Hulda Svart 12.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2020 Litt edruelighet. Hvilken last slike luker får, er en funksjon av deplasement og fart. Og det er ikke bare trykk, det er også sug. Når man ser moderne båter, ligger en del 'vinduer' som dekker ganske store arealer, rett over vannlinjen. Dette gjelder både seil- og motorbåter. På de jeg har sett, er det ikke en eneste skrue. Og båtene er CE-merket og godkjent. Personlig har jeg ikke problemer med styrken på selve 'glasset'. Men jeg må si jeg stiller meg litt undrende til 'limingen'. På et eller annet tidspunkt slipper det. Mye av det vi ser er diktert av mote og design, ikke sikkerhet. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 12.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2020 Seilmagasinet har nye websider, så søkefunksjonen virker ikke akkurat nå hos meg. Men de hadde en artikkel om en båt som nesten sank under fjorårets Skagenrace grunnet et skrogvindu som ramlet ut. Så limte vinduer er utvilsomt et svakt punkt. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Sun Flyer Svart 12.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2020 Mine rømmingsluker har ikke dette problemet. Derimot har jeg 4 kjempestore skrogvinduer som er limt. Og ja, jeg ser på dem som et minus. -morten- : Husk at lukene må være mulig å åpne når båten ligger opp ned og du delvis svømmer. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Framtia Svart 12.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2020 da klarte jeg finne den: https://www.seilmagasinet.no/batkonstruksjon-sikkerhet-skagen-race-2019/skeptiske-til-skrogvinduer/497496 Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Ida Marie III Svart 12.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2020 Ja, ser også flere og flere motorbåter med gedigne vinduer helt i vannflaten...om de bare er limt, er det jo helt utrolig at de får en godkjenning..CE merking... Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 12.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2020 16 minutes ago, Ida Marie III said: Ja, ser også flere og flere motorbåter med gedigne vinduer helt i vannflaten...om de bare er limt, er det jo helt utrolig at de får en godkjenning..CE merking... Helt enig! Jeg kommer aldri til å kjøpe noe med slike vinduer helt kloss i vannlinja ihvertfal. CE direktivet er nå ikke det mest tunge faglige godkjenningsorgan!! Krav til glass/ventiler hos f.eks et DNV klasset fartøy er formidable, det er også kostnadene Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
tobixen Svart 14.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2020 (redigert) On 2/12/2020 at 1:42 PM, -morten- said: CE direktivet er nå ikke det mest tunge faglige godkjenningsorgan!! CE er ikke engang et godkjenningsorgan, CE-merking betyr bare at produsenten selv erklærer å ha fulgt alle relevante krav og retningslinjer. Redigert 14.Februar.2020 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Seilerslask Svart 14.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2020 CE? China Export? Sitér dette innlegget Link to post
dobsen62 Svart 14.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2020 Mulligan skrev On 13.9.2018 at 12.42: Den har to motorer og annet som veier. Hvis den, tenk på et tall, veier 10 tonn så må den inneholde over 10 m3 kjernemateriale. Og det er mye. Denne båten er på vei ned. 2/3 av skroget er allerede under. Den flyter fremdeles på luft i forskipet. Den vil etterhvert lekke ut. Innlegg: En cabincruiser på ca 34 fot gikk i våres på grunn i stor fart ved Kalkgrund ved Koster. Stor skade i baugen. Ifølge Sjøraddnigen ble båten berget fordi den var seksjonert. Den hadde vanntette skott som ga kontroll på vanninntrenging. Glassfiber har en egenvekt på 2,6 tonn/m3 og polyester 1,2 tonn/m3. Glassfiberlaminat har en egenvekt på ca 1,8 tonn/m3 Dersom man har 1 cm glassfiberlaminat, trenger man minimum 1,8 cm kjernematriale(polystyren)for at egenvekten blir 1. tonn/m3. Når man har en båt på 7,2 tonn, trenger man ca 400 m2, 28 mm glassfiberlaminat med kjernematriale, for at båten skal ha samme egenvekt som vann. Så når du mener at en katamaran synker dersom den fylles med vann, er nok det en fornuftig konklusjon. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 20.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2020 Jeg finner ikke dokumentasjonen på dette nå, men jeg er temmelig sikker på at det ikke er lov å masseprodusere katamaraner i EU som kan synke. Det gjøres typisk ved å kombinere kjernemateriale og lufttette rom. Noen båter har oppdrift nok bare vha kjernematerialet, men det forutsetter jo at man ikke fyller båten med mer jern enn den er godkjent for. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 20.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2020 Maika skrev 30 minutter siden: Jeg finner ikke dokumentasjonen på dette nå, men jeg er temmelig sikker på at det ikke er lov å masseprodusere katamaraner i EU som kan synke. Det gjøres typisk ved å kombinere kjernemateriale og lufttette rom. Noen båter har oppdrift nok bare vha kjernematerialet, men det forutsetter jo at man ikke fyller båten med mer jern enn den er godkjent for. Høres merkelig at det er andre krav til flerskrogsbåt enn til enskrogsbåt. Forklar! Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 20.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2020 Jeg kan ikke huske å ha hørt hvorfor kravet kom. Kanskje fordi man ønsker å stille så strenge krav som fornuftig er, og det er enklere gjennomførbart på båter uten kjøl. Kanskje for å "kompansere" for manglende rettende moment over 90 grader. Forskjellige båttyper har forskjellige krav, egentlig ikke så veldig spesielt syns jeg. Sitér dette innlegget Link to post
dobsen62 Svart 20.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2020 Ettskrogsbåten Etap, kan heller ikke synke. http://www.etapyachting.com/ Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 20.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2020 Maika har rett. En serieprodusert katamaran har normalt tette skott foran og bak på hvert skrog. Men skipper må selvsagt sørge for at de riktige ventilene er stengt for at det skal fungere. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Arne Henriksen Svart 20.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2020 Det er en lang tråd her om disse lukene som faller ut, samt ræl-løsningen som Lagoon kom med for å 'fikse problemet'. https://www.cruisersforum.com/forums/f139/lagoon-escape-hatches-falling-out-216834.html Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.