Jump to content

Sporing av båt, Samsung SmartThings Tracker

frankive

Recommended Posts

Samsung ser ut til å komme med et meget spennende produkt 14.september for sporing av båt. 

Ser for meg at dette kan være veldig interessant for båter som ikke har så store batterier? Med en uke levetid på batteriet, gps-lokasjon via narrowband LTE, kanskje et tidsur for lading fra batteriet, kan dette være produktet jeg har lett etter for å kunne spore båten ved evt. tyveri? Noen som evt. greier å se hvor mye ampere den vil ta på en full-lading?

Regner med en tyv kanskje uansett vil være kjapp med å finne slike, men må vel være bedre å foreta seg noe proaktivt også på denne fronten just in case. Tyver kommer vel i alle kaliber :)

https://news.samsung.com/us/track-what-matters-most-smartthings-tracker/

Det finnes vel allerede tilsvarende dingser som kan brukes for sporing av stjålne ting? Jeg mener å ha sett hvertfall tre forskjellige det siste året eller så, uten at jeg kommer på hva noen av dem heter akkurat nå... så sannsynligvis krysset de ikke av alle boksene for min del. :)

@csj, det som skiller disse fra andre er at de bruker dedikert «IoT-nett» i stedet for tradisjonelt mobildatanett. De fleste andre trackere bruker 3G/4G.

Både Telia og Telenor ser på NB-IoT (narrowband IoT), men begge er vel bare på teststadiet. Nett må bygges ut for å få god dekning, og det tar tid og koster penger.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Popeye70 skrev 33 minutter siden:

De fleste andre trackere bruker 3G/4G.

Og her lusker det et problem. 3G blir slått av i galloperende grad. I mitt hjørne av skauen er det ikke noe mer 3G. Det er også en del som bruker 3G nettet til M2M kommunikasjon. Noen Audi modeller og BMW fra før 2015 mister funksjonalitet etterhvert so 3G forsvinner.

En får da riiimelige GPS-trackere som går på 4G/3G/2G som er mer egnet for formålet enn denne som vel er mer egnet til å putte i ranselen til poden? Ser det nevnes tidur for lading. Betyr det at 220V er tilgjengelig? Uansett er det uproblematisk å få mye mer enn en ukes driftstid ut av slike trackere selv med et beskjedent batteri, og mange har også muligheten for å sende alarm v/lav batterispenning samt andre muligheter for mikrofon, innobilisering via releutgang dersom båt  havner utenfor geofence osv.

Finn ut hva du trenger og avlegg Aliexpress et besøk ??

Tester litt med en avlagt Samsung S4 Active med tracking-appen fra Prey (preyproject.com).
Tenkte jeg skulle slippe å kjøpe enda en dings når skuffene er fulle allerede :thumbsup:
Dette er egentlig en app for å tracke selve mobilen, men om den ligger i båten så ser jeg jo hvor den er også :)
Driver nå og tester strømforbruket på mobilen når den er rensket for alle andre app'er, alt av automatisk oppdatering etc er avslått og så mange som mulig av de forhåndsinstallerte app'ene er deaktivert, og det ser ut til at den trekker forbausende lite strøm fra laderen når den først er fulladet. (den er nå tilkoblet via en strømmåler som viser akkumulert mAh som er forbrukt)
Prey-app'en har geofencing, og man kan velge hvor ofte den skal rapportere sin status (så lenge den er innenfor den definerte geofence'n)
Videre kan den sende tilbake både bilde og lyd om du ber om det, men det kan bli litt vanskelig om den skal ligge skjult f.eks inne i dashbordet :wink:
Skal oppdatere hva jeg syns når jeg har brukt den noen dager (lar den ligge i bilen for å simulere litt geografisk bevegelse)
(Denne mobilen har forresten ett data-simkort som jeg fikk med Telenor-abonnementet mitt, det koster ikke noe ekstra på bedriftsabonnement)