Jump to content


VP AD41B, mineralsk eller syntetisk motorolje?


Goddis77

Recommended Posts

Skulle etterfylle litt olje på motoren i dag tenkte eg og fant en full oljeflaske som fulgte med båten.

Dette var en Total Classic C3 5W40 olje. Denne er etter det jeg vet syntetisk..?

Skal ikke denne motortypen ha mineralsk 15W40? 

Link to post


Tok rett og slett kontakt med forrige eier.

Han hadde kjøpt ny olje for oss før vi overtok båten, men hadde rett og slett tatt feil i hylla.

Er nok mineralsk 5W40 som har vært brukt tidligere på den  :)

 

Regner med at det er normalt med litt forbruk av olje på eldre motorer. 

Er ikke antydning til svetting eller lekkasjer på den, men regner med at det forbrukes litt?

Link to post
hanto1 skrev 25 minutter siden:

Hvorfor ikke bruke 15/40 som boka sier? Ser ingen fordeler med å bruke for tynn olje. Kan kjøpes på Biltema etc.

Sant nok, men hvis denne olja er innenfor, så bruker jeg den, vi bruker den på anleggsmaskiner, også Volvo motorer, kjøper inn i store kvanta, og det er ei dyr olje, eneste er at det er viskositet 10w isteden for 15w men er ikke det bra? Eller er det feil? 

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...