grunn. Jeg kjøpte meg akkurat ny tank til påhengeren fordi den forrige var full av masse rart etter årenes løp. Blandt annet en kork-pakning til påfyllingslokket som hadde funnet sin vei ned i bensina og smuldret opp :( Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 10.September.2018 Link til dette innlegget Svart 10.September.2018 (redigert) Bare en humrekommentar til bjornas på "en tank som stod på kaien": Vi er nå mange år tilbake i tid: En bekjent måtte skifte motor i bilen hans som stod midt inne i byen. Vi stod ute under åpen himmel og jobbet. Ut med den helt utslitte og inn med en overhalt. Hva så med den gamle? Jo se her sa han: Pakket den pent inn i presenning og merket: Ikke rør, skal brukes". Dagen etter var den borte vekk gitt! Redigert 10.September.2018 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gerhard Svart 10.September.2018 Link til dette innlegget Svart 10.September.2018 Mange gode forslag her, og jeg har mer tro på de enn mitt forslag, men jeg nevner det allikevel: Hvordan står tanken i forhold til motor? Jeg tenker på høyde. Hvis besninpumpen er sliten så vil den ha større problem å løfte bensinen fra en tank som ligger lavt. Gerhard Sitér dette innlegget Link to post
bjornas Svart 10.September.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2018 Er en gummibåt på 10 fot, så løftehøyden er neppe mer 20 cm. Det burde den tåle...? Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Gerhard Svart 10.September.2018 Link til dette innlegget Svart 10.September.2018 Nei da er nok ikke det problemet. Gerhard Sitér dette innlegget Link to post
snekkerbod Svart 10.September.2018 Link til dette innlegget Svart 10.September.2018 Det er en enveisventil i blæren som du pumper på. Denne ventilen kan lekke ellee være ødelagt. Da er det ikke sikkert bensinpumpen er kraftig nok til å fore med nok suppe. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 11.September.2018 Link til dette innlegget Svart 11.September.2018 om ventilen lekker, så renner jo bensin fra motor og ned på tank slik at slange osv blir tom , da må det pumpes veldig lenge for å få bensin fram dit den skal. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.