Jump to content

Utette lanterner fra Biltema.

Jannmar

Recommended Posts

Kjellg skrev 24 minutter siden:

Grønnfargen kan vel være en utfordring. Hvordan gjorde du det? Satt du inn hvit pære og brukte det gamle grønne glasset, eller grønn pære og blankt glass? 

Fargen kan være en utfordring ja. Jeg ville beholde det originale preget da jeg liker de tradisjonelle lanternene på en båt fra 1982.

Så jeg har grønne pære bak grønt glass. Det samme med den røde. Led bryter så hardt, så ved å ha dobbel farge så mykner man dette opp. Selve glassene er jo gamle, og glassene har krakkelert litt med årene, men det bare hjelper til i positiv forstand. Topp og akterlanterne gir også riktig kelvin slik at det gir samme farge som en glødepære. Ikke noe blått forurensende lys. Personlig syns jeg det ser jalla ut.

Redigert av Torsen67 (see edit history)
12 hours ago, Torsen67 said:

Jeg har gamle store sorte Hella-lanterner i plast som passer båten godt rent designmessig. Kjøpte nye dyre fargede BAY15D LED-pærer fra UK. Angrer ikke ett sekund. Bruker de på 3 året nå og de fungerer utmerket. På fire lanterner har jeg nå gått fra ett lanterneforbruk på 100W (4 x 25w) til 6W (4 x 1,5W) totalt.

11 hours ago, Torsen67 said:

Fargen kan være en utfordring ja. Jeg ville beholde det originale preget da jeg liker de tradisjonelle lanternene på en båt fra 1982.

Så jeg har grønne pære bak grønt glass. Det samme med den røde. Led bryter så hardt, så ved å ha dobbel farge så mykner man dette opp. Selve glassene er jo gamle, og glassene har krakkelert litt med årene, men det bare hjelper til i positiv forstand. Topp og akterlanterne gir også riktig kelvin slik at det gir samme farge som en glødepære. Ikke noe blått forurensende lys. Personlig syns jeg det ser jalla ut.

Tviler ikke på at strømforbruket er vesentlig mer behagelig, og at du treffer godt med fargene.

Men denne LED-pæretypen gir feil vinkler på sektorene hvis du plasserer de i et eldre lanternehus beregnet for pære med ett loddrett filament.

De første postene på side 5 i denne tråden beskriver dette nærmere.

Redigert av alf-inge (see edit history)
alf-inge skrev for 10 timer siden:

Tviler ikke på at strømforbruket er vesentlig mer behagelig, og at du treffer godt med fargene.

Men denne LED-pæretypen gir feil vinkler på sektorene hvis du plasserer de i et eldre lanternehus beregnet for pære med ett loddrett filament.

De første postene på side 5 i denne tråden beskriver dette nærmere.

Mine led står loddrett, men ikke i senter av pæra som i en glødepære så klart, men i ring rundt. Så helt 100 er det nok ikke. Men heller ikke galt i forhold til til originalt. Prøvde med noe andre pærer først og det ble helt feil. Den fremre delen med vertikale led-rekker av pæra lyser fremover og lite til side og bakover. Så visuelt sett så ser det veldig bra ut. 

Det skal ikke være store avviket før det blir feil. La oss si at lanterna har en diameter på 7 cm. Dersom LED-pære er 5 mm i diameter, og LED'en som lyser i retning av sektoren to millimeter til siden for den rette linja inn mot senter, vil sektorene bli rundt 7 grader større enn de skal være. I mine øyne er det litt i overkant. Er lanterna mindre, og/eller pæra større, blir feilen større.

Guest Avmønstret#
Torsen67 skrev for 15 timer siden:

Mine led står loddrett, men ikke i senter av pæra som i en glødepære så klart, men i ring rundt. Så helt 100 er det nok ikke. Men heller ikke galt i forhold til til originalt. Prøvde med noe andre pærer først og det ble helt feil. Den fremre delen med vertikale led-rekker av pæra lyser fremover og lite til side og bakover. Så visuelt sett så ser det veldig bra ut. 

Du burde ikke gjøre dette.. klusse med godkjente og sertifiserte lanterner. En ørliten feil i utgangspunktet blir en stor feil på lengre avstand. Det er den biten som er lett for oss "vanlige folk" å skjønne. 

Så kommer den vanskelige biten om frekvenser osv på lyset og hvordan feks de du tror er en grønntlysende lanterne med ny led- pære faktisk lyser blått under gitte forhold fordi glass og pære ikke lengre er "samkjørt" osv. Det er ikke uten grunn lanterner sertifiseres og godkjennes. 

Ville kikket på led- pærene som Gunga din viser til som faktisk er laget til formålet, eller byttet til nye led- lanterner. 

Pinkvin skrev 17 minutter siden:

Du burde ikke gjøre dette.. klusse med godkjente og sertifiserte lanterner. En ørliten feil i utgangspunktet blir en stor feil på lengre avstand. Det er den biten som er lett for oss "vanlige folk" å skjønne. 

