Jump to content

'Annerledes' vindusvisker for fritidsbåter...


btor

Recommended Posts

Hei,

Vet noen her om det finnes linjære / rettlinjede vindusviskere å få kjøpt til fritidsbåter?  Jeg tenker på mindre versjoner av typen som finnes på store skip der viskerne kjøres frem og tilbake fra sleider i overkant av vinduet.  Nestbest er vel parallellarmer men slike har jeg ikke sett for vinduer lavere enn 50cm....

Ønsker meg noe bedre enn vanlig 90 graders sektor midt på vinduet...

Takk for kommentarer og tips til en bedre siktopplevelse i regnvær.

mvh btor

Link to post
Share on other sites

Når jeg var i marinen hadde vi dobble viskere på parallell armer om bord på MTB den hadde forholdsvis smale og små vinduer. Det fungerte veldig bra. estetisk på en fritidsbåt ser det kansje litt overkill ut med 6 stykk viskere på tre ruter men..Likevel tror jeg det blir en brøkdel av prisen forhold til linjær viskere.  Er man mye ut i ruskevære så er jo roterende vindu en fin løsning for yrkesbåtene

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...
TerjeFjern skrev On 10.9.2018 at 8.43:

Er fristende å eksperimentere litt til neste år. Takk for info

 Har du prøvd å montere parallelarm?

Jeg har en eldre Fairline som også har motor som ikke er i senter overe fører posisjon. Kunne tenkt meg parallarm selv, men får vel ikke utnyttett det helt når den ikke er i senter..

Link to post
Share on other sites

_Bliss_ skrev for 3 timer siden:

 ....men får vel ikke utnyttett det helt når den ikke er i senter..

 

Men, motorene finnes jo med forskjellige arbeidsvinkler,  90/120 grader for eksempel. Da må det vel gå ann å finne en motor som passer ruta, med for eksempel en slik arm:

https://www.defender.com/product3.jsp?name=marinco-afi-deluxe-pantographic-wiper-arm-(33037a)&path=-1|7504|2290232|2290235&id=1212033#

 

Link to post
Share on other sites

Worry II skrev On 22.10.2021 at 22.49:

 

Men, motorene finnes jo med forskjellige arbeidsvinkler,  90/120 grader for eksempel. Da må det vel gå ann å finne en motor som passer ruta, med for eksempel en slik arm:

https://www.defender.com/product3.jsp?name=marinco-afi-deluxe-pantographic-wiper-arm-(33037a)&path=-1|7504|2290232|2290235&id=1212033#

 

Jo det er sant, men hjelper det så mye? 

 

Big Horn skrev On 22.10.2021 at 23.19:

Vurdert RainX eller lignende nanoprodukt? Du tror ikke hvilken effekt dette har før du har prøvd! Vannet preller av momentant, og holder i flere uker, så lenge du ikke pusser det vekk.

Har ikke det, men det er et bra forslag som kan vurderes!

 

TerjeFjern skrev On 23.10.2021 at 0.49:

Modifiserte pusserarmen og satte på pusserblad fra bil. Bare det hjalp mye.

Får du en annen vinkling slik at den dekker større område? 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg er så¨plaget med di små pussearmene spm jeg har på frontvinduene, det er sånn små pinglegreier man kjøper nye på biltema eller maritim.

Har holde på lenge og bøyet og justert for og få dem optimale, men det går ikke til syvende sist, altid et område dem ikke tar.

 

Ville sluppet og borret hul igjennom glasset da, så om det er noe bra greier som man montere utenom så hadde jo det våre en bonus.

Link to post
Share on other sites

Siden tråden nå har våknet til liv igjen kan jeg som OP si at jeg er fremdeles overrasket over at det som jeg etterspør ikke finnes på markedet.  'Mekanismen' som trenges er jo samme type 'evighetsskrue' som fordeler fiskesnøret jevnt fra ytterkant til ytterkant på spolen på multiplikatorsneller og som brukes på større vinsjer for å fordele wiren jevnt fra kant til kant på rullen. 

 

Så hvis en kobler en motor med variabel hastighet til en slik skrue vil en få en linjær bevegelse frem og tilbake på en rett linje.  Men jeg forstår jo at det må store antall til for at dette skal bli priset for konsumentmarkedet....

mvh btor

Link to post
Share on other sites

Etter 20 sek. på Google: 

www.tttbv.com/en/products/window-wipers/window-wipers/groups/g+a+view?gclid=Cj0KCQjwiNSLBhCPARIsAKNS4_e-d4GlXr1Zu_Aa_fE066laJTYZxeoVwcTMzuEX9f3Tf6eD0X8pxhcaAv_LEALw_wcB

 

https://hansbuch.dk/marine/window-wipers/type-c-d-straight-line-wipers

 

https://b-hepworth.co.uk/marine-wiper-systems/straight-line-wipers-wynn-marine-electric/

Link to post
Share on other sites

Etter to sekunder på google i 2018 fant jeg (selvsagt) ut at 'straight line wipers' finnes i bøtter og spann for 'large ocean going vessels' så grunnen til at jeg skrev 'fritidsbåter' i tittelen var at modellene som du refererer til (og 'alle' andre tilsvarende modeller) koster jo like mye som hele snekka mi.....

 

mvh btor

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...