Jump to content

Lekkasje fra pipe til Dickinson Newport dieselovn, hvordan gå frem for å reparere

knekk

Recommended Posts

Hei! 

I båten vi har kjøpt er det installert en dieselovn av typen Dickinson Newport. 

Den har naturligvis en pipe, og i vi har oppdaget at det er en lekkasje fra området rundt pipen, som antagelig har vært der en stund, ut fra fukten og omfanget å dømme. 

Jeg synes det er vanskelig å bedømme akkurat hvor lekkasjen kommer fra, men hovedmistenkte er at det rett og slett lekker fra "treplaten" som utløpet til pipa er montert på over dekk, da den er fuktig både på innsiden og utsiden (eventuelt gjennom skruehullene(?)).

I dag har jeg demontert isolasjonen fra innsiden, og har tatt noen bilder av hvordan det ser ut. Dette er første erfaring jeg har med slike ting, og dermed vet jeg ikke helt hvordan det "skal" se ut, men jeg antar i alle fall at det ikke er slik (se bildene)...

Hovedpoenget her er at jeg trenger alle råd jeg kan få til hvordan jeg skal gå frem for å fikse dette, og hvordan man best feilsøker slike ting. Både skadene i taket på innsiden, og for å få det tett fra utsiden og inn, så man unngår samme problematikken igjen.

Trenger også gode råd til å fikse isolasjon rundt pipa gjennom skroget, og hva som er den beste måten å gjøre dette på. Tidligere har det vært noe glassfibertau innerst rundt pipa, og utenpå det igjen noen matter med en metallisk side og glassfiber(?) utenpå (se bilder).

Jeg legger ved en del bilder av hvordan det ser ut nå og hvordan det så ut da jeg demonterte.

IMG_4225.jpg

IMG_4229.jpg

IMG_4231.jpg

IMG_4233.jpg

IMG_4240.jpg

IMG_4244.jpg

IMG_4246.jpg

IMG_4248.jpg

Guest Avmønstret#

Driver å monterer ovn selv. Jeg førte pipa gjennom i ett område av dekket uten brennbart materiale, dvs uten distansemateriale. Som distansemateriale mellom pipa og dekket brukte jeg, som gjort hos deg, glassfibertråd beregnet til paking for ovnsdør. Jeg bakte den inn med eksospasta/monteringspasta for å få den til å sitte under montering. På beslaget/pipegjennomføringen la jeg eksospasta nærmest pipeløpet, mens jeg "omkranset" og tettet beslaget mot dekk med BT multibond rapid. 

Innvendig monterte jeg ned takplata som pipa må gjennom og laget ett hull i god overdimensjon ifht pipa sånn at det ikke ligger mot pipa. Fjernet også noe belegg osv som var festet mot taket for å få unna alt brennbart materiale. 

Videre skal jeg ha et metallbeslag der pipa går gjennom takplata. Dels for å holde pipa unna takplata, men også for å fange opp all varmen som stiger langs pipa så ikke takplata blir for varm. 

----

Blir litt mørkeredd når jeg ser bildene dine. Å få det tett er vel forsåvidt enkelt nok, demontere og montere opp på nytt. Det som er mer skremmende er at det ser brent, sotete og svidd ut innvendig. Jeg ville vel demontert hele pipeløpet, takplater osv og gjort jobben på nytt, men prøvd å få brennbare materialer lengre unna. 

Ja, lett å bli mørkeredd av slikt.

Som man kan se har ikke takplater eller skrogtrekket blitt fjernet over pipa, men det skal gjøres nå.

Monterer du da en metallbeslag i taket, tilsvarende som på veggen for å reflektere varmen nedenfra, eller i selve gjennomføringen?

Det blir nok til at vi gjør som du sier og monterer piperør og gjennomføring på nytt.

Ville du gått for en ny trekloss for å montere hetta på en plan flate, eller finnes det andre gode løsninger for dette?

Har du noen bilder av hvordan du har gjort det? Det hadde vært veldig nyttig å se.

Trekloss her virker ikke som en god ide. Har ikke Dickinson en løsning på dette I sitt sortiment? Det ser ut som om du har vært svært nær full fyr her....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Guest Avmønstret#

Har ikke tatt noen bilder dessverre. Jeg har Taylors parafinovn så pipa er rene sugerøret ifht din, men prinsippet blir det samme. Har en helt annen type dekksgjennomføring:

taylors.JPG.6811a5e2932712b3d956dec956c4b54b.JPG

Som du ser så "ender jeg opp med" en flens, metallskive og fire muttere på innsiden/i taket. 

Der pipa kom opp hos oss slapp vi unna med minimale tilpasninger på oversiden av dekk. Dvs jeg bøyde til beslaget litt for å få det mer i flush og brukte multibond som fug rundt. 

Jeg laget kloss i glassfiber og malte med topcoat. Trekloss er æsj og fy, for det er ikke dødt, og suger vann. God klaring til røykrør gjennom tak og kloss. Fjern alt brennbart, metallplate med luft bak, evt Rockwool, på vertikale flater mot varme. Du kan også sette 10-15 cm røykrør eller annet, med større diameter, oppunder taket. Dette vil ta strålevarmen i øvre del av røykrøret.

index skrev for 1 time siden:

Trekloss her virker ikke som en god ide. Har ikke Dickinson en løsning på dette I sitt sortiment? Det ser ut som om du har vært svært nær full fyr her.... 