Så kommer den vanskelige biten om frekvenser osv på lyset og hvordan feks de du tror er en grønntlysende lanterne med ny led- pære faktisk lyser blått under gitte forhold fordi glass og pære ikke lengre er "samkjørt" osv. Det er ikke uten grunn lanterner sertifiseres og godkjennes. 

Ville kikket på led- pærene som Gunga din viser til som faktisk er laget til formålet, eller byttet til nye led- lanterner. 

Da tror jeg du skal se de før du uttaler deg bastant om dette. (Sett bort i fra godkjenningen) Her er det faktisk ikke noe jalla selv om det ikke er godkjent. Det lyser så rødt og grønt som det kan få blitt, og det uten noe rødt eller blått strølys. Og det enten du er nærme eller 250 meter unna. Hadde jeg ikke fått til dette ville jeg heller ikke brukt de. Er jålete på at sånt skal se bra og riktig ut. Pærene er faktisk godkjente i UK. Finner dessverre ikke kvitteringen. Selv mener jeg de nye små led-lanternene er værre. De stikke i øya på nært hold. Og, jeg har heller ikke alt mulig annet dustebelysning når jeg kjører rundt i mørket. Mann må være full for å ikke skjønne hvilke retning jeg går i?

Guest Avmønstret#
Torsen67 skrev for 2 timer siden:

Da tror jeg du skal se de før du uttaler deg bastant om dette. (Sett bort i fra godkjenningen) Her er det faktisk ikke noe jalla selv om det ikke er godkjent. Det lyser så rødt og grønt som det kan få blitt, og det uten noe rødt eller blått strølys. Og det enten du er nærme eller 250 meter unna. Hadde jeg ikke fått til dette ville jeg heller ikke brukt de. Er jålete på at sånt skal se bra og riktig ut. Pærene er faktisk godkjente i UK. Finner dessverre ikke kvitteringen. Selv mener jeg de nye små led-lanternene er værre. De stikke i øya på nært hold. Og, jeg har heller ikke alt mulig annet dustebelysning når jeg kjører rundt i mørket. Mann må være full for å ikke skjønne hvilke retning jeg går i?

Tror nok dette er utafor hva "lekmann" selv kan holde styr på. Men er pærene godkjent spesifikt for de lanternene du har så er jo alt i orden. :-)

Her er hva Hellamarine selv sier, og sertifisering av trjedjepartspærer er nevnt. 

http://www.hellamarine.com/en/blog/news/retrofitting-incandescent-nav-lamps.html?

18 hours ago, Torsen67 said:

Her er det faktisk ikke noe jalla selv om det ikke er godkjent. Det lyser så rødt og grønt som det kan få blitt, og det uten noe rødt eller blått strølys. Og det enten du er nærme eller 250 meter unna.

Som jeg sa i utgangspunktet, så er jeg ikke i tvil om at fargene er riktige.

En av de mange utfordringene med "uoriginale" pærer, er strølys. Man kan definere strølys som lys som ikke skal være der. Alt lys som faller utenfor de foreskrevne sektorene, er lys som ikke skal være der, altså er det strølys. Når da pæra er så bred at sektoren blir flere grader bredere enn den skal være, har du strølys. Det er bare det at dette strølyset ser ut som riktig lys. Det gjør det ikke mindre problematisk.

alf-inge skrev 47 minutter siden:

Som jeg sa i utgangspunktet, så er jeg ikke i tvil om at fargene er riktige.

En av de mange utfordringene med "uoriginale" pærer, er strølys. Man kan definere strølys som lys som ikke skal være der. Alt lys som faller utenfor de foreskrevne sektorene, er lys som ikke skal være der, altså er det strølys. Når da pæra er så bred at sektoren blir flere grader bredere enn den skal være, har du strølys. Det er bare det at dette strølyset ser ut som riktig lys. Det gjør det ikke mindre problematisk.

Jo det kan du si. Men strølys ville man også hatt i disse med glødepære. Glassene blir krakkelerte over tid og det vil også endre lysets retning da man får mange små prismer.

Guest Avmønstret#

Uansett, fjern retromonterte led- pærer i lanterner før dere seiler til USA, om ulykken skulle være ute blir det trøbbel. Når kommer de første sakene i Norge? At en kan ende opp med blinkende lanterner var også nytt for meg...

https://www.cruisingworld.com/led-bulbs-navigation-lights

Eller kanskje generelt.... ser ut til at de ikke liker ikke- fungernde lanterner i UK også: 

https://www.pbo.co.uk/news/warning-not-to-use-led-bulbs-in-filament-bulb-navigation-lights-23781

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Guest Avmønstret#

Og her er det en drøfting med 2454 postinger rundt tekniske komplikasjoner ved å putte led- pærer i gamle lanterner. 

http://www.ybw.com/forums/showthread.php?465330-LED-Replacement-Bulbs-for-old-Lanterns-Are-you-insured

Ut fra det lille jeg har lest så ville jeg aldri ta for gitt når en "lekmann" hevder at "lyset blir riktig". Etter mine begrep er godkjente led- lanterner eneste farbare vei. 

Personlig er det mye rart jeg kan ta en snarvei på... men ikke lanternene. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...