BØstrøm Startet 10.September.2018 Del på Facebook Startet 10.September.2018 Jeg har 1000l dieseltank i kjølen. Fra gammelt av var det montert en oljesugepumpe på skottet akter i maskinrommet, med en inskripsjon på tysk som sa: wasser im øltank, eller noe i nærheten av det. Jeg har jukket på pumpe ett par ganger, men da sugde den bare luft. Har heller ikke avdekket særlig med vann i vannutskilleren på dieselfilteret, og har dermed ikke stresset dette mer enn alle de andre hundre tingene jeg ønsker brakt iorden.Igår prøvde jeg imidlertid å pumpe mer iherdig, og når jeg kaninpumpet i en stund ble det jammen motstand. Rigget til med slange til gjennomsiktig plastflaske, og fylte relativt raskt 1,5 liter brunt vann i flasken. Nå har jeg snart pådratt meg ny meniskskade, og har ihvertfall pumpet ut 20 liter vann. Antar at det må være en rommelig sump i tanken, hvor vannet har fått lov til å gjemme seg. Ønsker en elektrisk pumpe, koblet til dieselfilteret med vannutskilleren og vannalarm, og retur derfra til grovfilter HM, eller tilbake i tanken. Noen som har tilsvarende opplegg, og kan anbefale pumpe? Har en sugepumpe liggende, men den er beregnet på å løfte diesel(egentlig til canadiske oljefyrer, type Lofoten, Adriatic, o.lign), men den trykker dårlig dieselen videre. Tror den trenger fall fra pumpe til oljeovn.Hvis noen har erfaringer, er jeg kutter øre. Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 10.September.2018 Del på Facebook Svart 10.September.2018 Jeg bruker en Walbro FRB-11 for slikt, den både suger og trykker. ( http://www.fuel-pumps.net/frb111.html ) Det er storebroren til de små Walbroene som Dickinson leverer til ovnene sine. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.September.2018 Del på Facebook Svart 10.September.2018 Den var dyr. Prøv en telefon til Aarnes Amerikanske Bildeler i Sarp. Spør etter den pumpen de pleier å selge til GM 6,5 (produsert av Carter og het P74143, jeg kjøpte min siste i 2006 og da kostet den 810 kroner. Siden har pumpen gått. Lurt å sette inn en strainer eller et grovfilter foran pumpen). Denne pumpen pumper ca. 70 liter i timen. Det er ikke så farlig hvilket trykk den gir, men den må kunne suge fra minimum en halvmeter, vet ikke hvor dyp tank du har. Biltema har også en del helt greie pumper. Hvis du titter på 'byggingen av Hulda', en av de siste postingene, ser du et par slike pumper som sitter ved siden av hverandre. Den ene kjører diesel til motoren, den andre sirkulerer diesel mellom to tanker. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 10.September.2018 Del på Facebook Svart 10.September.2018 Litt om Dieselpolering :-) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Hulda Svart 10.September.2018 Del på Facebook Svart 10.September.2018 Skal du skille ut litervis med vann, trenger du egentlig en egen 'setling tank'. Slik som på Hulda. Nå må jeg slutte med denne egenreklamen. Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 10.September.2018 Del på Facebook Svart 10.September.2018 (redigert) Til å suge fra bunnen da det var tom for vann brukte jeg biltemas vakuumpumpe og sugde slim fra bunnen. Redigert 10.September.2018 av Seasu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 10.September.2018 Del på Facebook Svart 10.September.2018 Hei Eg veit ikkje kva båt du har, men på ein Hallberg Rassey Nevermind hadde før var det ein dreneringsplugg under kjølen. Ved å opna den, når båten var på land, kan ein drenera tanken. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 10.September.2018 Del på Facebook Svart 10.September.2018 Utrolig at de utstyrte modellen kalt ‘Nevermind’ med en slik hendig avtappingsplugg ? Har spekulert på å komme problemene i forkjøpet med en eller annen form for dieselpolering selv. Men løsninger jeg har sett på nett er fryktelig kostbare. Følger.. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 11.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.September.2018 Settlingtank er selvfølgelig drømmen. Har opplevd at motoren ikke får diesel pga krenging, når tanken er slunken. Kanskje en høy stående dagtank i ett klesskap, laget av f.eks syrefast rør med diamete 150 mm. Returdiesel dit, og overflow tilbake på tank, og uttak av diesel godt Oppe på røret. Ett rør på 150cm vil romme ca 25 liter diesel, nok til noen timers gange også, så har jeg reservetank når jeg kjører den store tom. Vil dieselpumpa på hm klare å sufe dieselen via en slik tank, før finfilter på motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.September.2018 Del på Facebook Svart 11.September.2018 Problemfritt. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 11.September.2018 Del på Facebook Svart 11.September.2018 BØstrøm skrev for 3 timer siden: Vil dieselpumpa på hm klare å sufe dieselen via en slik tank, før finfilter på motoren Du tenker vel en separat pumpe til dagtanken, og la motoren suge fra dagtanken... å suge hele veien via en dagtank er vel ikke noen bra løsning? Dagtanken ligger typisk høyere enn motoren, så motorpumpa vil ha gode dager. Hadde dagtank på en seilbåt, veldig bra system for å unngå luft når tanken nærmet seg tom, men hadde manuell fylling av dagtanken, så måtte kjøre fyllepumpa med par / tre timers mellomrom... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.September.2018 Del på Facebook Svart 11.September.2018 Hovedpoenget er at pumpen fra hoved- til dagtank kan kjøres kontinuerlig ved behov for rensing. Returdiesel fra motor er ferdig renset og går tilbake til dagtank. Dagtank har overløp tilbake til hovedtank. Hulda har det i tillegg slik at jeg kan velge hvilken tank jeg vil kjøre motoren på. Dagtanken har egen avtapping for vann/møkk. Dagtanken kan, etter valg, stå som reservetank med ren diesel. Dumt at det skal være sånt jævla ball for være sikret ren diesel, men det er slik det har blitt. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 11.September.2018 Del på Facebook Svart 11.September.2018 Og når du har fått ut vannet bør du finne ut hvordan det kom inn i tanken. Det KAN jo hende at det ikk kom under tanking . . . Ellers regner jeg med at du heretter sjekker jevnlig. Da skulle vel en liten håndpumpe være tilstrekkelig for å ta ut eventuelle vannskvetter . . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
BØstrøm Svart 11.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.September.2018 Nå er jeg vel oppe i -30l, og ikke tegn til diesel. Tror jeg beholder håndpumpa litt til, og følger med på utviklingen i fremtid. Beholde ting enkelt, men ønsker meg ihverfall bedre håncdpumpe. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 11.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.September.2018 Denne oljesugepumpa må vel være det værste som er produsert, linket opp mot livsglede, og adspredelse. Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 11.September.2018 Del på Facebook Svart 11.September.2018 ..sjekk om det er saltvann .. Tank i kjølen kan være litt spennende.. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.September.2018 Del på Facebook Svart 11.September.2018 Kanskje det har rusta høl i båten til BØstrøm? Kanskje han trenger en godt betalt sveiser? Personlig anser jeg dieseltank nedi kjølen som den beste plasseringen. Liten våt overflate og vekten der den hører hjemme. Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 11.September.2018 Del på Facebook Svart 11.September.2018 Enig med Hulda der, dieseltank i Saxen er også i kjølen.. Jeg tømte den fullstendig og lot den stå tom et par dager for å forsikre meg om at den faktisk var helt tett etter å ha fått ut alt (salt)vannet av min. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 11.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.September.2018 Har mistanker om lekkasje fra tanktopp ved lensevann i kjølen pga utette ventiler, og ekstremseiling. Argusøyne er tilkblet. Vannet er salt. Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 11.September.2018 Del på Facebook Svart 11.September.2018 ( Biltema har fine gummimatter å lage mannlokkpakninger av ;) ) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.September.2018 Del på Facebook Svart 11.September.2018 Biltema har også flenstetting på tube, helt råbra, fullstendig hermetisk tetting. Ingen over, sikkert mange på siden- til dobbelt pris. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 12.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2018 Dette løser vel problemet. Tenker meg en dagtank/settlingstank/reservetank på 25 liter, laget av ett syrefast rør, for montering stående i klesskapet. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.September.2018 Del på Facebook Svart 12.September.2018 Hadde det ikke vært greit med en filtrering før dagtanken? Så du unngår mest mulig dritt I "ren" tank? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
SamH Svart 12.September.2018 Del på Facebook Svart 12.September.2018 FRD-2 pumpa har ikke noe sil på sugesiden, så absolutt ville jeg hatt et grovfilter før den. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 12.September.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2018 Tenkte det samme, men skikkelige filtre med vannutskiller er ikke gratis. Kanskje jeg skal suge til "Dickinsonpumpe" etter grovfilter/vannutskiller på hovedmotor, og bruke motorens eget filter for polering av diesel. Men da utgår hensikten med setling av vann i den lille tanken, og antakelig større forbruk av filtere. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.