Ja, det ser ikke bra ut. Vi har ikke fyrt i ovnen siden vi kjøpte båten, nettopp fordi vi ville se hvordan det så ut oppi der. Og det var nok lurt. Skal se om dickinson har en løsning, blir litt googling før vi begynner å montere på nytt.

Gullfisk skrev 8 minutter siden:

Jeg laget kloss i glassfiber og malte med topcoat. Trekloss er æsj og fy, for det er ikke dødt, og suger vann. God klaring til røykrør gjennom tak og kloss. Fjern alt brennbart, metallplate med luft bak, evt Rockwool, på vertikale flater mot varme. Du kan også sette 10-15 cm røykrør eller annet, med større diameter, oppunder taket. Dette vil ta strålevarmen i øvre del av røykrøret. 

Ok, det var det jeg tenkte med treverket, det er jo gjennombløtt. Blir å se om jeg finner en god ferdig-løsning fra dickinson eller lignende, eller så får jeg lage en kloss selv i enten metall eller glassfiber. Røykrør høres ut som en god ide.

Jeg kommer nok til å oppdatere tråden her med litt bilder ettersom jeg monterer, og jeg kommer sikkert til å ha flere spørsmål underveis.

Guest Avmønstret#

Du har ikke mulighet til å ta opp skjevheten under dekk? Si at du monterer dekksgjennomføringen så den følger dekket på oversiden og fanger opp skjevheten vha ett bend eller tilsvarende mellom pipe og gjennomføringen oppunder taket? Hvilke dimmensjon er det på piperøret? Muligheter for å finne deler på eksosavdelinga til BT eller tilsvarende? 

Edited by Avmønstret# (see edit history)
index skrev for 8 timer siden:

En kloss I 316 hadde jo vært helt optimalt hvis du kjenner noen som kan maskinere den for deg;-)

Hehe, ja. Det var det, da... Får se hva det blir til!

Pinkvin skrev for 5 timer siden:

Du har ikke mulighet til å ta opp skjevheten under dekk? Si at du monterer dekksgjennomføringen så den følger dekket på oversiden og fanger opp skjevheten vha ett bend eller tilsvarende mellom pipe og gjennomføringen oppunder taket? Hvilke dimmensjon er det på piperøret? Muligheter for å finne deler på eksosavdelinga til BT eller tilsvarende?  

Det kan hende det er en god løsning, så jeg skal undersøke mulighetene for det. Dimensjonen på røret er 3".

Da er pipa demontert, og det har nok vært en liten ulmebrann i mellomlaget i «sandwichen». Jeg har klart å fjerne tilnærmet all sot og aske, men må jo da nødvendigvis fylle igjen mellomlaget før jeg monterer på igjen pipe og rør. Hva bruker man til slikt? Får man kjøpt «sandwich»-fyll noe sted eller ville dere brukt noe annet? 

5F308389-585D-4C88-B999-8857AE80D677.jpeg

57FD4C32-8FC6-4F72-9F15-B3938D5F3E03.jpeg

Oversiden av dekket er helt intakt,  skaden har skjedd i innmaten mellom de to lagene med glassfiber. Det som sees på det første bildet er limrester fra tidligere montering. Pipehatten har ikke vært montert dirkete på dekk, men med en trekloss mellom. 

Guest Avmønstret#
knekk skrev for 3 timer siden:

Da er pipa demontert, og det har nok vært en liten ulmebrann i mellomlaget i «sandwichen». Jeg har klart å fjerne tilnærmet all sot og aske, men må jo da nødvendigvis fylle igjen mellomlaget før jeg monterer på igjen pipe og rør. Hva bruker man til slikt? Får man kjøpt «sandwich»-fyll noe sted eller ville dere brukt noe annet? 

Siden du fortsatt skal ha ovnen der så vil den bli varm som før. Og du har hatt tennpunkt inn i sandwitchen i dekket. Mao så må du få ned temperaturen. Personlig ville jeg gjort to ting. Økt avstanden mellom pipe og dekk og økt avstanden til brennbart materiale. Kan du lage hullet litt større uten at flensen som dekker blir for liten?

Om du fester en unbrako i drillen så har du et verktøy til å fjerne masse noen cm inn mellom lagene i dekket. Det tomrommet ville jeg fylt ett stykke med en eller annen epoxygugge, men latt det være igjen en 5-7 mm slisse til slutt hvor jeg hadde lagt inn pakning for ovnsdør, pakket inn i eksospastagugge fra BT for å få det stabilt. 

Eg laga eit max hull som plata dekket,fjernet så ein del sandwitch ca 20mm og fylte i med pakning som eg kjøpte av ein forhandler av ovner,denne var i diverse lengder,dersom plata er liten så går da å få ei ny større av eit ventilasjons firma som driv med tynn plater.

Her ville jeg først skåret ut minimum 5 cm mer rundt det gamle hullet (øke diametern på hullet med 10cm). Deretter kjøper du en 30 eller 50mm tykk kalsiumsilikatplate, eller peisbyggerplater som det også omtales som. Dette kan du kjøpe hos peisforhandler eller på byggmarkeder, er brannsikkert, og har høy isolasjonsevne og brukes som distansemateriale i dekksgjenomføringen. Skjær ut for tight fit med vippesag og finjuster til slutt med kniv og grovt sandpapir. Delen du skjærer ut kan tilpasses dekkets krum ved å slipe til formen.

Over og under dekk brukes plate i messing, rustfritt stål eller aluminium som skrus, limes og tettes med silikon som tåler 350c.