Jump to content

Mye vann i dieseltank. Egnet pumpe?


BØstrøm

Recommended Posts

Jeg har 1000l dieseltank i kjølen. Fra gammelt av var det montert en oljesugepumpe på skottet akter i maskinrommet, med en inskripsjon på tysk som sa: wasser im øltank, eller noe i nærheten av det. Jeg har jukket på pumpe ett par ganger, men da sugde den bare luft. Har heller ikke avdekket særlig med vann i vannutskilleren på dieselfilteret, og har dermed ikke stresset dette mer enn alle de andre hundre tingene jeg ønsker brakt iorden.Igår prøvde jeg imidlertid å pumpe mer iherdig, og når jeg kaninpumpet i en stund ble det jammen motstand. Rigget til med slange til gjennomsiktig plastflaske, og fylte relativt raskt 1,5 liter brunt vann i flasken. Nå har jeg snart pådratt meg ny meniskskade, og har ihvertfall pumpet ut 20 liter vann. Antar at det må være en rommelig sump i tanken, hvor vannet har fått lov til å gjemme seg. Ønsker en elektrisk pumpe, koblet til dieselfilteret med vannutskilleren og vannalarm, og  retur derfra til grovfilter HM, eller tilbake i tanken. Noen som har tilsvarende opplegg, og kan anbefale pumpe? Har en sugepumpe liggende, men den er beregnet på å løfte diesel(egentlig til canadiske oljefyrer, type Lofoten, Adriatic, o.lign), men den trykker dårlig dieselen videre. Tror den trenger fall fra pumpe til oljeovn.Hvis noen har erfaringer, er jeg kutter øre.

Link to post

Den var dyr. Prøv en telefon til Aarnes Amerikanske Bildeler i Sarp. Spør etter den pumpen de pleier å selge til GM 6,5 (produsert av Carter og het P74143, jeg kjøpte min siste i 2006 og da kostet den 810 kroner. Siden har pumpen gått. Lurt å sette inn en strainer eller et grovfilter foran pumpen). Denne pumpen pumper ca. 70 liter i timen. Det er ikke så farlig hvilket trykk den gir, men den må kunne suge fra minimum en halvmeter, vet ikke hvor dyp tank du har. Biltema har også en del helt greie pumper. Hvis du titter på 'byggingen av Hulda', en av de siste postingene, ser du et par slike pumper som sitter ved siden av hverandre. Den ene kjører diesel til motoren, den andre sirkulerer diesel mellom to tanker.

Link to post

Utrolig at de utstyrte modellen kalt ‘Nevermind’ med en slik hendig avtappingsplugg ?

 

Har spekulert på å komme problemene i forkjøpet med en eller annen form for dieselpolering selv. Men løsninger jeg har sett på nett er fryktelig kostbare. Følger..

Link to post

Settlingtank er selvfølgelig drømmen. Har opplevd at motoren ikke får diesel pga krenging, når tanken er slunken. Kanskje en høy stående dagtank i ett klesskap, laget av f.eks syrefast rør med diamete 150 mm. Returdiesel dit, og overflow tilbake på tank, og uttak av diesel godt    Oppe på røret. Ett rør på 150cm vil romme ca 25 liter diesel, nok til noen timers gange også, så har jeg reservetank når jeg kjører den store tom. Vil dieselpumpa på hm klare å sufe dieselen via en slik tank, før finfilter på motoren?

Link to post
BØstrøm skrev for 3 timer siden:

Vil dieselpumpa på hm klare å sufe dieselen via en slik tank, før finfilter på motoren

Du tenker vel en separat pumpe til dagtanken, og la motoren suge fra dagtanken... å suge hele veien via en dagtank er vel ikke noen bra løsning? Dagtanken ligger typisk høyere enn motoren, så motorpumpa vil ha gode dager. Hadde dagtank på en seilbåt, veldig bra system for å unngå luft når tanken nærmet seg tom, men hadde manuell fylling av dagtanken, så måtte kjøre fyllepumpa med par / tre timers mellomrom...

Link to post

Hovedpoenget er at pumpen fra hoved- til dagtank kan kjøres kontinuerlig ved behov for rensing. Returdiesel fra motor er ferdig renset og går tilbake til dagtank. Dagtank har overløp tilbake til hovedtank. Hulda har det i tillegg slik at jeg kan velge hvilken tank jeg vil kjøre motoren på. Dagtanken har egen avtapping for vann/møkk. Dagtanken kan, etter valg, stå som reservetank med ren diesel.

 

Dumt at det skal være sånt jævla ball for være sikret ren diesel, men det er slik det har blitt.

Link to post

Og når du har fått ut vannet bør du finne ut hvordan det kom inn i tanken. Det KAN jo hende at det ikk kom under tanking . . .

 

Ellers regner jeg med at du heretter sjekker jevnlig. Da skulle vel en liten håndpumpe være tilstrekkelig for å ta ut eventuelle vannskvetter . . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Tenkte det samme, men skikkelige filtre med vannutskiller er ikke gratis. Kanskje jeg skal suge til "Dickinsonpumpe" etter grovfilter/vannutskiller på hovedmotor, og bruke motorens eget filter for polering av diesel. Men da utgår hensikten med setling av vann i den lille tanken, og antakelig større forbruk av filtere.

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...