Big Horn Svart 13.September.2018 Link til dette innlegget Svart 13.September.2018 On 9/11/2018 at 4:40 AM, Hulda said: Fra sofakroken: I hht. intervju hadde skipperen full kontroll, og i og med at han var ansvarlig kunne han ikke få panikk. Det hele gikk kontrollert og planmessig. Om noe skulle truffet Hulda så det gikk hull, ville jeg garantert følt rystelsen og hørt smellet. Uansett vær. Dog er Hulda laget av jern. Men selv en tynn plastbåt må da tåle såpass at man merker om man får et hull som en stor pute kan forsvinne ut gjennom med et plopp. Eller er katamaraner laget av papir og beveger seg så innmari i sjøen at man i middels vær bør feste sikkerhetsbeltenen? Har ingen personlig erfaring med katamaran, men jeg finner dem facinerende. Siden du i gjentatte innlegg bruker hulda som benchmark i forhold til alt som går galt for andre burde du kanskje vurdere serieprodukjon? Da hadde tydelig vis båtlivet blitt langt tryggere for de av oss som ferdes i papirdupper med andre løsninger en det hulda har..... Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 13.September.2018 Link til dette innlegget Svart 13.September.2018 Arne_ skrev 10 minutter siden: Så hva består sikkerheten i? Har de noen fordeler i forhold til enskrogs? (er helt blank på katamaraner ) Vel, monoer synker. Fort! https://www.seilmagasinet.no/innhold/havner-og-farvann/?article_id=49724 Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Popeye70 Svart 13.September.2018 Link til dette innlegget Svart 13.September.2018 Litt på siden: Hva skjer med båter i slike tilfeller hvor mannskapet er hentet ut, og man ikke vet om den kommer til å synke eller ei? Blir den liggende og drive, fremprovoserer man senking (lager hull), kommer den til å synke av seg selv, blir den tauet inn? Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Sun Flyer Svart 13.September.2018 Link til dette innlegget Svart 13.September.2018 Det skal mye til for at den skal synke. Skroget er i sandwich og mesteparten av innredningen flyter også. Nå er det jo mye igjen av denne båten, så jeg regner med og håper den blir berget. Det er eksempler på havarerte katamaraner som er drevet over Atlanteren. Tror ikke det er vanlig å fremprovosere senking. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Hulda Svart 13.September.2018 Link til dette innlegget Svart 13.September.2018 Big Horn skrev 43 minutter siden: Siden du i gjentatte innlegg bruker hulda som benchmark i forhold til alt som går galt for andre burde du kanskje vurdere serieprodukjon? Da hadde tydelig vis båtlivet blitt langt tryggere for de av oss som ferdes i papirdupper med andre løsninger en det hulda har..... Liknende båter har blitt serieprodusert av merker som Långedrag, Ansö, en del polske, Motiva osv. Jeg bare forteller hvordan jeg har gjort det. Ingen grunn til å bli fornærma, du behøver ikke lese inleggene mine, helt fritt. Det jeg putler med, rent teknisk, baserer seg på 50 års erfaring. Delvis som profesjonell innen visse segmenter. Det som undrer meg i denne situasjonen er hvordan noe kan ha truffet katamaranen midt i siden med slik kraft at en salongpute går rett gjennom hullet. Et slik skrog er vel så sterkt at et slikt slag nærmest må ha løftet båten klar av vannet. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 13.September.2018 Link til dette innlegget Svart 13.September.2018 Sun Flyer skrev 33 minutter siden: Det skal mye til for at den skal synke. Skroget er i sandwich og mesteparten av innredningen flyter også. Nå er det jo mye igjen av denne båten, så jeg regner med og håper den blir berget. Det er eksempler på havarerte katamaraner som er drevet over Atlanteren. Tror ikke det er vanlig å fremprovosere senking. Flere innlegg jeg har sett på nettet der forlatte båter blir funnet drivende, og i god stand, etter flere måneder. Og at eierene, som har blitt reddet, kan flytte om bord igjen. Hulda, som benchmark (hvilket har tiltrukket seg oppmerksomhet), ville gått ned som en slegge :-) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 13.September.2018 Link til dette innlegget Svart 13.September.2018 De har ikke en tung kjøl som vil til bunns Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Maika Svart 13.September.2018 Link til dette innlegget