Jump to content

Mye vann i dieseltank. Egnet pumpe?

BØstrøm

Recommended Posts

Jeg har 1000l dieseltank i kjølen. Fra gammelt av var det montert en oljesugepumpe på skottet akter i maskinrommet, med en inskripsjon på tysk som sa: wasser im øltank, eller noe i nærheten av det. Jeg har jukket på pumpe ett par ganger, men da sugde den bare luft. Har heller ikke avdekket særlig med vann i vannutskilleren på dieselfilteret, og har dermed ikke stresset dette mer enn alle de andre hundre tingene jeg ønsker brakt iorden.Igår prøvde jeg imidlertid å pumpe mer iherdig, og når jeg kaninpumpet i en stund ble det jammen motstand. Rigget til med slange til gjennomsiktig plastflaske, og fylte relativt raskt 1,5 liter brunt vann i flasken. Nå har jeg snart pådratt meg ny meniskskade, og har ihvertfall pumpet ut 20 liter vann. Antar at det må være en rommelig sump i tanken, hvor vannet har fått lov til å gjemme seg. Ønsker en elektrisk pumpe, koblet til dieselfilteret med vannutskilleren og vannalarm, og  retur derfra til grovfilter HM, eller tilbake i tanken. Noen som har tilsvarende opplegg, og kan anbefale pumpe? Har en sugepumpe liggende, men den er beregnet på å løfte diesel(egentlig til canadiske oljefyrer, type Lofoten, Adriatic, o.lign), men den trykker dårlig dieselen videre. Tror den trenger fall fra pumpe til oljeovn.Hvis noen har erfaringer, er jeg kutter øre.

Den var dyr. Prøv en telefon til Aarnes Amerikanske Bildeler i Sarp. Spør etter den pumpen de pleier å selge til GM 6,5 (produsert av Carter og het P74143, jeg kjøpte min siste i 2006 og da kostet den 810 kroner. Siden har pumpen gått. Lurt å sette inn en strainer eller et grovfilter foran pumpen). Denne pumpen pumper ca. 70 liter i timen. Det er ikke så farlig hvilket trykk den gir, men den må kunne suge fra minimum en halvmeter, vet ikke hvor dyp tank du har. Biltema har også en del helt greie pumper. Hvis du titter på 'byggingen av Hulda', en av de siste postingene, ser du et par slike pumper som sitter ved siden av hverandre. Den ene kjører diesel til motoren, den andre sirkulerer diesel mellom to tanker.

Settlingtank er selvfølgelig drømmen. Har opplevd at motoren ikke får diesel pga krenging, når tanken er slunken. Kanskje en høy stående dagtank i ett klesskap, laget av f.eks syrefast rør med diamete 150 mm. Returdiesel dit, og overflow tilbake på tank, og uttak av diesel godt    Oppe på røret. Ett rør på 150cm vil romme ca 25 liter diesel, nok til noen timers gange også, så har jeg reservetank når jeg kjører den store tom. Vil dieselpumpa på hm klare å sufe dieselen via en slik tank, før finfilter på motoren?

BØstrøm skrev for 3 timer siden:

Vil dieselpumpa på hm klare å sufe dieselen via en slik tank, før finfilter på motoren

Du tenker vel en separat pumpe til dagtanken, og la motoren suge fra dagtanken... å suge hele veien via en dagtank er vel ikke noen bra løsning? Dagtanken ligger typisk høyere enn motoren, så motorpumpa vil ha gode dager. Hadde dagtank på en seilbåt, veldig bra system for å unngå luft når tanken nærmet seg tom, men hadde manuell fylling av dagtanken, så måtte kjøre fyllepumpa med par / tre timers mellomrom...

Hovedpoenget er at pumpen fra hoved- til dagtank kan kjøres kontinuerlig ved behov for rensing. Returdiesel fra motor er ferdig renset og går tilbake til dagtank. Dagtank har overløp tilbake til hovedtank. Hulda har det i tillegg slik at jeg kan velge hvilken tank jeg vil kjøre motoren på. Dagtanken har egen avtapping for vann/møkk. Dagtanken kan, etter valg, stå som reservetank med ren diesel.

Dumt at det skal være sånt jævla ball for være sikret ren diesel, men det er slik det har blitt.

Og når du har fått ut vannet bør du finne ut hvordan det kom inn i tanken. Det KAN jo hende at det ikk kom under tanking . . .

Ellers regner jeg med at du heretter sjekker jevnlig. Da skulle vel en liten håndpumpe være tilstrekkelig for å ta ut eventuelle vannskvetter . . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...