Jump to content

44-fots katamaran sank i Atlanterhavet utenfor Marokko.

Code0

Recommended Posts

Litt edruelighet. Hvilken last slike luker får, er en funksjon av deplasement og fart. Og det er ikke bare trykk, det er også sug. Når man ser moderne båter, ligger en del 'vinduer' som dekker ganske store arealer, rett over vannlinjen. Dette gjelder både seil- og motorbåter. På de jeg har sett, er det ikke en eneste skrue. Og båtene er CE-merket og godkjent. Personlig har jeg ikke problemer med styrken på selve 'glasset'. Men jeg må si jeg stiller meg litt undrende til 'limingen'. På et eller annet tidspunkt slipper det. Mye av det vi ser er diktert av mote og design, ikke sikkerhet.

16 minutes ago, Ida Marie III said:

Ja, ser også flere og flere motorbåter med gedigne vinduer helt i vannflaten...om de bare er limt, er det jo helt utrolig at de får en godkjenning..CE merking...

Helt enig! Jeg kommer aldri til å kjøpe noe med slike vinduer helt kloss i vannlinja ihvertfal.   CE direktivet er nå ikke det mest tunge faglige godkjenningsorgan!!  Krav til glass/ventiler hos f.eks et DNV klasset fartøy er formidable, det er også kostnadene

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

On 2/12/2020 at 1:42 PM, -morten- said:

CE direktivet er nå ikke det mest tunge faglige godkjenningsorgan!!

CE er ikke engang et godkjenningsorgan, CE-merking betyr bare at produsenten selv erklærer å ha fulgt alle relevante krav og retningslinjer.

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Mulligan skrev On 13.9.2018 at 12.42:

Den har to motorer og annet som veier. Hvis den, tenk på et tall, veier 10 tonn så må den inneholde over 10 m3 kjernemateriale. Og det er mye. Denne båten er på vei ned. 2/3 av skroget er allerede under. Den flyter fremdeles på luft i forskipet. Den vil etterhvert lekke ut.

Innlegg: En cabincruiser på ca 34 fot gikk i våres på grunn i stor fart ved Kalkgrund ved Koster. Stor skade i baugen. Ifølge Sjøraddnigen ble båten berget fordi den var seksjonert. Den hadde vanntette skott som ga kontroll på vanninntrenging.

Glassfiber har en egenvekt på 2,6 tonn/m3 og polyester 1,2 tonn/m3.

Glassfiberlaminat har en egenvekt på ca 1,8 tonn/m3

Dersom man har 1 cm glassfiberlaminat, trenger man minimum 1,8 cm kjernematriale(polystyren)for at egenvekten blir 

1. tonn/m3.

Når man har en båt på 7,2 tonn, trenger man ca 400 m2, 28 mm glassfiberlaminat med kjernematriale, for at båten skal ha samme egenvekt som vann.

Så når du mener at en katamaran synker dersom den fylles med vann, er nok det en fornuftig konklusjon.

Jeg finner ikke dokumentasjonen på dette nå, men jeg er temmelig sikker på at det ikke er lov å masseprodusere katamaraner i EU som kan synke. Det gjøres typisk ved å kombinere kjernemateriale og lufttette rom. Noen båter har oppdrift nok bare vha kjernematerialet, men det forutsetter jo at man ikke fyller båten med mer jern enn den er godkjent for. 

Maika skrev 30 minutter siden:

Jeg finner ikke dokumentasjonen på dette nå, men jeg er temmelig sikker på at det ikke er lov å masseprodusere katamaraner i EU som kan synke. Det gjøres typisk ved å kombinere kjernemateriale og lufttette rom. Noen båter har oppdrift nok bare vha kjernematerialet, men det forutsetter jo at man ikke fyller båten med mer jern enn den er godkjent for. 

Høres merkelig at det er andre krav til flerskrogsbåt enn til enskrogsbåt.
Forklar!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...