Svart 13.September.2018 Framtia skrev 1 time siden: De har ikke en tung kjøl som vil til bunns Vi kaller det å seile blyfritt:) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 13.September.2018 Link til dette innlegget Svart 13.September.2018 Den har to motorer og annet som veier. Hvis den, tenk på et tall, veier 10 tonn så må den inneholde over 10 m3 kjernemateriale. Og det er mye. Denne båten er på vei ned. 2/3 av skroget er allerede under. Den flyter fremdeles på luft i forskipet. Den vil etterhvert lekke ut. Innlegg: En cabincruiser på ca 34 fot gikk i våres på grunn i stor fart ved Kalkgrund ved Koster. Stor skade i baugen. Ifølge Sjøraddnigen ble båten berget fordi den var seksjonert. Den hadde vanntette skott som ga kontroll på vanninntrenging. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 13.September.2018 Link til dette innlegget Svart 13.September.2018 Mulligan skrev for 1 time siden: Den har to motorer og annet som veier. Hvis den, tenk på et tall, veier 10 tonn så må den inneholde over 10 m3 kjernemateriale. Og det er mye... Hehe, da hadde det blitt vanskelig å lage synkefrie båter;) Du må ta massen som skal fortrenge vannet (kanskje totalt 0,5m3 for en 40 fots katamaran), finne ut tettheten (til plast i dette tilfellet kanskje dobbelte av vann), og så ha oppdrift for det som gjenstår. Dvs ca 0,5m3 luft i dette eksempelet (og da litt mer i skum). Så må du gjøre det samme med de andre materialene ombord, men du skal ha dyttet inn mye rart for å ha behov for noe særlig over 1m3 skum tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 13.September.2018 Link til dette innlegget Svart 13.September.2018 Satte meg ned med kalkisen og tok en snabbis. Hulda søkker med en overvekt på mer enn 10 tonn. Det ække håp. Sitér dette innlegget Link to post
TF Svart 13.September.2018 Link til dette innlegget Svart 13.September.2018 Min Mahe 36 er som Titanic laget synkefri. I baugen er tette rom tilgjengelig i luke på dekk. Undet køyene akter er det store tette kammer og under sofaen er det visst også et tett rom. Dette gir mer enn nok oppdrift, men jeg har ikke tenkt å teste om det stemmer. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 13.September.2018 Link til dette innlegget Svart 13.September.2018 (redigert) Maika skrev for 3 timer siden: Hehe, da hadde det blitt vanskelig å lage synkefrie båter;) Du må ta massen som skal fortrenge vannet (kanskje totalt 0,5m3 for en 40 fots katamaran), finne ut tettheten (til plast i dette tilfellet kanskje dobbelte av vann), og så ha oppdrift for det som gjenstår. Yepp. Ikke alltid like enkelt å regne ut og ikke noe 1:1 forhold. Fant noe om tetthet på wiki: https://no.wikipedia.org/wiki/Tetthet Redigert 13.September.2018 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 13.September.2018 Link til dette innlegget Svart 13.September.2018 Pinkvin skrev 7 minutter siden: Yepp. Ikke alltid like enkelt å regne ut og ikke noe 1:1 forhold, kanskje med unntak for rene metaller, med unntak for alu vil jeg tro. Det er store forskjeller på egenvekten på metaller.. aluminium er ikke noe spesielt sånn sett... Egenvekten på glassfiber vet jeg ikke...men den er kraftig negativ...mye tyngre en vann... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 13.September.2018 Link til dette innlegget Svart 13.September.2018 Ida Marie III skrev 3 minutter siden: Det er store forskjeller på egenvekten på metaller.. aluminium er ikke noe spesielt sånn sett... Egenvekten på glassfiber vet jeg ikke...men den er kraftig negativ...mye tyngre en vann... Jeg sviktet i egen logikk og tenkte "veier like mye under vann som over vann". Og det er vel i praksis umulig, med mindre det er vann ;-) Alt vil veie noe mindre under vann. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 13.September.2018 Link til dette innlegget Svart 13.September.2018 (redigert) Pinkvin skrev 11 minutter siden: Jeg sviktet i egen logikk og tenkte "veier like mye under vann som over vann". Og det er vel i praksis umulig, med mindre det er vann ;-) Alt vil veie noe mindre under vann. En trekker vekk egenvekten til vann som er 1 kg/ literen...ferskvann... så bly med egenvekt på 11 veier fortsatt 10 kg pr liter under vann.. Tror Mulligan sin teori ikke er langt vekke... Redigert 13.September.2018 av Ida Marie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 13.September.2018 Link til dette innlegget Svart 13.September.2018 Ida Marie III skrev 45 minutter siden: En trekker vekk egenvekten til vann som er 1 kg/ literen...ferskvann... så bly med egenvekt på 11 veier fortsatt 10 kg pr liter under vann.. Tror Mulligan sin teori ikke er langt vekke... Nja. Alu må du ha 2,7 liter av for at det skal veie ett kg under vann, så teorien er vel temmelig langt vekke... Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 13.September.2018 Link til dette innlegget Svart 13.September.2018 (redigert) https://www.boats.com/resources/the-truth-about-unsinkable-boats/ Redigert 13.September.2018 av Ventus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 13.September.2018 Link til dette innlegget Svart 13.September.2018 Pinkvin skrev 47 minutter siden: Nja. Alu må du ha 2,7 liter av for at det skal veie ett kg under vann, så teorien er vel temmelig langt vekke... Nei, du misforstår... Egenvekten på alu er 2,7.. dvs 1 liter aluminium veier 2,7 kg på jordens overflate... Den samme literen med aluminium under vann veier 1,7 kg...en trekker vekk vannets egenvekt fra egenvekten til det bestemte metallet.. Treverk f.eks har mindre egenvekt en vann, altså 1 liter treverk veier mindre en 1 kg, og dermed flyter det... https://no.wikipedia.org/wiki/Tetthet Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 13.September.2018 Link til dette innlegget Svart 13.September.2018 Ida Marie III skrev 1 time siden: Nei, du misforstår... Egenvekten på alu er 2,7.. dvs 1 liter aluminium veier 2,7 kg på jordens overflate... Den samme literen med aluminium under vann veier 1,7 kg... ' Ah, må trekke fra selve "literen" ja, da forstår jeg, syns det var mye, 2,7 altså :-) Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 12.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2020 Som jeg antydet lå problemet i en nødluke. Jeg trodde det var eierne som ikke hadde lukket den skikkelig, men det er altså produksjonsfeil på en del luker. Et resultat av at båtprodusentene presser prisene hos sine underleverandører samt disse som kutter hjørner for å vinne anbud. Og det ser ut til at lukene er brukt både av de som produserer "rimelig" og hos prestisjemerker. https://www.baadmagasinet.dk/nyheder/kortnyt/28772-tilbagekaldelse-farlig-nodluge-monteret-i-turkatamaraner?fbclid=IwAR36vg0YYU7R6RWpfpmFmiTCi5XtSkFZzV8lMXy-ixazoJ9oOO1SsWUrwEU Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Ida Marie III Svart 12.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2020 Har lagt merke til disse lukene akterut rett over vannlinjen, ligner på vanlige Bomar takluker... Forstår jo at de trenger rømningsvei i gitte situasjoner, men "glassluke" så nært vannflaten virker uklokt... Har du det samme på din båt..? Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 12.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2020 Lim? Alt som står mellom flyt og katastrofe er litt lim? Skjønner ikke hvordan så mange instanser som har godkjent dette, ikke synes det var nødvendig med bedre feseanordninger for noe som var så kritisk. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 12.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2020 Ida Marie III skrev 1 time siden: Har lagt merke til disse lukene akterut rett over vannlinjen, ligner på vanlige Bomar takluker... Forstår jo at de trenger rømningsvei i gitte situasjoner, men "glassluke" så nært vannflaten virker uklokt... Har du det samme på din båt..? Jeg har luker, ja. Men de er ikke bygd opp på den måten. Men mitt båtmerke; "lagoon" har brukt de berørte lukene i en periode. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
-morten- Svart 12.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2020 sikkelig klemflens med solide tersjer er en selfølge om man skal utaskjærs etter min mening! en del av de lukene som benyttes er jo leketøy. I marinen hadde vi to mannluker frem på baugen i stål med pakninger og tersjer. I tung sjø var hele baugen under vann, så om de lukene ikke hadde vært solide, hadde det nok vært katastrofalt. hendte det kom inn noen liter vann innimellom uansett. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.