Jump to content

Justere motorlabber med sfærisk lager

BØstrøm

Recommended Posts

Installerte thrustelager mellom motor og propell for noen år siden. Propellaksel fra gearboks til lageret ble byttet ut med en kardang, og er endel tykkere enn akselen som var der fra før. Egentlig skal motorlabbene justeres maks ned ved slik installasjon, men grunnet septikslange under kardangen, ble ikke dette gjort den gang. Nå tenker jeg å legge om slangen, og justere motoren ned. 

Spørsmålet er: Bør kontramutter på motorlabber fjernes, slik at jeg kommer maks ned. 

Er det noe gevinst, iogmed at jeg får litt dårligere lining på akselen? Kardangen er drøyt en meter lang, og jeg vet at lageret tåler ihvertfall 3 grader avvik, men alikevel...

Førøvrig er lageret overdimensjonert. Båten er en stålbåt på 43 fot, og mototen en 90Hk Ford Lehman.

Jeg tipper at kontramutteren kan fjernes, og litt dårligere lining ikke har betydning, men spør alikevel, da jeg egentlig ikke har greie på dette...

Det er et par ting som må veies mot hverandre. CV-leddene har best av å rette så lite som mulig, en grad pr. ledd eller noe i den duren, eller mindre. Boltene på motorlabbene bør holdes så korte som mulig. Blir de for lange, vil de knekke grunnet vibrasjonen fra motoren. Igjen, se (om du orker) 'byggingen av Hulda', der er også dette forklart (så vidt jeg husker) i detalj. Blant annet shimet jeg opp bakre motorfester. Her la jeg et par lag med finner under selve det fleksible elementet. Meningen var å bytte ut treverket. Men det ligger der enda, og er naturligvis fullstendig stabilt. Så det beste er altså å heve hele det fleksible elementet og holde gjengepartiet på elementet så kort som mulig. Se på Hulda, bilder og greier.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...